Pierwsze kroki - niewielka frezarka do zastosowań domowych

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Klubbers
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 12
Rejestracja: 20 mar 2016, 10:44
Lokalizacja: Rybnik

Pierwsze kroki - niewielka frezarka do zastosowań domowych

#1

Post napisał: Klubbers » 20 mar 2016, 14:04

Witam.
Zabieram się za stworzenie małej frezarki, która służyć ma głównie do zastosowań domowych. Jestem na etapie przygotowawczym, zbieram informacje i potrzebuję pomocy fachowców, w celu rozwiania pewnych wątpliwości, oraz doradzenia w kwestii doboru komponentów. Proszę o wyrozumiałość, jeśli palnę jakąś głupotę, ale dopiero się uczę.

1) Jak już wiecie, konstrukcja ma być drewniana i zastanawiam się jakiego materiału użyć. Sklejka, byłaby odpowiednia, ale jest dość droga. Rozważam więc zastosowanie płyt OSB o grubości 38 mm. Co o tym sądzicie? Wymiary całej frezarki 1mx1mx1m. Pole robocze chciałbym mieć wielkości kartki A3.

2) Jakie śruby napędowe zastosować? Marzeniem były by śruby kulowe, ale może nie na pierwszy ogień i nie na ten budżet. Maszyna ma być tania, nie chciałbym przekroczyć 2 tyś. Zostały więc śruby trapezowe lub pręty gwintowane. I tu pytanie jak duża jest różnica w dokładności pomiędzy nimi? Maszyna nie musi być super dokładna, ale przykładowo wycinając koło, nie chciałbym wycinać spirali... Aaaa myślałem o śrubach 16x4 1000mm oraz 500mm

3) Jeżeli chodzi o nakrętki na śrubę trapezową, to czytałem, że najlepiej stosować te z poliamidu, bo mają najmniejsze luzy, problem jednak w tym, że nie mogę znaleźć obudowy do takich nakrętek. Na forum znalazłem informację, że niektórzy wykorzystują obudowy łożysk liniowych. Jak się to sprawdza, dużo trzeba przerabiać?

4) Znalazłem na allegro silniki krokowe 3A i 2,2Nm bipolarne, 200 kroków na obrót. Czy dają one radę ciąć drewno, plastik? Może blachę aluminiową o grubości do 5mm?

link

5) Jak zamocować śrubę? Są jakieś specjalne mocowania (bloki łożyskujące) do śrub trapezowych lub prętów gwintowanych, czy można zastosować te od śruby kulowej? Śruba musi być zarobiona, czy może być surowa? Do przeniesienia napędu mogę użyć sprzęgła kłowego?

6) Czy możecie polecić coś tańszego od wałka z podporą do zastosowania jako prowadnica liniowa? Można użyć sam wałek liniowy i do tego jakieś bloki łożyskujące na końcach?

7) Co do elektroniki to nie przeglądałem jakichś konkretnych sterowników do silników, ani płyty głównej. Zastanawiam się, czy nie wyjdzie taniej zrobić sobie takie samemu, np wykorzystując Arduino. Na elektronice jakoś super się nie znam, ale mam znajomego elektryka. Pytanie, czy się opłaca w to bawić, bo może do podstawowych zastosowań znajdzie się sterownik za 30 zł?

8.) Początkowo do testowania i zabawy będę używał mini frezarki ręcznej dla modelarzy firmy Dremel. Jak maszynka się sprawdzi to bd myślał o modernizacji konstrukcji oraz wymiany wrzeciona na KRESS 800.

EDIT. Zapomniałem. Frezarka będzie z bramą stałą.

Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc. Jak powstaną kolejne wątpliwości to dopiszę.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 20 mar 2016, 16:37 przez Klubbers, łącznie zmieniany 2 razy.



Tagi:


mikrus193
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 76
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:27
Lokalizacja: Walia

#2

Post napisał: mikrus193 » 20 mar 2016, 15:01

Płyta OSB odradzam jako stolarz nie polecam,lepsza będzie sklejka 35mm
dremel tez odradzam za głośny i za słaby ja mam Makite RT0700C i zdaje egzamin
silniki ok
ardunio ok sam używam
sterowniki mam tb6560
co do śrub się nie wypowiem bo mam na paskach


Autor tematu
Klubbers
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 12
Rejestracja: 20 mar 2016, 10:44
Lokalizacja: Rybnik

#3

Post napisał: Klubbers » 20 mar 2016, 16:13

Dzięki wielkie. Niestety chwilowo będę musiał używać Dremela, ze względu na niski budżet. Na lepszą maszynę przyjdzie czas później. Jeszcze czekam na wypowiedź jakiegoś speca od mechaniki, żeby nie wydać kasy niepotrzebnie.


ajt
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 126
Rejestracja: 23 sty 2009, 19:21
Lokalizacja: Radom

