Budowa frezarki CNC głównie do pcb

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
ST4CHU
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 01 lut 2016, 23:55
Lokalizacja: Wlkp

Budowa frezarki CNC głównie do pcb

#1

Post napisał: ST4CHU » 04 lut 2016, 15:26

Witam wszystkich :)

przymierzam się do budowy frezarki cnc, czytając sporo tematu o takich budowach nie tylko na tym forum skłoniło mnie do wypróbowania moich możliwości ;)

frezarka miała by służyć głównie do płytek pcb, w miarę możliwości najtańszym sposobem, myślę że w przyszłości będzie zrobiona większa masywniejsza itp. ale jak na razie chciałbym zbudować ją tańszymi materiałami do sprawdzenia czy w ogóle mi to wyjdzie ;)


- sklejka
- prowadnice szufladowe
- pręty gwintowane fi12
- silnik krokowy x3
- wrzeciono, mam mały dremelek ;)
- zasilacz, myślałem od komputera ale nie wiem czy się nada
- pole robocze, na razie małe najwyżej wielkość kartki A4

silniki już kupiłem

MINEBEA TYP 23KM-K381-P3V
wymiary 56/56/50,5
dł.ośki 22mm ,średnica osi 8mm
masa ok 0,65kg
1,8 deg/step
prąd 2,4A
napięcie 2,3V
6 wyjść przewodów

tylko nie wiem czy on jest bipolarny czy unipolarny :(
zapewne będę się uczył na własnych błędach przy budowie konstrukcji :D

bardziej chodziło by mi o pomoc w dobraniu sterowników do nich i montażu, jestem w stanie polutować go samemu (tak mi się przynajmniej wydaje :mrgreen: ) ale na pewno musiałbym kupić płytkę pcb gotową tylko do zlutowania

i tutaj pytanie jaki sterownik do moich silników by pasował
myślałem o takim SKK-B02
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterow ... sskb02.htm

bo moje silniki mają 2,4A a ten sterownik jest do 4A

ale nie wiem jaką dobrać płytę główna do sterownika

SKK-MB1
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterow ... _sskmb.htm

czy

SKK-MB2
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterow ... sskmb2.htm

chyba że one do moich silników się nie nadają
prosiłbym o podpowiedź jakie mogę zastosować, gdzieś na forum,( nie pamiętam czy na tym czy na innym bo naczytałem się sporo w tym temacie) ktoś poskładał sterownik z części od starych płyt komputerowych, akurat kilka gratów mam to może bym coś z tego zmajstrował.

Jeśli ktoś mógłby pomóc w tym temacie z góry bardzo dziękuję :D



Tagi:


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 6105
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

Re: Budowa frezarki CNC głównie do pcb

#2

Post napisał: oprawcafotografii » 05 lut 2016, 06:15

ST4CHU pisze:...
- prowadnice szufladowe
- pręty gwintowane fi12...
Zapomnij o tych elementach albo narobisz sie i go...o z tego wyjdzie.

Najmniejsze walki podparte jakie znajdziesz na allegro i sruby kulowe
chocby uzywane, ew. sruba trapezowa z nakretka nylonowa,
albo naped paskowy.

Poogladaj zlom jakis wiekszych drukarek, ploterow, skanerow moze cos
przydatnego wydlubiesz.

q
„Największym wrogiem wolności jest najedzony niewolnik.”


Autor tematu
ST4CHU
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 01 lut 2016, 23:55
Lokalizacja: Wlkp

#3

Post napisał: ST4CHU » 05 lut 2016, 07:43

Dzięki za zainteresowanie tematem :)

zdaję sobie z tego sprawę że nie będzie super dokładnie na prowadnicach szufladowych i zwykłych prętach gwintowanych, chodzi mi tylko do sprawdzenia motoryki silników i sterowników, na razie chcę zbudować ją nawet na płycie wiórowej bo i tak mam w planach wykonać całość z profili aluminiowych lub stalowych, a na tej nauczyć się podstawy budowy i zauważyć ewentualne błędy jakie na pewno zrobię przy jej konstrukcji żeby nie zrobić już ich na profilach alu bo wiadomo że do tanich nie należą ;)

dlatego założyłem że na sam początek lepiej zająć się kwestią sterowników silnika i budowy zestawu z drewna najtańszym sposobem :)

a kolega coś o tych sterownikach mógłby powiedzieć lub o innych które by pasowały do tych silników ?

wiem tylko że muszę patrzeć na ampery w silniku i pod nie dobrać sterownik


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7604
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#4

Post napisał: pukury » 05 lut 2016, 10:49

Witam.
znajdź sobie na forum konstrukcję Kol. oprawcafotografii - do takich celów jest akuratna.
sterownikami na razie się nie zajmuj - rób konstrukcję .
jest co robić.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#5

Post napisał: noel20 » 05 lut 2016, 16:20

ST4CHU pisze:chodzi mi tylko do sprawdzenia motoryki silników i sterowników, na razie chcę zbudować ją nawet na płycie wiórowej bo i tak mam w planach wykonać całość z profili aluminiowych lub stalowych, a na tej nauczyć się podstawy budowy i zauważyć ewentualne błędy jakie na pewno zrobię przy jej konstrukcji żeby nie zrobić już ich na profilach alu
To dobre podejście. ja teraz takiego badziewa bym nie robił, ale to dlatego, że już coś wiem. Jako pierwszą też taką zrobiłem i płytki THT dało się robić. Dużo się przy tym narobisz, ale i nauczysz.
oprawcafotografii pisze:naped paskowy
Mam teraz taką. Nie polecam jednak. Jak robię płytkę i maszyna pracuje kilka cm w te i z powrotem, a nagle odjedzie na drugi koniec żeby zmienić wiertło to zmienia się jej pozycja nawet o 0,2mm. Przy płytkach smd to już nie do przyjęcia.
I tak jak piszą poprzednicy. Rób mechanikę, silniki i elektronikę się dobierze później bez problemu.

