Pierwszy projekt, długie Z

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Huberttt
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 45
Posty: 88
Rejestracja: 01 lut 2013, 13:55
Lokalizacja: Mazowsze

Pierwszy projekt, długie Z

#1

Post napisał: Huberttt » 19 lut 2013, 01:12

Witajcie!
Czytam forum od jakiegoś czasu i przystąpiłem do projektowania pierwszej frezarki.

Kilka założeń:
- wykonanie większość z płyty MDF 38mm, oś Z z MDF 20mm
- wałki wszystkie dałem 20mm z czego Y podparte
- osie X,Y na wałkach długości 1000mm
- śruby trapezowe X, Z - 14mm, Y nie wiem jeszcze
- zależy mi na dużym skoku osi Z (250mm) gdyż w planie mam m.in. delikatne grawerki na elementach o wysokości 200mm
- wrzeciono pewnie kress
- silniki krokowe, do sterowania jeszcze nie doszedłem, pewnie jakiś gotowiec np pikoCNC
- materiał obrabiany to drewno, MDF, może miękkie metale
- nie zależy mi na super dokładności, finalnie pewnie 0,2mm będzie OK

Specjalnie wrzucam projekt jeszcze nie skończony (silnik ładnie stoi, brak napędu X i Y) bo spodziewam się ostrej krytyki :oops: ale merytorycznej :smile:

Zacznijmy w ogóle od podstaw, np.:
1) czy MDF o takich grubościach, czy może sklejka? aluminium dla pierwszej frezarki raczej odpada, może ewentualnie profile aluminiowe
2) brama wygląda chudo chociaż ma 150mm. Każde powiększenie to jednak zmniejszenie pola roboczego. Robić stół ruchomy? Wałki bym musiał dać dłuższe, no i miejsce...
3) zakładając ruchomą bramę to jaką tam dać mechanikę, czytałem trochę o listwach i kołach zębatych... rzadkie ale może dobre w tym projekcie?
4) mam problem z łożyskowaniem śrub i nakrętek... gotowe bloki łożyskujące są drogie, nakrętkę umieściłem w MDF...

Obrazek
Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#2

Post napisał: Zienek » 19 lut 2013, 08:50

Taką bramkę to do kopania w nogę :P Liche. Mały rozstaw łożysk powoduje, że na tym możesz pranie do suszenia powiesić (i to odwirowane), a nie wrzeciono.

No to pożartowaliśmy :roll:

Do rzeczy:
Widać, że szukasz oszczędności. Dlatego poszukaj drewniaka kolegi Oprawcafotografii.
To będzie najlepszy entry-point dla Ciebie.

Pójdź w śruby trapezowe i nakrętki z poliamidu.
http://allegro.pl/listing/listing.php?s ... +trapezowa

Robiłeś już sobie kosztorys?
Zrób i przedstaw go tu na forum.
To pozwoli Ci zorientować się w cenie takiej zabawy.


popik10
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 217
Rejestracja: 02 paź 2007, 15:57
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: popik10 » 19 lut 2013, 11:24

Robisz maszynę bramową, zobacz jaka jest szerokość boków bramy w mojej poprzedniej konstrukcji.

Obrazek

Bardzo ważna jest sztywność tego elementu, żeby frezowane koło było kołem a kwadrat kwadratem, o wymiarach nie wspominam.

W wypadku twojej bramy mowa o praniu jest jak najbardziej zasadna.
Dobrze też projektować bramę tak żeby jej ciężar w rzucie z boku rozkładał się równomiernie na oba łożyska, a nie jak to często się zdarza cały nacisk mamy na przednim łożysku bo brama jest prosta jak nie powiem co :mrgreen:

Jeszcze coś brama ma ponad 800 wysokości a prześwit pod nią 250. Można z nią zjechać na spokojnie do 600 albo i niżej, ponadto im wyższa brama tym mniejsza sztywność przy zachowaniu tych samych materiałów na bokach. Pełna płytach na tyle bramy znacznie ją usztywni. Te trzy paski mdf to kant d...

