Strona 1 z 4

Parę pytań dotyczących budowy frezarki-nowicjusz

: 22 maja 2014, 08:54
autor: GhostRecon
Witam

Frezarkę buduję na podstawie książki 'build your own cnc machine' ze strony buildyourcnc.com.

Problem jest tam taki,że większość elementów tam dobranych jest podane w calach oraz większość części jest dostępnych jedynie w stanach.

Prosiłbym o pomoc polegającą na powiedzeniu mi czy dobrze dobrałem pewne rzeczy do siebie.

Frezarka miałaby grawerować i wycinać w drewnie,pcv,plexi,aluminium i grawerować na szkle,w stali miękkiej.

Konstrukcja będzie z płyty MDF 18mm.

Silniki,sterowniki,zasilacz,płyta główna myślałem o tym:
http://www.cncprofi.com/zestaw-nr-3-cnc-profi.html
jako ,że jestem początkujący i nie mam wielkiej wiedzy a tu mam wszystko do siebie już dobrane:)

Tak więc silniki 3Nm,3A i problem mam z doborem do tego prętu trapezowego gwintowanego i sprzęgła.

Myślałem o sprzęgle skrętnym elastycznym i pręcie M12 ze sokiem 2mm,prawoskrętnym i tutaj pytanie czy skoro lepiej wziąść sprzęgło idealnie pod wymiar czyli 12/8 czy 10/8 i dać pręt do tokarza żeby powierzchnia która wchodzi w sprzęgło nie była gwintowana??

Łożyska chciałem dać również o średnicy wewn. 12mm ale też się teraz zastanawiam czy nie lepiej dać 10mm i wziąść pręt u tokarza zrobić wtedy 8mm do sprzęgła,10mm łorzysko i pręt M12?

Na pręt chciałem dać nakrętkę trapezową kwadratową.

Czy taka konfiguracja będzie dobra pod względem szybkości posuwu jak i mocy??

Ogólnie jak mówię jestem nowy w temacie, trochę już czytałem na te tematy, m.in. na tym forum i innych stronach jak i w książkach ale odpowiedzi na to nie znalazłem.

Z góry wielkie dzięki za wszelkie rady i sugestie:)

Re: Parę pytań dotyczących budowy frezarki-nowicjusz

: 22 maja 2014, 09:28
autor: wojtek30
GhostRecon pisze:Tak więc silniki 3Nm,3A i problem mam z doborem do tego prętu trapezowego gwintowanego i sprzęgła.

Myślałem o sprzęgle skrętnym elastycznym i pręcie M12 ze sokiem 2mm,prawoskrętnym i tutaj pytanie czy skoro lepiej wziąść sprzęgło idealnie pod wymiar czyli 12/8 czy 10/8 i dać pręt do tokarza żeby powierzchnia która wchodzi w sprzęgło nie była gwintowana??
Witaj,

Zestaw silników i sterowników w porządku, ale pomyśl czy nie kupić tego oddzielnie. Za 20zł więcej na sztuce kupisz silniczki 4,2A 4,2NM, które lepiej wykorzystają te sterowniki.
Jak chcesz mieć dobrze zrobione, to koniecznie daj śrubę do zatoczenia. Nie uda Ci się dobrze zacisnąć sprzęgła na gwincie. Żeby to dobrze obsadzić w łożyskach też będzie problem. Nie wiem jaki planujesz obszar roboczy, ale średnicę i skok śruby planuje się pod to. Ja zdecydowałem się na śrubę TR16x4 i przy polu roboczym A4 uważam to za optymalne pod względem prędkości.
Sprzęgło lepiej brać kłowe. Elastyczne się rozginają i nadają się raczej do drukarek 3D.

: 22 maja 2014, 13:47
autor: GhostRecon
Tak więc mówisz żeby przetoczyć pręt tak jak mowiłem czyli 8mm do sprzęgła,10mm do łożyska??

Stół roboczy ma 121cmx61cm także jest spory i główny pręt będzie trochę dłuższy niż te 121cm.Jakie pod taki wymiar dobrać parametry/jak to przeliczyć??

Tak jak mówię wybrałem ten zestaw bo tam mam wszystko dobrane a nie znam się na tym dopiero się uczę i nie chce wydać mnóstwo kasy na coś co nie będzie współgrać dobrze lub nawet pracować razem i dlatego ten zestaw wybrałem:)

Pewnie bym zrobił tak jak mówisz gdybym wiedział co i jak z tym ,tzn. jakie sterowniki pod jakie silniki i jaki do tego zasilacz i płyta główna ale niestety nie orientuje się jeszcze w tym na tyle żeby tak zrobić:) Także jak coś doradzisz to będę wdzięczny i bym pewnie wziął mocniejsze silniki bo wiadomo ,że lepiej mocniejszy niż słabszy.

