Toczenie ozdobnych krawędzi frezami kształtowymi

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Sivy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 44
Rejestracja: 02 mar 2008, 14:47
Lokalizacja: warszawa

#11

Post napisał: Sivy » 16 maja 2011, 10:33

Roman - udało mi się kupić płytki HSS kształtowe do głowic frezujących (podobnych do tej żółtej po lewej). Tak więc teraz powinno pójść wszystko idealnie.

Myslałem o zakupie właśnie takiego freza jak dałeś na fotkach, ale jego zamocowanie w tokarce byłoby upierdliwe, no i są drogie. Więc płytki (mimo że też drogie) będą łatwiejsze w montażu i bez problemu da się je ustawić aby skrawały w osi tokarki.
Jak przyjdą to napiszę jak to się sprawuje.

[ Dodano: 2011-06-25, 20:34 ]
Proszę o pomoc bo toczenie drewna jest wredniejsze niż aluminium, a nie wiem co jest z tym nie tak że dziadowsko się toczy.

Kupiłem więc te noże HSS, kształtowe do głowicy frezerskiej do drewna. Ustawiłem go tak aby jego górna krawędź była w osi toczenia. Nóż jest bardzo ostry bo bez problemu przecina papier.

Wziąłem więc deskę z drewna Merbau i spróbowałem toczyć. Robiłem próby "wjeżdżając" przodem noża w drewno lub jego bokiem. Efekty są marne. Drewno niby się toczyło ale było gorące. Dały się słyszeć piski podobnie jak przy toczeniu metalu. No i takie chrobotanie jak podczas cięcia przecinakiem. Obroty dałem 700/min i bardzo mały posuw ręczny. Szybciej wolałem nie ryzykować bo mocowanie tego ostrza jest "na partyzanta" (jako podkładkę dałem inny nóż+2 blaszki szczelinomierza).

Jak widać na fotkach, ostrze tak jakby nie chciało wciąć się w drewno a jedynie je skrobie, i to też kiepsko. Wiem że Merbau to wredne drewno, bo bardzo twarde, no ale że idzie to tak żałośnie to chyba robię coś nie tak.

Czy możecie mi doradzić jak rozwiązać ten problem toczenia nożami kształtowymi?

To zwiększyło moją frustrację:
Facet za pomocą tokarki napędzanej nogą wcina się w drewno jak w masło. Czyli nie szybkość jest tu najważniejsza. Jutro spróbuję z toczeniem zwykłej sklejki, bo może wziąłem się za zbyt trudne i twarde drewno.

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

lenherd
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 482
Rejestracja: 20 sty 2006, 23:38
Lokalizacja: wrocław

#12

Post napisał: lenherd » 15 lis 2012, 09:47

Obroty i kąt natarcia. Frezy do drewna mają kąty natarcia dodatnie a frezarki obroty do około 9 tys do 25tys. Dodatkowo w głowicy zakłada się komplety ostrze i ogranicznik który nie pozwala zebrać większego wióra niż kilka dziesiątych milimetra.
RomanJ4 pisze:Frez aby ładnie ścinał musi mieć duży ujemny kąt powierzchni natarcia
Dodatni


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1613
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#13

Post napisał: lajosz » 15 lis 2012, 17:33

@Sivy

Posłuchaj usera lenherd bo słusznie prawi.

Kąt oczywiście dodatni, ale PRZEDE WSZYSTKIM obroty.
700 RPM, to żałośnie mało.

Sam pracuję prawię dokładnie takimi płytkami jak te które pokazałeś na zdjęciu.
Płytki (2 sztuki) są zamontowane w głowicy frezerskiej w uchwycie cnc HSK.
Średnica głowicy w miejscu skrawania to około 70mm
Całość pracuje na maszynie CNC, jednak z tą równicą, że to nóż się obraca, a materiał stoi w miejscu.
Obroty ustawione na 6000 RPM, a posuw to około 80mm na sekundę.

Obrobiona powierzchnia przy w/w parametrach jest zadowalająca.
Powtarzam, zadowalająca, a nie idealna.

A Ty chciałeś obrabiać przy 700 PRM.

To i tak (z tego co widzę na zdjęciu) przy tych obrotach wyszło nieomal perfekcyjnie.


akol
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 66
Rejestracja: 15 sie 2012, 22:28
Lokalizacja: Śląsk

#14

Post napisał: akol » 16 sty 2013, 12:44

najlepij kupić płaskownik z HM i wykonać kształ / profil .

Można go wielokrotnie ostrzyć i wtedy jest tanio .

Mogę sprzedać taki półwyrób z HM . Standard ma długość 335 mm . A oto typowe wymiary : szerokość x wysokość .
1,5 3
1,5 4
1,5 6
1,5 8
2,0 2
2,0 4
2,0 5
2,0 6
2,0 7
2,0 8
2,0 9
2,0 10
2,0 12
2,0 14
2,0 16
2,0 18
2,0 20
2,5 6
2,5 8
2,5 10
2,5 12
2,5 14
2,5 16
2,5 18
2,5 20
3,0 3
3,0 4
3,0 5
3,0 6
3,0 7
3,0 8
3,0 10
3,0 12
3,0 13
3,0 14
3,0 15
3,0 16
3,0 18
3,0 20
3,0 22
3,0 25
3,0 30
4,0 4
4,0 5
4,0 6
4,0 8
4,0 10
4,0 12
4,0 13
4,0 14
4,0 16
4,0 18
4,0 20
4,0 22
4,0 25
4,0 30
5,0 5
5,0 7
5,0 8
5,0 10
5,0 12
5,0 14
5,0 16
5,0 18
5,0 20
5,0 25
5,0 30
5,0 32
5,0 35
6,0 6
6,0 8
6,0 10
6,0 12
6,0 14
6,0 16
6,0 18
6,0 20
6,0 25
6,0 30
8,0 8
10,0 10
12,0 12
14,0 14
16,0 16
18,0 18
20,0 20
akol

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 11925
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#15

Post napisał: RomanJ4 » 16 sty 2013, 19:34

lenherd pisze:RomanJ4 napisał/a:
Frez aby ładnie ścinał musi mieć duży ujemny kąt powierzchni natarcia
Dodatni
zgadza się, dobrze myślałem , źle napisałem.
Mea Culpa.
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”