W zasadzie brama może się kończyć na górnej prowadnicy, windowanie tego wyżej nie ma uzasadnienia.
1) czy MDF o takich grubościach, czy może sklejka? aluminium dla pierwszej frezarki raczej odpada, może ewentualnie profile aluminiowe
Generalnie sklejka ma lepszą wytrzymałość, ale mdf tez da radę tylko trzeba malować bo chłonie wodę z powietrza i z czasem się sypie.
2) brama wygląda chudo chociaż ma 150mm. Każde powiększenie to jednak zmniejszenie pola roboczego. Robić stół ruchomy? Wałki bym musiał dać dłuższe, no i miejsce...
Konstrukcja z ruchomą bramą przy tych samych wymiarach co ze stołem ruchomym daje większe pole robocze. Jeśli pole ma być takie jak teraz trzeba wydłużyć stół.
3) zakładając ruchomą bramę to jaką tam dać mechanikę, czytałem trochę o listwach i kołach zębatych... rzadkie ale może dobre w tym projekcie?
Raczej paski, na tą dokładność maszyny wystarczą. Ew. śruby ale to najlepiej w X dać dwie żeby uniknąć przekoszenia bramy.
4) mam problem z łożyskowaniem śrub i nakrętek... gotowe bloki łożyskujące są drogie, nakrętkę umieściłem w MDF...
Jak i ja, w boku bramy rozwiązanie się sprawdziło.

Pozdrawiam


Autor tematu
Huberttt
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 45
Posty: 88
Rejestracja: 01 lut 2013, 13:55
Lokalizacja: Mazowsze

#4

Post napisał: Huberttt » 19 lut 2013, 19:44

Zienek, popik10, Dzięki! Sprowadziliście mnie trochę na ziemię :) Biorę się za DUŻE zmiany w projekcie.

"widać, że szukam oszczędności"? nieeee... jeszcze nie. Podchodziłem inaczej do tematów, np wybierałem 1000mm wałek i optymalizowałem wykorzystanie. A teraz po prostu dam 1500mm i poszerzę bramę i nie będę póki co wyciskał na maksa wymiarów.

Maszynę Oprawcyfotografii widziałem, przestudiowałem wątek. Jednak wielkość jego i mojej tu zupełnie inna historia.

Kosztorysu dokładnego jeszcze nie robiłem ale jestem świadom ceny. Stąd np MDF/sklejka na początek i jeśli coś z tego wyjdzie to może kiedyś podmienię na aluminium ale reszta elementów będzie bez zmian.
popik10 pisze:
huberttt pisze:3) zakładając ruchomą bramę to jaką tam dać mechanikę, czytałem trochę o listwach i kołach zębatych... rzadkie ale może dobre w tym projekcie?
Raczej paski, na tą dokładność maszyny wystarczą. Ew. śruby ale to najlepiej w X dać dwie żeby uniknąć przekoszenia bramy.
Jakie paski masz na myśli? Może kojarzysz jakieś wykonanie/zdjęcie?
Jeśli dwie śruby to dwa silniki czy jeden i napęd z niego dwoma paskami na dwie śruby?
popik10 pisze:
huberttt pisze:4) mam problem z łożyskowaniem śrub i nakrętek... gotowe bloki łożyskujące są drogie, nakrętkę umieściłem w MDF...
Jak i ja, w boku bramy rozwiązanie się sprawdziło.
Wyfrezowałeś zagłębienie na łożysko jak widzę. I co dalej? Zagłębienie idealne na wielkość łożyska i na wcisk? Na to tylko podkładka i nakrętka :?:

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#5

Post napisał: ursus_arctos » 19 lut 2013, 19:59

Popatrz na moją bramę - zobacz, jakiej szerokości jest dół, gdzie są przyczepione łożyska.
Obrazek
Ich rozstaw możesz zobaczyć tu:
Obrazek
Rysunek poglądowy konstrukcji
Obrazek
zwróć uwagę, gdzie są łożyska ruchu bramy, a gdzie oś wrzeciona.

Przy długiej osi Z będziesz musiał zrobić jeszcze większy rozstaw łożysk, większy rozstaw wałków na bramie oraz wzmocnić boki - nawet podwójna sklejka (w sumie 35mm) nie da rady, kiedy brama będzie miała 80cm wysokości - lepiej zadziała konstrukcja skrzynkowa. Mam tu na myśli każdy element jako skrzynkę (boki, plecy, podstawę). Również - o ile to możliwe, zrezygnuj całkowicie z dołu bramy i daj napęd dwustronny. To się na pewno przełoży na znacznie lepsze osiągi, bo unkniesz przekoszenia bramy a podstawa będzie mogła mieć wewnętrzną konstrukcję, bo nic nie będzie przez nią/pod nią jeździć.


