Przeróbka starej maszyny AXA
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 297
- Rejestracja: 14 gru 2009, 15:05
- Lokalizacja: podkarpacie
A nie da rady uruchomić starego sterowania? Też myślałem o przeróbce na macha ale wymiana narzędzia mnie wystraszyła. Wziąłem elektronika i w sumie nie dużym kosztem udało się ją naprawić. Jedyny minus starej maszyny to mała pamięć, mach nie ma takich ograniczeń... Ale oryginalne sterowanie też ma swoje zalety.
Tagi:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 25
- Rejestracja: 25 paź 2012, 12:39
nie ma szans na stare sterowanie, sinumeric series 3. coś padło po tym jak nagle wywaliło prąd a ludzie co się znali na tym sterowaniu już się w grobie przewracają, więc albo mach albo złom
pogrzebie jeszcze za dokumentacją może się coś znajdzie w poniedziałek podam nazwy wejść jakie znajdę na sterownikach.
a jeżeli sterowniki padnięte to jest szansa na jakieś nowe pod te silniki ?
dokłada specyfikacja śilnika:
GBF -56-L
175V
7.4 A
1.06 Kw
3000min
Mo = 5Nm
F Br.24v = 12Nm
Io 9.6
== S3 - 40%

a jeżeli sterowniki padnięte to jest szansa na jakieś nowe pod te silniki ?
dokłada specyfikacja śilnika:
GBF -56-L
175V
7.4 A
1.06 Kw
3000min
Mo = 5Nm
F Br.24v = 12Nm
Io 9.6
== S3 - 40%
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1290
- Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
- Lokalizacja: Haan / Niemcy
Siema
+/-10V jest to sterowanie prędkościa silnika a step/dir jego pozycja.
+/- oznaczaja kierunek obrotu silnika a zakres napiecia miedzy 0-10V oznacza predkosc. I tak na przykład jezeli silnik moze krecic max 3000 obr to jezeli dostanie sygnal +5V bedzie sie krecil z predkoscia 1500obr/min w lewo, przy sygnale -5V 1500 w prawo.
drivery są na 100% sterowane sygnałem +/-10V czyli sygnałem analogowym - Siemens jak również pozostali producenci sterowań w tamtych czasach nie stosowali STEP/DIR.
Aby sterować tą maszynę MACHEM potrzebujesz albo sterownik DSPMC albo CS-MIO na +/-10V. Ja osobiście w zależności od budżetu polecałbym coś firmowego np Siemens 802C - koszt ca. 2-3k euro lub Heidenhain TNC 320 - sterowanie najlepsze ale koszt ca. 7k euro. Lub Komplet Mitsubishi drivery + silniki + sterowanie w tym wypadku jakies 10k euro
Maszyna jest dość kompleksowa i bez zewnętrznego PLC i tak się nie obejdzie - musisz jakos zrobic wymianę narzędzia, obsłużyć magazyn - nie wiem czy MACH da sobie z tym radę.
Do tych silników napędów w rozsądnych pieniądzach nie dobierzesz a jeżeli nawet będzie ciężko wszystko ze sobą zestroic. Dlatego jak już, to proponuje wymieniac kompletami. Napęd 1kW spokojnie kupisz za 1k euro a nawet taniej jak dobrze poszukasz.
Tak czy tak czeka Cie niezła zabawa. Jeżeli masz jakieś pojęcie o elektronice, elektryce i automatyce i w cholere czasu i zapału to dasz rade
Pozdrawiam
Daniel
Kolega syntetyczny ma lekko blade pojęcie o temacie. Sterowanie analogowe to sygnał +/-10V sterowanie step/dir jest sygnałym cyfrowym.syntetyczny pisze:Wydaje mi sie, że jeżeli to sterowanie jest analogowe, to to powinno być step/dir. Ale głowy nie dam. Dokumentacja techniczna by rozjaśniła trochę(schemat elektryczny to tylko, jak podłączyć niestety).mojziwrz pisze:mam rozumieć ze jeżeli to nie jest step/dir to modernizacja na starych podzespołach nie mam sensu ? trzeba by kupić nowe serwa z kontrolą i wejściem step/dir lub silniki krokowe ? tylko jakie te silniki musiały by być żeby dawał sobie radę z tą maszyna
Osobiście bym przewertował wątki Kamar 'a i stamtąd wziął inspirację (jeżeli chodzi oczywiście o sterowanie silnikami krokowymi). Jego "grzmoty" równie ciężko wyglądają.
+/-10V jest to sterowanie prędkościa silnika a step/dir jego pozycja.
+/- oznaczaja kierunek obrotu silnika a zakres napiecia miedzy 0-10V oznacza predkosc. I tak na przykład jezeli silnik moze krecic max 3000 obr to jezeli dostanie sygnal +5V bedzie sie krecil z predkoscia 1500obr/min w lewo, przy sygnale -5V 1500 w prawo.
drivery są na 100% sterowane sygnałem +/-10V czyli sygnałem analogowym - Siemens jak również pozostali producenci sterowań w tamtych czasach nie stosowali STEP/DIR.
Aby sterować tą maszynę MACHEM potrzebujesz albo sterownik DSPMC albo CS-MIO na +/-10V. Ja osobiście w zależności od budżetu polecałbym coś firmowego np Siemens 802C - koszt ca. 2-3k euro lub Heidenhain TNC 320 - sterowanie najlepsze ale koszt ca. 7k euro. Lub Komplet Mitsubishi drivery + silniki + sterowanie w tym wypadku jakies 10k euro

