Problem z tepieniem frezow w mdf

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
HotAndCold
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 58
Rejestracja: 12 lis 2014, 21:51
Lokalizacja: Gdansk

Problem z tepieniem frezow w mdf

#1

Post napisał: HotAndCold » 13 sie 2016, 13:27

Dzień dobry panowie

Chciałam poprosić was o poradę i pomoc. Kupiłem frez dimar o średnicy 25 mm frez prosty do frezowania w MDF. Niestety bardzo szybko mi się stępił. Już po kilku przejazdach w materiale. Ustawione mam parametry:
Prędkość wrzeciona 15000 obrotów na minutę,
Prędkość posuwu 2350 milimetrów na minutę.
Zagłębienie 6 milimetrów w materiale.

Załączam zdjęcie na którym widać że w miejscach zmiany kierunku frezowania Mam mocne przypalenia. W Mach3 mam ustawioną funkcję Exact stop. Możecie mi podpowiedzieć w jaki sposób zmienić parametry żeby nie tępić tak szybko narzędzia? Staram się frezować z posuwem na ostrze nie mniejszym niż 0,07mm. Natomiast Mach3 wymusza spowolnienie posłów przy zmianie kierunku co powoduje jak myślę tępienie szybkie narzędzia.

[ Dodano: 2016-08-13, 13:34 ]



Tagi:


barola
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 395
Rejestracja: 30 sty 2011, 22:34
Lokalizacja: monaghan

#2

Post napisał: barola » 13 sie 2016, 21:48

a może stosuj frezy diamentowe ich żywotność jest nieporównywalna


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#3

Post napisał: kubus838 » 14 sie 2016, 09:46

Witam

Na początek proponuje zmniejszyć prędkość posuwu. Nic wiecej nie mogę poradzić bo nie napisałeś ile frez ma ostrzy. Musisz opisać cześć robocza freza i jak frezujesz, współbieżnie czy przeciwbieżnie

robert


dance1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3094
Rejestracja: 11 mar 2007, 22:42
Lokalizacja: G-G

#4

Post napisał: dance1 » 14 sie 2016, 12:00

HotAndCold
Frezy diamentowe najlepiej nadają się do mdf tak jak już barola napisał, wbrew pozorom nie jest to najłatwiejszy materiał do obróbki, śmieci, piasek w nim zawarte szybko potrafią tępić narzędzie, obniż obroty i eksperymentuj z posuwem.
Exact stop zmień na constant velocity i jak masz jakieś wpisy usuń z CV dist tolerance.
I don't like principles, I prefer prejudices


Autor tematu
HotAndCold
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 58
Rejestracja: 12 lis 2014, 21:51
Lokalizacja: Gdansk

#5

Post napisał: HotAndCold » 23 sie 2016, 18:37

Witam

Na początek proponuje zmniejszyć prędkość posuwu. Nic wiecej nie mogę poradzić bo nie napisałeś ile frez ma ostrzy. Musisz opisać cześć robocza freza i jak frezujesz, współbieżnie czy przeciwbieżnie

robert
kubus838 A to nie wprowadzi większej temperatury? Frez ma dwa ostrza.

a może stosuj frezy diamentowe ich żywotność jest nieporównywalna
barola czekają mnie większe zakupy, natomiast na dzień dzisiejszy jeszcze odkładam decyzję o zakupie diamentowych frezów. Boje się, że je szybko uszkodzę.

Oddałem frez do ekspertyzy producenta. Jak będę miał jakieś informacje dam znać na forum.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#6

Post napisał: kubus838 » 23 sie 2016, 19:37

HotAndCold pisze:
Witam

Na początek proponuje zmniejszyć prędkość posuwu. Nic wiecej nie mogę poradzić bo nie napisałeś ile frez ma ostrzy. Musisz opisać cześć robocza freza i jak frezujesz, współbieżnie czy przeciwbieżnie

robert
kubus838 A to nie wprowadzi większej temperatury? Frez ma dwa ostrza.
W trakcie frezowania te dwa ostrza musze mieć czas na "wyrzucenie" urobku a co za tym idzie na ochłodzenie się. Dlatego ustaw sobie tak frezowania aby frez obrabiał tylko 20 do 30 procent swoim obwodem. Tzn jeżeli masz frez 3mm to ustaw przesuniecie w poziomie o 0,5 milimetra. Jeżeli Ty używasz frez 25 mm to ustaw przesynięcia w poziomie co 2 milimterów - jeżeli chodzi o frezowanie 3d. Jeżeli używasz tego frezu do wycinania to musisz zmniejszyć predkość posuwu aby był czas na wyrzucenie urobku i ochłodzenia piór freza. Na zdjęciu widać przypalony mdf i to jest od goracego freza poniewaz frez cały czas pracuje obydwoma ostrzami i cały czas trze o mdf i cały czas jest podgrzewany aż do stepienia.