#4

Post napisał: ajt » 20 mar 2016, 17:26

mikrus193 pisze: ja mam Makite RT0700C i zdaje egzamin
Jakiś czas temu pojawiły się na allegro w cenie poniżej 200zł frezarki Bavaria, wyglądające identycznie jak ta Makita. Trudno powiedzieć, jak z ich jakością i trwałością w porównianu z oryginałem. W każdym razie kupiłem toto i jakoś działa. Ma to być pierwsze wrzeciono do mojej maszynki (w trakcie budowy, która jeszcze trochę potrwa). Gdyby ktoś się skusił, to uprzedzam, że producent nawet nie wie, co sprzedaje, bo na pudełku jest błąd (powielany przez sprzedawców), że w zestawie są tulejki 6 i 10mm, a w rzeczywistości są 6 i 8. 10 to tam nawet nie wejdzie :)


Autor tematu
Klubbers
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 12
Rejestracja: 20 mar 2016, 10:44
Lokalizacja: Rybnik

#5

Post napisał: Klubbers » 20 mar 2016, 20:43

Mam dylemat co do sterowników. Z arduino nie mogę znaleźć takiego na 3A, jedynie ten, ale trzeba dorobić radiator do każdego, żeby uzyskać te 3A.
link
Zamiast płyty głównej zastosowałbym arduino cnc shield
link + Arduino MEGA 2560

Alternatywą jest sterownik TB6600 a którym wspomniał mikrus193 na allegro za 210 zł
link

Mam wątpliwości ponieważ dużo tańszy będzie sterownik z allegro, ale arduino wydaje się być opcją lepszą pod względem dalszego upgradu. Co zrobić?

Awatar użytkownika

dalem
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 57
Rejestracja: 18 wrz 2012, 21:07
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

#6

Post napisał: dalem » 20 mar 2016, 21:13

Na twoim miejscu zainwestowałbym w sterownik od Zelrpa.
W miarę tani i żadnych problemów.


Autor tematu
Klubbers
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 12
Rejestracja: 20 mar 2016, 10:44
Lokalizacja: Rybnik

#7

Post napisał: Klubbers » 20 mar 2016, 22:41

dalem pisze:Na twoim miejscu zainwestowałbym w sterownik od Zelrpa.
W miarę tani i żadnych problemów.
Niestety trudno z dostępnością, chyba trzeba by zamawiać prosto u producenta.


mikrus193
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 76
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:27
Lokalizacja: Walia

#8

Post napisał: mikrus193 » 21 mar 2016, 18:16

Ja pisałem o takim sterowniku http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-Router-1- ... Swo6lWNyzh
i przepraszam za niedomówienie


Autor tematu
Klubbers
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 12
Rejestracja: 20 mar 2016, 10:44
Lokalizacja: Rybnik

#9

Post napisał: Klubbers » 23 mar 2016, 16:18

mikrus193 pisze:Ja pisałem o takim sterowniku http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-Router-1- ... Swo6lWNyzh
i przepraszam za niedomówienie
Ehh to ja się pomyliłem i zły sterownik wstawiłem, w każdym razie ten TB6600 chyba też się nada?

Rozeznałem się w okolicy po cenach surowca pod konstrukcję i nastąpiła zmiana decyzji. Konstrukcja będzie metalowa, dlatego proszę moderatora o przeniesienie do odpowiedniego działu. Tak się składa, że większość elementów dostanę za pół darmo, a przy obecnych cenach sklejki, konstrukcja metalowa wyjdzie mnie 3 razy taniej.

Wykonałem wstępny projekt. Blat tymczasowo drewniany, do którego przykręcony zostanie stół teowy.

Mam pytanie co do bramy. Czy taki układ może być (dodane będą jeszcze zastrzały)? Dwie zespawane rury stalowe (grubość ścianki 4 lub 5 mm) i na to nałożony dwuteownik HEB 200 ? Czy układ napędowy jest dobrze rozmieszczony?

Zastanawiałem się, czy nie było by lepszym rozwiązaniem obrócić w pionie dwuteownik o 90* razem z śrubą trapezową oraz wałkiem a drugi wałek pozostawić w tej pozycji co w projekcie. Wtedy siły działające na śrubę napędową oraz na wałki, lepiej by się rozłożyły. Co o tym sądzicie?

Czy mogę zastosować wałki liniowe z podporami jedynie na końcach, czy koniecznie muszą być z podporami na całej długości?

Załączam rysunek i proszę o komentarze.
Obrazek
Pozdrawiam


mikrus193
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 76
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:27
Lokalizacja: Walia

#10

Post napisał: mikrus193 » 23 mar 2016, 18:19

Przy takich gabarytach to już lepiej zrób z ruchomą bramą
mniej miejsca zajmiesz w mieszkaniu
wiem co pisze ja mam w salonie :mrgreen:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”