Awatar użytkownika

johny0688
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 36
Rejestracja: 28 gru 2011, 00:08
Lokalizacja: Kolbudy k.Gdańska

#6

Post napisał: johny0688 » 05 lut 2016, 18:49

Prowadnice szufladowe na początek jak najbardziej. Ale radził bym kupić od razu zapas mam na myśli po cztery na oś. Powinny być zamocowane w płaszczyznach prostopadłych i najlepiej przesunięte względem siebie. Wtedy wózki w prowadnicach będą tworzyły dwa punkty podparcia. Jeżeli chodzi o śruby to myślę że na początek pręty gwintowane też wystarczą, nie koniecznie takie duże jak fi12, fi 8 też dadzą radę. U siebie mam fi6 z kasowaniem luzów na nakrętkach. Sterowniki na l297 spełniają swoje zadanie ale są toporne. Silniki pracują głośno i mało płynnie. Tani sterownik i łatwy w obsłudze, aczkolwiek kontrowersyjny to "Step-Stick" jego prąd realny to 0.4A wtedy się nie grzeje. Jeżeli wiesz że będziesz się bawił w CNC, a prace nad modelową frezarką ze sklejki cię nie zniechęcą i będziesz budował większą maszynę to polecam od razu kupić porządny sterownik trzyosiowy. Ja osobiście go nie posiadam ale myślę że koledzy pochwalą sterownik Zelpr. Jeżeli chcesz znać moją opinię to gdybym mógł zacząć przygodę z cnc od nowa to zaczął bym od porządnego sterownika. Taki wykorzystasz w małej frezarce jak i w większej maszynie, no i nie zjesz zębów na sztukowanej elektronice, która działa zawsze w połowie.
Powodzenia w budowie
Zrobić coś z czymś to jest nic. Zrobić coś bez czegoś żeby było jak z tym czymś, to dopiero coś!


Autor tematu
ST4CHU
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 01 lut 2016, 23:55
Lokalizacja: Wlkp

#7

Post napisał: ST4CHU » 05 lut 2016, 20:18

kolego johny0688 piszesz że wystarczą pręty fi8 a nie ma na to wpływu na szybkość maszyny ?
bo się teraz tak zaczynam zastanawiać czy fi12 nie mają większego skoku gwintu i nie są lepsze, ale to wolę poradzić się kogoś kto wie o tym lepiej, długość podstawy będzie miała w moim przypadku 60cm i dlatego pomyślałem o fi12 żeby się tak mocno nie wyginały na tej długości

założenie mam takie
podstawa 60cm na 45cm
pole robocze kartki A4
wysokość wrzeciona nad stołem 10cm
a ogólna wysokość myślę że wyjdzie mi podczas montażu ale wydaje mi się że około 40cm

co do sterowników te które wybrałem mają do 4A to jakieś trochę mocniejsze silniki mógłbym też założyć ale w zasadzie będzie ona używana do frezowania płytek pcb a jeśli przyjdzie mi budować inną większą to na pewno z mocniejszych materiałów i sterowników przy której koszty znacząco wzrosną nie przerabiając tej która ma służyć głównie do pcb


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 6105
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

#8

Post napisał: oprawcafotografii » 06 lut 2016, 08:32

noel20 pisze:...
Mam teraz taką. Nie polecam jednak. Jak robię płytkę i maszyna pracuje kilka cm w te i z powrotem, a nagle odjedzie na drugi koniec żeby zmienić wiertło to zmienia się jej pozycja nawet o 0,2mm....
To znaczy ze maszyna jest niesprawna po prostu :)

Przy naprezonym pasku moga wystepowac odchylki dynamiczne (pasek
pracuje jak guma od majtek), ale nie statyczne jak piszesz...

q
„Największym wrogiem wolności jest najedzony niewolnik.”


Autor tematu
ST4CHU
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 23
Posty: 23
Rejestracja: 01 lut 2016, 23:55
Lokalizacja: Wlkp

#9

Post napisał: ST4CHU » 06 lut 2016, 15:13

ktoś podpowie czy pręty gwintowane lepiej dać fi12 czy fi8

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#10

Post napisał: noel20 » 06 lut 2016, 18:05

oprawcafotografii pisze:To znaczy ze maszyna jest niesprawna po prostu
To niewątpliwie prawda. Nie występuje jednak gubienie kroków, bo jak po powrocie z wymiany wiertła pojeździ znów nad obszarem płytki to wraca na to samo położenie. Jakoś się pasek u mnie układa różnie. To musi być powodem.
ST4CHU pisze:wystarczą pręty fi8 a nie ma na to wpływu na szybkość maszyny ?
Gwint standardowy M8 ma skok 1,25mm/obrót. Gwint M12 ma skok 1,75mm/obrót. Będzie to miało wpływ na prędkość. Oczywiście. Ale połączenie nakrętka śruba będzie miała jakiś luz. Powiedzmy 10%. 10% do 1,25 to mniej niż 10% od 1,75. Dlatego M8 będzie lepszy, a w takiej pierwszej eksperymentalne maszynce z drewna na prowadnicach od szuflad prędkość większa ci nie potrzebna, a każdy aspekt który zmniejsza luzy jest bardzo istotny.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”