Strona 1 z 6

Frezarka ze sklejki 18mm - projekt i budowa - do oceny.

: 09 paź 2016, 10:59
autor: MrCluster
Witam serdecznie, mam na imię Radek i przeglądam forum już od jakiegoś czasu.

Ostatnie dwa tygodnie poświęciłem na przeczytanie kilkudziesięciu tematów związanych z budową frezarki z drewna.
Wiele już się dowiedziałem, mam swoją wizję zbudowaną w oparciu o doświadczenia innych konstruktorów oraz porady fachowców, ale zapewne nie wszystko zrozumiałem jak należy ;)

Na wstępnie opiszę przeznaczenie maszyny i wstępne założenia:
- pole robocze 700 x 500mm,
- ruchoma brama napędzana z dwóch stron,
- cała konstrukcja w formie skrzyniowej z ożebrowaniem w środku (torsion box),
- frezowanie w drewnie, sklejce, płycie meblowej itp, akryl, plexi,
- nie liczę na aluminium, ale może jakieś grawerowanie się uda, nie ma to znaczenia.

Budżet chciałbym zamknąć w 3000 zł bez wrzeciona.

Konstrukcja ze sklejki 18mm, wodoodpornej, tej wykorzystywanej na podłogi naczep.

Oś "z" wykonana z trzech warstw sklejki, które będą razem sklejone i skręcone, co da 54mm płyty i będą takie dwie.
Oś "z" będzie poruszać się razem z prowadnicami i silnikiem.
Śruba trapezowa - nie mam pojęcia jaki skok, średnica przynajmniej 16mm. Kasowanie luzu chyba tutaj nie jest konieczne? Jeśli jest to dwie nakrętki i sprężyna.
Żebra uszytwniające będą miały wyfrezowane rowki wpustowe na głębokość 5mm, klej + konfirmaty lub inne łączniki.


Prowadnice z podparciem na całej długości, fi20mm na wszystkich osiach.
Jeśli jest sens to podstawy bramy osadzone na trzech łożyskach na stronę.
Łożyska w osi "x" i "z" rozmieszczę mniej więcej w kwadracie.

Całkowita waga bramy z wrzecionem to max 40 kg.

Chciałbym wykorzystać do napędu paski. Jednak nawet na stronie sprzedawcy jest napisane, że nadają się do pozycjonowania mało precyzyjnych elmentów automatyki. Jak to jest z tą dokładnością w porównaniu do śrub trapezowych z kasowaniem luzu?
O jaką dokładność mi chodzi? Nie mam pojęcia :D Urządzenie będzie służyło do prostych rzeczy jak wycinanie szablonów, grawerowanie w plexi, wycinanie liter, otworów pod włączniki, puzli 3D ze sklejki, grawerowanie na powierzchni mebli liter i rysunków, także w przyszłości jakiś płaskorzeźb, wycinanie kół zębatych ze sklejki oraz np elmentów różnych konstrukcji stolarskich ze sklejki czy płyty meblowej 18mm, a także z drewna. Czyli zapewne nie musi mieć dokładności do 0,05mm. Dycha chyba wystarczy?

Teraz trochę screenów z wymiarami. Wiem, wielkie to wyszło, ale chcę wykonać mocno. Oczywiście wszelkie narzędzia i maszyny do obróbki drewna posiadam.

ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

Proszę o uwagi i porady. Gdybym czegoś nie dopisał lub coś jest niejasne proszę Was o pytania.

: 10 paź 2016, 07:05
autor: Yarec
Może przemyśl całą koncepcję togo czegoś.
1) oś Z - zawsze można zrobić ją cięższą - "co da 54mm płyty i będą takie dwie"
2) paski do napędu całej bramy ? (wygląda na regał magazynowy w poziomie)
3) oś X na 6 łożyskach - po co ?
4) a podstawa to z tektury ?
5) przy takim układzie jezdnym XYZ to raczej wałki kolejno Ø 20 - 25 - 16
Ciemno to widzę (i chyba się nie znam) - przeczytaj posty moje i adam Fx
Inny przykład:
ObrazekObrazek

: 10 paź 2016, 08:39
autor: MrCluster
Dzięki za odpowiedź. Rozumiem, że mocno przegiąłem ;)
Dziś wszystko przeprojektuję na "nieco" delikatniejszą konstrukcję ze wzmocnieniami w odpowiednich punktach.

To co widać na screenach to tylko zrobiony na szybko szkic. Oczywiście podstawa będzie w formie pudła z ożebrowaniem.
Z osią Z chciałem dać grubszą płytę, by było sztywniej, ale faktycznie lepiej zrobić z cienkiej, a wspartej tu i tam.
Na 6 łożyskach miała pracować brama, czyli oś Y, ale to chyba skosowania nie zmniejszy. Wystarczy pewnie odpowiednio zrobiony napęd.

Generalnie chcę to zbudować na możliwie dobrych podzespołach, by kiedyś móc przełożyć wszystko do konstrukcji stalowej, jeśli ta nie będzie mi dostatecznie odpowiadać.

