łożyskowany docisk materiału pod wrzecionem

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Hrumque
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 291
Rejestracja: 25 mar 2013, 19:15
Lokalizacja: Opole

łożyskowany docisk materiału pod wrzecionem

#1

Post napisał: Hrumque » 12 kwie 2015, 13:05

Bywa że skrobię w sklejce, czasem cienkiej (oraz np w plexi itp też pięknie "rezonującym" przy małej grubości i przecięciu na wylot) - i duży arkusz na maszynie ma często tendencję do podnoszenia się (gdy jest przytwierdzony po bokach, a obrabiamy/wycinamy na środku), albo po prostu wibrowania góra-dół (zwłaszcza przy frezie up-cut, bo nie zawsze down-cut się sprawdza, albo po prostu nie mam akurat takiego freza).

Stołu próżniowego nie mam, i raczej mięc nie będę (za drogie, zbyt problematyczne, nie mam pompy, pompa jest głośna itd).
Znalazłem taki wynalazek: "Spindle Holder Clamp Plate For DIY CNC Router Material Auto Pressure Plate"
Obrazek Obrazek Obrazek
Chińczyk ma to dostępne w różnych rozmiarach (na wrzeciona 65,80,100 itp), ceny +/- 130$.

Zasada działania wydaje się prosta - od dołu gładka płyta z "nartami" w każdą stronę, z kulkami łożyskującymi - dająca gładkie toczenie się po materiale w każdą stronę, bezproblemowe przejeżdżanie po nierównościach/wycięciach (dzięki zagięciom nart na krawędziach?), i stały docisk bo mocowanie na teleskopach z sprężynami, dzięki czemu ruch jest tylko góra-dół zawsze pionowy i zawsze płyta jest prostopadła do frezu/wrzeciona

Ktoś coś takiego macał, używa, widział w akcji?
Boję się tych nart - czy realnie przejedzie mi to po wyciętych miejscach, a nie "wpadnie" w dołek i zrobi kataklizm
Boję się tych kulek od dołu - czy to nie zarośnie pyłem i nie zatrze się, albo nie będzie rysowało materiału
Boję się tych chińskich teleskopów - czy to aby napewno będzie działać sztywno w pionie, bo jeśli nie - to wyginanie się na boki podczas pracy będzie powodowało "kantowanie się" o materiał po zmianie kierunku...


Pomogłem? Kliknij poniżej "pomógł"

Tagi:


bh91
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 888
Rejestracja: 29 sty 2008, 21:00
Lokalizacja: Radom

#2

Post napisał: bh91 » 26 kwie 2015, 17:48

Wygląda ciekawie :D Wycinam dużo blach 1mm anodowanych - nie mogą iść laserem. Elementy są małe a ja je zawsze muszę łąpami dociskać w okolicy freza - albo przykręcać każdą z osobna do blatu z mdfu - jak mam czas to tak robię. Ciekawe, czy kulki się nie zatrą od pyłu z mdf.
Konstrukcja na skomplikowaną nie wygląda - można by skopiować.
Jest robota - jest pinonc :wink:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11546
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#3

Post napisał: RomanJ4 » 26 kwie 2015, 19:29

Hrumque pisze:Ktoś coś takiego macał, używa, widział w akcji?
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
pozdrawiam,
Roman


golas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 7
Rejestracja: 09 maja 2013, 11:19
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#4

Post napisał: golas » 23 maja 2016, 14:57

Witam

W firmie mamy mokrego chińczyka 100mm średnicy wrzeciono i też planujemy coś podziałać w kwestii docisku materiału (mdf, laminaty i płyty kamienno żywicowe(2-3mm grubości)).

Póki co w głowie wykiełkowało coś takiego (bardzo wstępny projekt)

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#5

Post napisał: ALZ » 23 maja 2016, 15:18

W agregatach HSD dociski są z płytka tefonową, bez żadnych łożysk. Oczywiście docisk musi być zamocowany elastycznie.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#6

Post napisał: Yarec » 23 maja 2016, 15:48

Można by uprościć "docisk" vide: stopka od maszyny do szycia (spód teflonowany) + dobry odciąg pyłu, lub perforowana nakładka podciśnieniowa podłączona do odkurzacza przemysłowego.