A sprzęgło Rotex precyzyjne albo mieszkowe?? Wiem ,że Rotex są drogie ale jakbym wiedział już dokładnie jakie wziąść(tzn. średnice obu wejść) to bym może i się zdecydował na droższe a lepsze:)

: 22 maja 2014, 13:59
autor: wojtek30
Nie wiem czy dobrze się rozumiemy, bo piszesz najpierw o śrubie M12 a później o nakrętkach trapezowych?
Jeśli to pomyłka i chodzi o śrubę TR12x2, to jest zdecydowanie zbyt cienka do takiej długości osi, poza tym, nie da się tego dobrze zatoczyć pod łożyska skośne, będzie się opierać na gwincie. W tym przypadku najlepiej brać śrubę TR16x4 i zatoczyć ją na fi10 pod łożyska i fi8 pod sprzęgło. Do tego nagwintować M8 od strony napędowej.
Jeśli chcesz zrobić porządnie, to możesz się zainteresować też gotowymi śrubami tocznymi od Chińczyka.

: 22 maja 2014, 20:20
autor: GhostRecon
Ok, nie wiem czy dobrze Cie rozumiem więc jak coś mnie popraw:
Wziąść pręt gwintowany trapezowy o średnicy 16mm,od strony silnika skokowego wytoczyć pod łożysko 10mm i 8mm do sprzęgła i wytoczyć łączenie od strony silnika na 8mm??
Przy silniku już od razu mam średnicę 8mm więc nie będzie to chyba konieczne??
I z drugiej strony pręta też daję toczenie 10mm pod łożysko i na końcu daję nakrętke na końcówkę dobrze myślę??

I na taką śrubę daję zwykłą nakrętkę o średnicy 16mm w celu poruszania po osi ??

: 22 maja 2014, 21:47
autor: smouki
M12 ma skok 1,75mm, a nie 2mm, a kolega naprawę poczyta trochę więcej jak trochę tu i trochę tam, nie chcę zniechęcić, ale tu na forum już te odpowiedzi są, jak zawsze powtarzam, jedno zdjęcie robi za kilka linijek tekstu, wiec polecam oprócz czytania bardzo uważnie przeglądnąć galerię forum jak i przeglądać posty w poszukiwaniu tak informacji jak zdjęć bo wiele kolegów naprawdę fotkuje wszystko w szczegółach i wszystko tam widać. Jak czytam że na pręt 12mm ze skokiem 2mm, a potem że
GhostRecon pisze:Wziąść pręt gwintowany trapezowy o średnicy 16mm
GhostRecon pisze:I na taką śrubę daję zwykłą nakrętkę o średnicy 16mm w celu poruszania po osi ??
to długa droga przed nami, a żeby ją skrócić, to naprawdę polecam lekturę forum, a i jeszcze jakiś poradnik mechanika :wink:

: 22 maja 2014, 22:05
autor: GhostRecon
No czytam czytam tylko wiadomo zawsze warto zapytać bo kto pyta ten nie błądzi:)

Co do tego pręta to z tym 16mm to odnosiłem się do propozycji kolegi powyżej żeby dać pręt TR16x4 i pytałem po prostu czy dobrze zrozumiałem m.in. skrót i całą resztę tyczącą się tego.

Zdjęcia dobry pomysł na pewno przejrzę:)

: 22 maja 2014, 22:19
autor: wojtek30
Tak wygląda to u mnie:
Obrazek

Od strony napędowej: sprzęgło kłowe, dwie skontrowane nakrętki M10, łożysko skośne.
Od drugiej strony (luźnej): łożysko toczne, nakrętka M10 (nakrętkę można tu pominąć)
Do tego nakrętka trapezowa z poliamidu pracująca na gwincie trapezowym służąca do napędu osi.

: 22 maja 2014, 22:43
autor: GhostRecon
Jeszcze mi powiedz dlaczego od strony napędu dałeś łożysko skośne?? Dlatego,że siły nie będą działać tylko wzdłuż osi a jeszcze w poprzek??

I jaka to jest nakrętka skontrowana?

Lepsza będzie śruba trapezowa czy kulowa?? Bo z tego co czytam to kulowa bo nie będzie luzów.

EDIT: zobaczyłem ceny kulowej i nakrętek na nią więc pozostane przy trapezowej TR16x4 :grin:

: 23 maja 2014, 14:57
autor: wojtek30
GhostRecon pisze:Jeszcze mi powiedz dlaczego od strony napędu dałeś łożysko skośne?? Dlatego,że siły nie będą działać tylko wzdłuż osi a jeszcze w poprzek??
I jaka to jest nakrętka skontrowana?
Lepsza będzie śruba trapezowa czy kulowa?? Bo z tego co czytam to kulowa bo nie będzie luzów.
EDIT: zobaczyłem ceny kulowej i nakrętek na nią więc pozostane przy trapezowej TR16x4 :grin:
Zwykłe łożyska przenoszą siły poprzeczne, łożyska skośne potrafią przenosić też siły wzdłużne. Czyli te, które są najczęściej spotykane w tego typu napędzie. Łożysko skośne jednorzędowe potrafi przenosić siły wzdłużne w jednym kierunku, ja mam u siebie łożyska dwurzędowe, dzięki czemu opierają się siłom w dwóch kierunkach.

Nakrętka skontrowana to druga nakrętka, zaciśnięta na pierwszej.

Lepsza będzie śruba kulowa, ale dobrze zrobiony napęd na trapezowej z kasowaniem luzu, też da radę.