Maszyna jest dość kompleksowa i bez zewnętrznego PLC i tak się nie obejdzie - musisz jakos zrobic wymianę narzędzia, obsłużyć magazyn - nie wiem czy MACH da sobie z tym radę.
Do tych silników napędów w rozsądnych pieniądzach nie dobierzesz a jeżeli nawet będzie ciężko wszystko ze sobą zestroic. Dlatego jak już, to proponuje wymieniac kompletami. Napęd 1kW spokojnie kupisz za 1k euro a nawet taniej jak dobrze poszukasz.
Tak czy tak czeka Cie niezła zabawa. Jeżeli masz jakieś pojęcie o elektronice, elektryce i automatyce i w cholere czasu i zapału to dasz rade

Pozdrawiam
Daniel
Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni 

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Pewnie, że nie mam. Nie widziałem, dlatego potrzebna dokumentacja. Osobiście spotykam się z tym, że jeżeli maszyna ma stosunkowo stare sterowanie, to ze względu na brak wsparcie, wymienia się je na nowe i się z usterką nie cacka. Za młody jestem na takie rupiecie, żeby się sprzeczać. Chce pomóc.kostner pisze:Kolega syntetyczny ma lekko blade pojęcie o temacie. Sterowanie analogowe to sygnał +/-10V sterowanie step/dir jest sygnałym cyfrowym.
Ciekawi mnie ta różnica pomiędzy analogowym +/-10V, a sygnałem cyfrowym. Gdyż, bez urazy, ale sygnał analogowy, to dla mnie od 0 do 10V płynnie, każdy sygnał będący jakąś pulsacją schodkową(PWM), jest już cyfrowy.
Znalazłem coś takiego. Może to jakoś rozjaśni o co chodzi z tym +-10V, chociaż nadaj nie widzę precyzyjnego sterowania serwo przy takim sterowaniu.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Może być też tak, że sterowanie odbywa się następująco: mamy część cyfrową, która wylicza uchyb (czyli obsługuje enkoder i step/dir i odejmuje wskazanie enkodera od zadanej pozycji) i wrzucamy tak wyliczony uchyb na DAC +/- 10V. Sama pętla PID jest robiona analogowo.
Takie rozwiązanie pasuje mi do starego sprzętu - to, co kosztowne (PID) jest robione analogowo, cyfrowo maszyna tylko odejmuje i zlicza impulsy enkodera i step/dir.
Takie rozwiązanie pasuje mi do starego sprzętu - to, co kosztowne (PID) jest robione analogowo, cyfrowo maszyna tylko odejmuje i zlicza impulsy enkodera i step/dir.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1290
- Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
- Lokalizacja: Haan / Niemcy
Tak jak pisalem:
+/-10V - sterowanie analogowe - sterowanie predkoscia
Step/Dir - sterowanie cyfrowe - sterowanie pozycja
Teraz dokladniej
+/-10V - steruje predkoscia silnika. Aby sterowanie wiedzialo gdzie os sie znajduje potrzeba enkoder lub linial, za pomoca ktorego odczytuje aktualna pozycje osi. Stad sterowanie wie ze np zbliza sie do zadanej pozycji i zwalnia silnik z zaprogramowana rampa i po osiagnieciu pozycji go zatrzymuje. Oczywiscie nie jest to np zwykle 5V tylko sterowanie odbywa sie na poziomie mV, sygnal w zaleznosci od obciazenia silnika, jest wzmacniany lub zmniejszany.
Step/Dir - sterowanie pozycja. Tego chyba nie trzeba nikomu tlumaczyc. A jest to sygnal cyfrowy poniewaz stan wysoki step powoduje przesuniecie o jeden krok silnika stan niski nie powoduje ruchu.
Chyba jasno to wyjasnilem.
+/-10V - sterowanie analogowe - sterowanie predkoscia
Step/Dir - sterowanie cyfrowe - sterowanie pozycja
Teraz dokladniej
+/-10V - steruje predkoscia silnika. Aby sterowanie wiedzialo gdzie os sie znajduje potrzeba enkoder lub linial, za pomoca ktorego odczytuje aktualna pozycje osi. Stad sterowanie wie ze np zbliza sie do zadanej pozycji i zwalnia silnik z zaprogramowana rampa i po osiagnieciu pozycji go zatrzymuje. Oczywiscie nie jest to np zwykle 5V tylko sterowanie odbywa sie na poziomie mV, sygnal w zaleznosci od obciazenia silnika, jest wzmacniany lub zmniejszany.
Step/Dir - sterowanie pozycja. Tego chyba nie trzeba nikomu tlumaczyc. A jest to sygnal cyfrowy poniewaz stan wysoki step powoduje przesuniecie o jeden krok silnika stan niski nie powoduje ruchu.
Chyba jasno to wyjasnilem.
Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni 

