Blok łożyskujący w małym drewniaku -warto?

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
michalwu
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 29
Rejestracja: 30 lis 2008, 23:15
Lokalizacja: Kraków

Blok łożyskujący w małym drewniaku -warto?

#1

Post napisał: michalwu » 06 lip 2013, 19:44

Powoli rozpisuję koszty i plan wykonania małego drewniaka -pole max 20cm, zależy mi na mikro-rozmiarach. Urządzenie do wycinania dziur w obudowach plastikowych/sklejce/plexi, ogólnej zabawy -wiadomo!

Czy w przypadku takich rozmiarów (najdłuższa śruba pociągowa pewnie będzie miała 35-40cm :o ) warto używać bloki łożyskujące? Np. BK12 link do BK12 oraz na końcu śruby BF12?

Dzięki!
m.
Ostatnio zmieniony 06 lip 2013, 22:37 przez michalwu, łącznie zmieniany 2 razy.



Tagi:

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#2

Post napisał: noel20 » 06 lip 2013, 20:49

Na końcu śruby w sumie jak maszynka totalnie budżetowa i bardziej do nauki i zabawy to nie koniecznie. Ale jak od strony silnika chcesz umocować śrubę?
Ostatnio zmieniony 06 lip 2013, 21:46 przez noel20, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#3

Post napisał: ursus_arctos » 06 lip 2013, 21:28

Nie warto używać tych bloków. Koszt jest ogromny, a efekt wątpliwy. Jak już, to możesz zaimprowizować blok: kup podporę końcową wałka fi30 - wchodzi do niej łożysko (a nawet 2) skośne 7200 (na wał 10mm). W takim "bloku" można elegancko skasować luz. Koszt: 28-30zł podpora (zależy, jakiego typu) i 12zł para łożysk. Razem 40-42zł. Trochę mniej, niż sobie życzą za ten firmowy blok, nieprawdaż?
Sam zamierzam coś podobnego zastosować w swojej kamiennej maszynce, ale raczej użyję obudowy łożyska liniowego 20 (otwór w bloku fi32) i łożysk 7201.


Autor tematu
michalwu
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 29
Rejestracja: 30 lis 2008, 23:15
Lokalizacja: Kraków

#4

Post napisał: michalwu » 06 lip 2013, 21:55

ursus_arctos pisze:Nie warto używać tych bloków. Koszt jest ogromny, a efekt wątpliwy. Jak już, to możesz zaimprowizować blok: kup podporę końcową wałka
Genialne! :grin:
Dziękuję!


I zapewne trzeba je włożyć tak, jak pokazuje prawa część rysunku...
Obrazek

Dawać pierścienie dystansowe między pierścieniami łożysk?

m.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#5

Post napisał: ursus_arctos » 06 lip 2013, 22:08

Najlepsze jest to, że ziomy sprzedają takie "bloki" na ebayu i liczą circa 120zł.
BTW - bloki łożyskujące są dużo taniej w firmie na P z krakowa, niż w EBMiA. Blok na wał 120mm kosztuje ok. 120zł, nie 270 ;)

edit Kolega mnie ubiegł ;)
Co do wsadzania łożysk - żadnych pierścieni nie trzeba. Wsadzasz łożyska tak, żeby pracowały na "ściskanie" wewnętrznych bieżni (czyli odrwortnie, niż na rysunku). Kasowanie luzu: rozsuwasz łożyska, bardzo delikatnie zaciskasz blok (tak, aby łożyska nie latały, ale żeby z pewnym oporem dało się je przesunąć). Skręcasz wewnętrzne pierścienie śrubą, aż się zetknę. Zewnętrzne pierścienie przesuną się dokładnie tyle, ile trzeba, aby skasować luz. Teraz wystarczy zacisnąć blok i voila!
Tak skasowany luz ma istotną zaletę: naprężenie jest bardzo małe, więc łożyska będą długo żyły. Jak się luz pojawi, to trzeba operację powtórzyć.


mekwion
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 20
Rejestracja: 16 lip 2015, 17:42
Lokalizacja: Ulm

#6

Post napisał: mekwion » 16 lut 2016, 20:44

Z perspektywy czasu co mozesz powiedziec o takim rozwiazaniu wzgledem "dedykowanych" blokow??

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”