Projekt napędu głównego frezarki
: 23 maja 2019, 19:50
Witam, muszę do szkoły wykonać projekt napędu głównego frezarki. Założenia projektowe odnoszą się tylko do prędkości maksymalnej wrzeciona (5 000 obr/min) i mocy wrzeciona (20 kW).
Moje pytanie brzmi, jeżeli nie zastosujemy żadnych przekładni, a prędkość silnika będzie regulowana za pomocą falownika, to jeżeli dobraliśmy silnik o prędkości znamionowej 5 000 obr/min (max. 15 000 obr/min), i mocy znamionowej 30kW to jak obliczyć obciążenie silnika przy maksymalnej mocy wrzeciona (20 kW)?
Opieram to na poniższym rozumowaniu (przy pracy z wartością znamionową silnika = 5 000 obr/min, Ps = 30 kW):
Ω - prędkość silnika = 5 000 obr/min
Ps - moc silnika = 30 kW
Pw - moc wrzeciona = 20 kW
Po - moc od obciążenia silnika
Pw = Ps - Po = 30 kW - X kW= 20 kW. → Po = 10 kW
Po = Mo* Ω → Mo = Po/Ω = 10 000 / 5 000 = 2 Nm.
A więc obciążenie silnika Mo wynosi około 2 Nm.
Silnik dobrany został tak, że aby przy prędkości maksymalnej wrzeciona 5 000 obr/min pracował w swojej prędkości znamionowej (Ta sytuacja wyszła z nieporozumienia z nauczycielem, myślałem że wartość prędkości w założeniu to wartość znamionowa prędkości wrzeciona, a nie maksymalna). Do sprzęgnięcia wału silnika i wrzeciona ma zostać zastosowane sprzęgło kłowe, a łożyska na wrzeciono - kulkowe I rzędowe.
Nie jestem pewien czy tak rozumowanie jest w ogóle poprawne. Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc.
Moje pytanie brzmi, jeżeli nie zastosujemy żadnych przekładni, a prędkość silnika będzie regulowana za pomocą falownika, to jeżeli dobraliśmy silnik o prędkości znamionowej 5 000 obr/min (max. 15 000 obr/min), i mocy znamionowej 30kW to jak obliczyć obciążenie silnika przy maksymalnej mocy wrzeciona (20 kW)?
Opieram to na poniższym rozumowaniu (przy pracy z wartością znamionową silnika = 5 000 obr/min, Ps = 30 kW):
Ω - prędkość silnika = 5 000 obr/min
Ps - moc silnika = 30 kW
Pw - moc wrzeciona = 20 kW
Po - moc od obciążenia silnika
Pw = Ps - Po = 30 kW - X kW= 20 kW. → Po = 10 kW
Po = Mo* Ω → Mo = Po/Ω = 10 000 / 5 000 = 2 Nm.
A więc obciążenie silnika Mo wynosi około 2 Nm.
Silnik dobrany został tak, że aby przy prędkości maksymalnej wrzeciona 5 000 obr/min pracował w swojej prędkości znamionowej (Ta sytuacja wyszła z nieporozumienia z nauczycielem, myślałem że wartość prędkości w założeniu to wartość znamionowa prędkości wrzeciona, a nie maksymalna). Do sprzęgnięcia wału silnika i wrzeciona ma zostać zastosowane sprzęgło kłowe, a łożyska na wrzeciono - kulkowe I rzędowe.
Nie jestem pewien czy tak rozumowanie jest w ogóle poprawne. Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc.