Frezy do wycinania kształtów w miękkim drewnie

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
artur1981
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 29
Rejestracja: 19 paź 2010, 20:17
Lokalizacja: Kraków

Frezy do wycinania kształtów w miękkim drewnie

#1

Post napisał: artur1981 » 06 gru 2014, 14:16

Witam,
chciałbym podpytać szanownych forumowiczów o frezy do drewna.
Wycinam w drewnie sosnowym grubości 20 mm kształty (głównie kwiaty) więc jest trochę prostych i krzywych :).
Stosowałem już kilka frezów z alle.. podaje link do przykładowej aukcji:
http://allegro.pl/frez-vhm-1-piorowy-3- ... 58439.html


lub średnicy 6 mm:
http://allegro.pl/frez-frezy-z-weglika- ... 88595.html

jednak po paru przejazdach gdzie efekty są w miarę ok, występuje znaczne pogorszenie jakości krawędzi wycinanych przedmiotów.

Chciałbym aby mi ktoś pomógł w doborze frezów.
Używam kress 1050 (tulejki mam: 3,175, 6, 8 mm)

czy ktoś używał w/w frezów?



Tagi:


dance1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3094
Rejestracja: 11 mar 2007, 22:42
Lokalizacja: G-G

#2

Post napisał: dance1 » 06 gru 2014, 18:26

podłączę się do tematu jeżeli kolega nie ma nic przeciwko. :?:
Poszukuję zestawu frezów różnego rodzaju, od frezów palcowych do kształtowych itp.
Przeznaczenie żadna produkcja, na początek zaprojektowałem sobie schody i chcę je sam wykonać, na ebayu pełno tego ale walizka 30 sztuk za 40 funtów do mnie nie przemawia, coś koledzy podpowiedzą?
I don't like principles, I prefer prejudices


deflection
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 598
Rejestracja: 24 lip 2008, 22:53
Lokalizacja: Szczecin

#3

Post napisał: deflection » 06 gru 2014, 22:34

te frezy węglikowe na allegro to raczej sobie odpuść, ja ostatnio ten temat też przerabiałem i kupiłem frezy CMT tego typu:
http://narzedziacmt.pl/sklep,305,frezy_ ... _z2_typ_gl

ostre jak brzytwa, krawędź praktycznie na gotowo.

kup jakieś firmowe frezy są o niebo lepsze niż te no-name z allegro za grosze.

Poza tym do drewna to raczej 2 pióra i inny kąt spirali

Awatar użytkownika

Segitarius
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 390
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#4

Post napisał: Segitarius » 07 gru 2014, 11:05

Kolego jeśli chodzi frezy to zapomnij o Allegro :)

Sam robiłem na tym biznes ale już za wielu takich "mądrych" się zrobiło i niema z tego kasy. Nie mam teraz zamiaru być nie uprzejmy czy Cię jakoś tuksować tym co powiem, ale zarabiałem na niewiedzy takich jak Ty. Bez obrazy

Kupowałem tu:

http://www.aliexpress.com/item/Brnad-ne ... 55910.html

Za frez wychodzi 90 centów! Na Allegro szedł po 30 zł.


To tylko przykład. Tyle że jedną sztukę sprzedawałem za tyle co na Aliexpress dawałem za cały komplet. Teraz już wszyscy sami kupują na Ali więcej dalszy interes nie ma sensu. Wpisz sobie w ali - cnc mill i wyskoczy ci całe mnóstwo pełnowęglikowych frezów w zestawach po kilka dolców. Nie są to sandviki ale też idą jak trzeba. Są duuuużo tańsze i tylko trochę gorsze. A przesyłka za darmo. Czas oczekiwania najszęściej 8 dni.

Pisz jak coś potrzebujesz. Naprowadzę cię gdzie mają to najtaniej. Na forum, żeby inni widzieli jak się nie dać wydym*ć :p Cały handel to pazerne przekazywanie z ręki do ręki po prostu z mega złodziejską marżą. Te frezy mogłyby kosztować połowę tego a sprzedający dalej by sporo zarabiał. Jestem wrogiem lichwy i pomagam pomijać pośredników lichwiarzy.


bh91
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 888
Rejestracja: 29 sty 2008, 21:00
Lokalizacja: Radom

#5

Post napisał: bh91 » 07 gru 2014, 12:14

Ja kupuję frezy kemmer w spinexie w wawie - wyglądają i są chińskie, ale za 2zł więcej w porównaniu do HSS to działają 20 razy dłużej :D. Z chińskich najlepsze jakie miałem - no i jedyne do której przypisana jest jakaś marka.

Teraz szukam na ebayu takich do alu - łądniejsza krawędź wychodzi w blaszkach. A w PL taki 32zł
Jest robota - jest pinonc :wink:


Autor tematu
artur1981
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 29
Rejestracja: 19 paź 2010, 20:17
Lokalizacja: Kraków

#6

Post napisał: artur1981 » 07 gru 2014, 12:44

Dzięki za Wasze opinie,
a jak radzicie sobie z elementami w ostatniej fazie cięcia jak jest odłączany od całości materiału. Z moich małych doświadczeń zaobserwowałem że przy frezie 6 mm (ten co podałem link do alle...) przy odcinaniu elementu całość się przekręca i robią się spore zagłębienia w wycinanym elemencie.
Przy 3,175 ten efekn nie występuje bo trociny zostają w rowkach i materiału nie da się poruszyć.
Przy okazji ten 3,175 dłużej nim pracuje niż tą 6 mm i dalej krawędzie są w miarę ok z dużym naciskiem na "w miarę"

Kolego Segitarius a masz namiar na jakąś aukcję na której można kupić dobre frezy które będą zostawiać odpowiednie krawędzie?

Do deflection
kolego a jaki ma być kąt spirali we frezach do drewna? tego nie brałem pod uwagę przy wybieraniu frezów a pewnie jest to istotny parametr.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#7

Post napisał: lajosz » 07 gru 2014, 13:53

artur1981 pisze:a jak radzicie sobie z elementami w ostatniej fazie cięcia jak jest odłączany od całości materiału. Z moich małych doświadczeń zaobserwowałem że przy frezie 6 mm (ten co podałem link do alle...) przy odcinaniu elementu całość się przekręca i robią się spore zagłębienia w wycinanym elemencie.
Przy 3,175 ten efekn nie występuje bo trociny zostają w rowkach i materiału nie da się poruszyć.
Dwie sprawy:

Nie jest dobrze jeśli trociny zostają.
Właśnie to może być powodem szybszego tępienia się narzędzia bo frez obrabia wtedy dodatkowo to co sam przed chwilą wytworzył, czyli ..... wióry.
Warto zatem dołożyć jakiś wydmuch wirów.
Pozwoli to na nieobrabianie urobku i (co nie mniej ważne) chłodzenie narzędzia.

Natomiast sposób na nieprzemieszczanie się elementu po odcięciu jest stosunkowo prosty.
Wystarczy nie docinać go do końca, czyli zostawić jakieś 0.3-0.4mm materiału na dole.
Wystarczy żeby nie ruszyć elementem i jest na tyle mało, że element praktycznie wyjmujesz ręką, po czym można delikatnie przeszlifować krawędzie żeby się całkowicie pozbyć tych 0.3mm, ale zazwyczaj nie trzeba już nic robić bo .... praktycznie samo odpada.

Drugi sposób, to po prostu mostki, czyli nieobrobione części materiału (np. wysokość 1.5mm / długość 4mm) porozstawiane wzdłuż linii cięcia, czyli frez przecina całkowicie materiał, napotyka na mostek, podnosi się o te 1.5mm i na tej wysokości frezuje na długości 4mm po czym znowu opada i przecina materiał i tak do kolejnego mostka.
Po wszystkim, wystarczy ostrym nożem, ręcznie poprzecinać mostki i wyjąc element.

Awatar użytkownika

Segitarius
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 390
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#8

Post napisał: Segitarius » 07 gru 2014, 15:05

No hej. Jeśli chodzi o kąt (wiem, ze to pytanie nie do mnie ale też to przerabiałem)

to powinien być zbliżony do 90 stopni. Linia spiralna służy do rozłożenia w czasie momentu kontaktu narzędzia z materiałem obrabianym. Kiedyś frezy palcowe przypominały bardziej rozwiertaki. Dopiero w 1906 Taylor i White opracowali HSSy i wprowadzili zmiany w geometrii.

Tak na marginesie (sorry narzędzia to mój konik :p)

Zatem frez do obróbki drewna powinien wyglądać tak:

http://www.aliexpress.com/item/5pcs-3-1 ... 11770.html

Pamiętaj, że do drewna tak jak i do stali stosuje się różne frezy w zależności od gatunku drewna, jego twardości i typu obróbki. Drewno jest bardziej wybredne bo nie jest anizotropowe, czyli słoje idą raz wzdłuż, raz w szerz .... Tutaj też masz frezy do zgrubnej, wykańczającej, do grawerowania, rzeźbienia.... Niestety u chińczyków musisz wiedzieć przed zakupem sam czego chcesz. U nich wszystko jest uniwersalne. Wpiszesz frez do stali, później do drewna i wyskoczą ci te same. Upatrz sobie jakiś frezik z ładnym opisem u Polskiego lichwiarza i kup identyczny u chińczyka. Ja tak robię z butami. Przymierzam w sklepie a kupuję przez neta :)


Autor tematu
artur1981
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 29
Rejestracja: 19 paź 2010, 20:17
Lokalizacja: Kraków

#9

Post napisał: artur1981 » 07 gru 2014, 18:13

Segitarius
hmm... frezów prostych jeszcze nie testowałem do wycinania- dzięki za naprowadzenie. Mam nadzieję że poprawi się jakość krawędzi wycinanych elementów.

lajosz
dzięki za podpowiedz o mostach- to się może sprawdzić.
Czytałem parę wątków na tym forum z twoim udziałem i wnioskuję że jesteś specjalisą od ArtCam- a.. Tak?
Jak takie mostki ustawić (wykonać) w ArtCam?
Rozumie że na ostatnim przejściu (bo wycinam w 20mm materiale na 4 przejścia) zrobię dwa mostki po przeciwnych stronach materiału i rozwiąże mój problem z krzywieniem materiału w ostatniej fazie cięcia. Takie przesunięcia zniszczyły kilka moich wycinanek.


frontside
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 226
Rejestracja: 06 maja 2007, 14:37
Lokalizacja: warszawa

#10

Post napisał: frontside » 07 gru 2014, 18:51

Jak już korzystamy z aliexpress to sprawdź hasło compression router np:
http://www.aliexpress.com/item/UP-DOWN- ... 99385.html

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”