Autor tematu
Hrumque
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 291
Rejestracja: 25 mar 2013, 19:15
Lokalizacja: Opole

#7

Post napisał: Hrumque » 24 maja 2016, 10:47

golas pisze: Póki co w głowie wykiełkowało coś takiego (bardzo wstępny projekt)

Po mojemu to parę rzeczy do poprawki:
- im szerzej będą kulki osadzone (i ich więcej), tym bardziej gładka jazda, i mniejsze kiwanie na boki ramion. U ciebie są bardzo blisko frezu - ok, rozumiem że chcesz przytrzymywać materiał w tym miejscu, niech sobie będą, ale przydałoby się jeszcze po obwodzie/na końcach ramion, by nie było ryzyka że ci się taki krzyżak przechyli i wpadnie rogiem w jakąś szczelinę już wyfrezowaną (przesuwając cały materiał)

- odprowadzenie urobku z miejsca frezowania - jakoś tego tam niezbyt widzę, będzie się zapychać (dlatego też lepiej by kulki jezdne były dalej niż bliżej)

Jako kulki jezdne można by wykorzystać jakieś łożysko oporowe, takie z "góry macpersona". A jako teleskopy ze sprężynami - amortyzatory od samochodów RC - mają i amortyzator gazowo-olejowy w środku, i sprężynę, i regulowany docisk-twardość... i są niedrogie:

jakieś $5-8 u chińczyka
Obrazek
Pomogłem? Kliknij poniżej "pomógł"


golas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 7
Rejestracja: 09 maja 2013, 11:19
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#8

Post napisał: golas » 24 maja 2016, 13:41

Hrumque - ciekawa idea z tymi teleskopami - ja zastanawiałem się na użyciem meblowych (takich do barków etc.) tyle, że wzmocnionych właśnie sprężyną+profilem/rurą aluminiową jako prowadnicą/ogranicznikiem.

Obrazek

Co do samych kulek łożyskowych to od góry i dołu dałbym 1mm podkładki tefonowe z odpowiednio dużymi otworami w środku - teflon zapewni odpowiedni ślizg kulek i mam nadzieję jakąś tam szczelność - zakładam, że będą niemal na ścisk dzięki tym podkładkom - ew. jeżeli tak nie będzie regulacja poprzez śrubę w nagwintowanym otworze nad kulką i dodatkowy podkład z teflonu na górze kulki.

Obrazek

Kulki dojdą między śruby skręcające dolną i górną część docisku (jak się uda 2-3 na stronę) -

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#9

Post napisał: ALZ » 24 maja 2016, 16:32

No ale te dociski nie mogą być takie gówniane. To musi być konkretna konstrukcja, sztywna z konkretnymi sprężynami i prowadzeniem na korpusie wrzeciona.


golas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 7
Rejestracja: 09 maja 2013, 11:19
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#10

Post napisał: golas » 24 maja 2016, 23:34

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

EDIT:

DÓŁ: 2 x 6mm łączone śrubami 3mm (zastanawiam się czy nie nagwintować wszystkich otworów na śruby), kulki łożyskowe 8 wewn. pierścień + 12 zew. pierścień - 10 milimetrowe, podkładki pod i nad kulkami 13mm zewnt. średnica 1mm grubość - wykonane będą z mosiądzu lub teflonu

DOCISK/SPRĘŻYNOWANIE: sprężyna 5/8mm 25 lub 50mm długości, pręt 5-6mm aluminiowy pełny w środku - nagwintowany od dołu aby trzymać dolną część docisku oraz od czoła zewnętrznej aby zabezpieczyć całość przed wysunięciem się, zewnętrzna rura 8mm aluminiowa, nawiercana/gwintowana w otworach aby zamocować całość do zacisków na górze

ZACISK GÓRNY: 2 x 6mm aluminium, nawiercane i gwintowane otwory na śruby 3mm, dodatkowo przy rurach kolejne 6mm aluminiowe 'części' :) nawiercane i gwintowane przytrzymujące rury zewnętrzne przed wysunięciem góra/dół.

Zaznaczam, że nie mam wykształcenia technicznego - raczej hobbistyczny majsterkowicz

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”