: 10 paź 2016, 09:14
autor: Yarec
Na początek - zespawać ramę wsporczą blatu roboczego z profili zamkniętych na to i do tego nałożyć sklejkę i z boków/na górze dokręcić prowadnice osi Y, usztywnienie poprzeczne bramy z "odchudzeniem" można osiągnąć poprzez dodanie tylnej płyty ażurowej pomiędzy wsparciem po bokach ,
Obrazek


tu powinno być zdjęcie ale ten serwer się zacina (chyba ruski) jak nie giną tematy lub wpisy to pliki graficzne
daj adres do siebie na moje PW to Ci prześlę

[ Dodano: 2016-10-10, 13:44 ]
MrCluster wysłałem mail'a ale czy Ty sam będziesz ciąć elementy ze sklejki ?
Bo jak nie to polecam precyzyjną obróbkę > http://www.centrum.meble.pl/uslugi/wyci ... altow-cnc/
Mają też przydatne "różności" .

: 11 paź 2016, 13:23
autor: MrCluster
Ok, dzięki za przesłane materiały.

Na tę chwilę mam wstępny projekt osi Z (bez napędu) i osi X.
"Ceownik" z płyt na którym wisi oś Z i łożyska osi X będzie łączony na jaskółcze ogony, klej i wkręty. Dodatkowo wewnątrz narożników, od strony bramy dam kątowniki dla usztywnienia.

Nie ma jeszcze bramy, nad tym będę pracował w następnej kolejności, ale nie wiem czy idę już w dobrym kierunku.

Poniżej kilka zrzutów.

ObrazekObrazekObrazek

Czy teraz jest lepiej? :)

Edycja 11-10-2016 15:25

Dodałem prowadnice osi Y oraz bok bramy. Teraz wygląda to znacznie lżej, a jednocześnie powinno być sztywno. Czy się mylę?
Oczywiście belka łącząca obydwa boki bramy będzie wzmocniona, ale nad tym popracuję wieczorem.

Kilka screenów:

ObrazekObrazek

Hmm, chyba, że faktycznie to wałki osi Y osadzić wyżej... Tak jak na zdjęciu poniżej. Wtedy będzie to znacznie bardziej sztywne :) Genialne w swojej prostocie.

Obrazek

Edycja 11-10-2016 22:22

Przed chwilą skończyłem wstępny projekt (bez napędów) frezarki. Oczywiście podstawa będzie bardziej solidna, ale dla celów projektowych nie ma znaczenia.
Jednak podniosłem wałki osi Y do góry i teraz boki bramy są znacznie mniejsze, a co za tym idzie sztywniejsze, przynajmniej tak mi się wydaje.

Czy to już powinno być w porządku, czy coś trzeba zmieniać lub wzmacniać?

Screeny z programu:

ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek

: 11 paź 2016, 22:37
autor: Yarec
Zrezygnuj z tych "regałów" pod prowadnicami osi Y a podwyższ boki bramy i rozciągnij jej kratownicę w pionie, te boki możesz zdublować jak na foto z lewej (z przykładu)
dokładaj grafikę bez ENTERa będą obok siebie a nie w litanii

: 12 paź 2016, 05:50
autor: MrCluster
Regały wyleciały.
Wydłużyłem boki bramy i pogrubiłem płytę oraz przerobiłem zastrzały, by było już uwzględnione miejsce na silnik.
Yarec pisze:(...) i rozciągnij jej kratownicę w pionie, (...)[/i]
Czy to zdanie odnosi się do wymiaru belki poprzecznej bramy (159mm)?

ObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Edycja 12-10-2016 06:03

Dodałem jeszcze jedną kratownicę w środku belki poprzecznej bramy, tuż przy śrubie napędowej, bo bez tego była bardzo wątła.

ObrazekObrazek

: 12 paź 2016, 09:15
autor: Yarec
Jak kratownica urośnie z 159 do180 przy ≠ 22 (sklejka) i dokręcisz listwę usztywniającą z tyłu (np profil 40×20 ścianka 2) to obejdzie się bez drugiej kratownicy, a tak powstałą półkę można wykorzystać do ułożenia kabli "co by sie nie dyndali" .
Pytanie dodatkowe: czym rysujesz ?

: 12 paź 2016, 13:39
autor: MrCluster
Hmm przyznam szczerze, że tego "nie widzę". Jak ta listwa miałaby być dokręcona..

Rysuję w Google Sketchup Make 2016.

Nie sądzisz, że pomimo gorszego wyglądu z tymi "regałami" taka konstrukcja byłaby sztywniejsza? Boki bramy miałyby wówczas znacznie mniejszą wysokość, a tym samym chyba i sztywność? Tak jak krótki profil jest trudniej odkształcić niż długi.

: 12 paź 2016, 17:55
autor: Yarec
Szersza kratownica i tak będzie wystarczająco stabilizować całą bramę wraz z wyższymi bokami, a profil do niej dokręcony w pozycji poziomej zabezpieczy oś X przed ugięciem przy "wchodzeniu" frezu w ruchu Y