Mój SmartCNC

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
tomala89
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 70
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:15
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Mój SmartCNC

#1

Post napisał: tomala89 » 31 lip 2016, 10:50

Sterowanie i zasilanie:
LinuxCNC

W moim drewniaku użyłem polskiego 3-osiowego sterownika ZELRP
Zasilacz TTS0250 – Transformator TS250VA/230 – napięcie do 50 V Napięcie wyjściowe: 32 V

Mechanika
Do każdej z osi użyłem śrub trapezowych 14×4 oraz po dwie nakrętki z brązu.
Silniki krokowe 3Nm 3A bipolarne, 4 przewody.

Oś Z:
Oś Z zbudowałem z blachy aluminiowej o grubości 10mm.
– dwa wałki fi12
– cztery łożyska zamknięte fi12
– dwa łożyska kulkowe
– sprzęgło bezluzowe elastyczne

Oś X:
– dwa wałki na podporach fi 16
– cztery łożyska otwarte fi 16
– dwa łożyska kulkowe

Oś Y:
– dwa wałki fi 20
– cztery łożyska zamknięte fi 20
– dwa łożyska kulkowe
– trochę aluminium

Pole robocze 45x26

Filmik z frezowania poliwęglany 1.5mm - za szybki posów ustawiłem i trochę poszczępiło mi brzegi elementów - to było moje pierwsze w życiu frezowanie : )
[youtube][/youtube]


Kilka fotek

Konstrukcja
- boki sklejka ok. 5cm
- oś X sklejka 10cm
Obrazek

Obrazek

Później zrobię lepsze zdjęcia :).
Ostatnio zmieniony 31 lip 2016, 16:44 przez tomala89, łącznie zmieniany 1 raz.




ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#2

Post napisał: ezbig » 31 lip 2016, 13:41

tomala89 pisze:Filmik z frezowania poliwęglany 1.5mm - za szybki posów ustawiłem i trochę poszczępiło mi brzegi elementów - to było moje pierwsze w życiu frezowanie : )
[youtube][/youtube]
Niekoniecznie za szybki posuw, bardziej stawiam na kiepskie mocowanie i podrywanie materiału. Takim sposobem można łatwo frez połamać. Frez jednopiórowy, przy stabilnym mocowaniu daje idealną krawędź. Można przykleić materiał na taśmę dwustronną, tylko lepiej wtedy nie przecinać poniżej materiału tylko idealnie po taśmie (bo jak ją przetniesz to upierdliwe jest odklejanie z każdego elementu, a czasem też potrafi zabrudzić krawędź i trzeba czyścić - musisz poeksperymentować)

[ Dodano: 2016-07-31, 13:43 ]
P.S.: Jak chcesz filmy wstawiać w post to usuwaj "s" przy https:// (ma być http://...)


Autor tematu
tomala89
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 70
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:15
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

#3

Post napisał: tomala89 » 31 lip 2016, 16:44

Już jeden frez złamałem ;p. Całe szczęście był tani. Mam frez 2piórowy 1mm, niestety nie znalazłem nigdzie 1piórowego na czpień 6mm.

Nauka też musi kosztować swoje : )

Chciałbym zmienić blat drewniany na blat aluminiowy. Czy grubość 15mm alu będzie wystarczająca? Kolejne moje pytanie, czy jak nawiercę sobie dziury w blacie i nagwintuję (do przytrzymywania materiału) to nie osłabi mi blatu?

PS. Dziękuję, poprawiłem już link.


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#4

Post napisał: ezbig » 31 lip 2016, 21:03

tomala89 pisze:Chciałbym zmienić blat drewniany na blat aluminiowy. Czy grubość 15mm alu będzie wystarczająca?
Zawsze będzie to sztywniejsze niż ta sklejka.
tomala89 pisze: Kolejne moje pytanie, czy jak nawiercę sobie dziury w blacie i nagwintuję (do przytrzymywania materiału) to nie osłabi mi blatu?
Bez obaw. Bardziej martwiłbym się o solidność mocowania łożysk i nakrętki stołu w takim przypadku. Taki blat będzie trochę ważył. Na Twoim miejscu umocowałbym je również na formatce alu, bo jak tego nie zrobisz, to waga zrobi swoje i rozklekota się to po kilkunastu godzinach pracy.


Autor tematu
tomala89
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 70
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:15
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

#5

Post napisał: tomala89 » 25 sie 2016, 18:37

Dzisiaj doszło do mnie wrzeciono 2.2kw mokry chińczyk i zastanawiam się czy moja oś Z wytrzyma?

Obrazek


Czekam jeszcze na uchwyt, kable, pompę.


waluś
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 319
Rejestracja: 27 wrz 2015, 15:33
Lokalizacja: Polska

#6

Post napisał: waluś » 27 sie 2016, 13:19

Też u siebie obawiałem się czy oś Z wytrzyma na moim sklejkowym prototypie. Z tym, że u mnie wisiał 1,5kW mokry chińczyk, a konstrukcja była całkowicie ze sklejki 10mm. Napełniony chłodziwem chińczyk waży ok 4,5 kg i konstrukcja wytrzymała. Wałki mam podparte na całej długości. A 2,2kW nie wiem o ile będzie cięższy. Oby ci to wytrzymało.

Tak było na sklejce

Teraz przerabiam maszynkę na całkowicie aluminiową konstrukcję, też z formatek 10mm. Analogiczna konstrukcja jak prototyp z małymi zmianami. Szału ze sztywnością nie będzie, ale o niebo stabilniej niż na sklejce.

Tak jest teraz z alu


Autor tematu
tomala89
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 70
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:15
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

#7

Post napisał: tomala89 » 28 sie 2016, 10:54

W tygodniu podłączę wszystko i zobaczymy :). Napewno będę przerabiał oś Zna wałki z poporami :)


Autor tematu
tomala89
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 70
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:15
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

#8

Post napisał: tomala89 » 25 lis 2016, 22:23

Drewniak działa wyśmienicie, frezowałem sobie kilka części do mojego innego projektu i jestem bardzo mile zaskoczony.

Oś Z przerobiłem użyłem do tego dwa wałki z podporami fi 16, cztery łożyska otwarte i śrubę trapezowa.

Teraz zamierzam zrobić frezarkę 150x100cm, przeznaczenie płyty pcv, dibond, plexi, obróbka drewna. Maszyna będzie miała śruby kulowe 1610. Wałki z podporami. Prawdopodobnie do osi y użyje wałków fi 20 reszta fi 16. Myślę nad budową bramy (oś x) o szerokości 150cm dzięki temu będzie mi łatwiej montować materiał. Ale nie wiem jak to będzie technologicznie. Do budowy tej osi chcę użyć aluminium o grubości 12mm lub konstrukcyjnych profili aluminiowych. Stół spawany. Jeżeli chodzi o sterowanie. Czy zelrp wystarczy i moje silniczki 3nm 3a ? Czy lepiej będzie sprzedać zelrpa i kupić coś innego? Mam zamiar jeszcze zainwestować w pikocnc.
Pozdrawiam Tomek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”