Może na poczatek zmniejsz predkość posuwu do 600mm/min przy obrotach wrzeciona 15000 i przejscia rób co 3milimtery. Ja tak robie nawet w drewnie i nie mam przypaleń. Ale jeżeli trafi mi się chu..wy mdf to czasami ustawiam tak aby w jednym przejściu frez przejżdzał dwa razy w poziomie tylko przesuwał się o np 1mm i zaczynał od odpadu a kończył na elemencie docelowym. Wtedy frez używa tylko 30% procent obwodu, wyrzuca urobek a jednocześnie chłodzi ostrza.


robert


tom_ucw
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 19
Rejestracja: 11 kwie 2015, 00:47
Lokalizacja: Barrington

#7

Post napisał: tom_ucw » 02 wrz 2016, 23:09

Jeżeli będziesz miał jeszcze problem to daj znać. Mam katalog z narzedziami na którym jest wykres: prędkość posuwu do obrotów narzędzia do ilości piór. Ilość obrotów wrzeciona jest podana jako ilość wydobywania się chips/wiórów na min. Po tym "wzorze" jesteś w stanie dobrać optymalne ustawienia aby nie przegrzewać freza. Ja miałem bardzo podobna sytuację. Wycinałem w płycie wiórowej laminowanej. Po wycięciu kilku "wpustów" zaczęło wyrywać na krawędziach.Nowy frez był tępy po pary przejściach. Problemem był za wolny posuw za duże obroty wrzeciona. Budowało to duża temp i frez się przegrzewał. Rozmawiałem z gościem który robi narzędzia i stwierdził, że szybkość posuwu ma być na granicy przesuwania się materiału a złamaniem narzędzia... Polemizowałbym na ten temat , ale... Jeżeli potrzebujesz tą tabelkę/wykres daj znać zrobie zdjęcie i podeśle (free)/ pozdrawiam


Autor tematu
HotAndCold
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 58
Rejestracja: 12 lis 2014, 21:51
Lokalizacja: Gdansk

#8

Post napisał: HotAndCold » 04 wrz 2016, 11:08

tom_ucw, dokladnie taka sama dostalem podpowiedz od faceta ktoremu oddaje frezy do ostrzenia. Dodatkowo dowiedzialem sie ze prawdopodobnie frez jest juz uszkodzony. Podeslij prosze tabelke bede bardzo wdzieczny.


maglo18
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 210
Rejestracja: 03 mar 2016, 13:54
Lokalizacja: Lesznowola

#9

Post napisał: maglo18 » 04 wrz 2016, 12:31

Również poproszę o tabelkę. Wiadomości nigdy nie zawiele zwłaszcza dla początkuącego.


tom_ucw
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 19
Rejestracja: 11 kwie 2015, 00:47
Lokalizacja: Barrington

#10

Post napisał: tom_ucw » 05 wrz 2016, 21:52

Znalazłem cały katalog w PDF ;)

To jest katalog z narzędziami danej firmy, także trzeba znaleść najbardziej zbliżony frez do tego które posiadasz. Numer narzędzia (seria) patrzysz na tabelkę z formułą. Tabelka nosi nazwę "chip load per tooth" pod tabelką jest formuła którą należy stosować.

Chip Load = Feed Rate / (RPM x#cutting edges)
Feed Rate (IPM inch per minute)= RPM x# of cutting edges x chip load
Speed(RPM) = Feed Rate/ (#of cutting edges x chip load)


Niektóre frezy wyglądają niemal identycznie jak innych producentów, ale byłem zapewniany że są inne (inne kąty czy coś tam... może tylko firmowa ściema)

Nie wiem czy mogę zamieścić tutaj ten PDF także poproszę o adres e-mail każdego zainteresowanego.
Jeżeli ktoś będzie miał kłopot z odczytaniem/ zrozumieniem formuły - dajcie znać
pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”