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1290
- Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
- Lokalizacja: Haan / Niemcy
Naturalnie analogowy. Sygnal Step Dir opiera sie tylko na czestotliwosci - wszelkie zaklocenia przenosza sie od razu na prace silnika. Sygnal analogowy jest sterowany regulatorami PID - skomplikowany algorytm, ktory uwzglednia wiele czynnikow . Naturalnie wszystko zalezy od drivera i silnka. Np nowe serwonapedy AC Mitsubishi maja zaimplementowana niezalezna od sterowania funkcje wytlumiania drgan, potrafia wytracic znaczna energie powstala w trakcie hamowania masy napedzanej itp. A drivery zamontowane w prtedmiotowej frezarce nie maja nawet zabezpieczenia napieciowego i stosunkowo latwo je uwalic.
Wada sterowania sygnalem analogowym jest blad pozycjonowania wynikajacy z opoznienia sygnalu. Polega to na tym, ze sterowanie zadaje sygnal i oczekuje osiagniecia pozycji w czasie rzeczywistym przy czym sterownik nie jest w stanie nadazyc za sygnalem. Powoduje to ze program jest wykonywany z malym stalym opoznieniem, ktore jest w sterowaniu ustawialne. Przyczym Heidenhain w sterowaniu TNC320 wyeliminowal juz ten problem.
Byc moze to co napisalem nie jest w detalach idealnie opisane ale generalnie wiadomo o co chodzi
Wada sterowania sygnalem analogowym jest blad pozycjonowania wynikajacy z opoznienia sygnalu. Polega to na tym, ze sterowanie zadaje sygnal i oczekuje osiagniecia pozycji w czasie rzeczywistym przy czym sterownik nie jest w stanie nadazyc za sygnalem. Powoduje to ze program jest wykonywany z malym stalym opoznieniem, ktore jest w sterowaniu ustawialne. Przyczym Heidenhain w sterowaniu TNC320 wyeliminowal juz ten problem.
Byc moze to co napisalem nie jest w detalach idealnie opisane ale generalnie wiadomo o co chodzi

Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni 

-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 25
- Rejestracja: 25 paź 2012, 12:39
na silnikach są zamontowane tacho czy robi to jakąś różnice dla sterowania ? czy sterowanie Siemens 802C (dobra cena) da radę sobie już poradzić z tymi podzespołami co mam i magazynem. chodzi mi o ustalenie co kupić bo podpięciem zajmie się już ktoś kto się na tym zna, pytanie czy jak kupie sterownik siemens czy dogram już całą resztę z nim żeby się nie okazało ze nagle coś czegoś nie czyta i trzeba wymieniać sterowniki serw i same serwa