Autor tematu
Huberttt
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 45
Posty: 88
Rejestracja: 01 lut 2013, 13:55
Lokalizacja: Mazowsze

#6

Post napisał: Huberttt » 19 lut 2013, 22:23

Poprawiłem (w grafice ścianka bramy "szklana"). Szerokość bramy 300mm. Wysokość wciąż duża: 722mm. Czy obniżyć górny wałek Y? Wtedy spadnie wysokość bramy ale Z będzie wystawał ponad bramę.
Chyba, że jakiś sposób na zmniejszenie pokazanej wysokości 450mm.

ursus_arctos dzięki! Pomyślę nad skrzynkami. Gorzej z rezygnacją z dołu bramy. Blat ma ponad 1000mm i nie wiem czy będzie OK jeśli podeprę go tylko na dwóch brzegach. Myślałem ewentualnie o 2 śrubach, przy każdym wałku, trochę czytałem o tym ale jeszcze za mało :)
O i jak mocowałeś wałki w sklejce? Nie widzę żadnych wsporników :shock:

Acha! I mam draft kosztorysu. Wg cen z embia.pl + MDF mam już 3000zł netto bez uwzględnienia wrzeciona, łożysk ale ze śrubami trapezowymi, pikoCNC ale z silnikiem strzelałem. Więc będzie dobrze jak w 4000 się zamknę :???:

Obrazek

[ Dodano: 2013-02-19, 23:36 ]
o paskach już poczytałem - https://www.cnc.info.pl/topics60/ploter ... t26654.htm

muszę pomyśleć...

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#7

Post napisał: ursus_arctos » 20 lut 2013, 00:10

Wałki mocowałem na wcisk w sklejkę - mam grube boki, uznałem, że wystarczy wbić w ciasny otwór - wystarczyło. Ale nie jest to wybitne rozwiązanie, nie ma co się czarować; zrobiłem tak, bo było najprościej, nie najlepiej.
BTW - przy Twojej szerokości bramy będą potrzebne albo wałki 30mm, albo podparte. U mnie wiszące dwudziestki nie są najsztywniejszym elementem, a mają 0.5m.


Autor tematu
Huberttt
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 45
Posty: 88
Rejestracja: 01 lut 2013, 13:55
Lokalizacja: Mazowsze

#8

Post napisał: Huberttt » 20 lut 2013, 01:58

Zmieniłem wałki na podparte.
Dołożyłem jedną skrzynkę plus drugą na Z-etce.
Jeszcze na bokach też dołożę.

No i jednak chyba z MDF przerzucę się na sklejkę - jaką grubość i typ proponujecie? Zamawiam z www.sklejki.pl i wybór typów duuuży.

Trochę topornie zaczyna wyglądać, ale nie wygląd jest tu najważniejszy... chociaż głównym użytkownikiem planuje być moja żona :shock:
Obrazek

Awatar użytkownika

pascalPL
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 547
Rejestracja: 10 cze 2011, 14:19
Lokalizacja: Lublin

#9

Post napisał: pascalPL » 20 lut 2013, 02:44

A może taka konstrukcja ?

http://www.momuscnc.com/

Bo to co aktualnie modyfikujesz nadal jest wiotkie.
Pojedyncza pełna płyta na boki bramy moim zdaniem to mało.


popik10
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 217
Rejestracja: 02 paź 2007, 15:57
Lokalizacja: Wrocław

#10

Post napisał: popik10 » 20 lut 2013, 10:06

Przy tym > i założonym polu pracy nie wyobrażam sobie gabarytów.
No powiem ci że 36 mm najmniej, a lepiej w tym wypadku zrobić 48 szkrzynkową.

W ogóle zastanawiam się czy nie lepiej było by zrobić konstrukcję mieszaną.
Z tym, że stół zrobił jako skrzynkę ze sklejki 18 mm, prowadnice dał bym na stole.
Na podpartych w całości prowadnicach jeździła by brama pospawana z 2 profili stalowych 80x40x4. 2 takie profile dają 16 cm a łożysko w oprawie i prowadnica tez ma swoją wysokość - pewnie było by ze 20. Taki pomysł. Trzeba by to jeszcze dobrze przeanalizować. Belka Y mogła by być z 2 takich profili, a Z można zrobić ze sklejki.
Rozważ - dobrze pospawane miało by swoja sztywność.

Stół tez można by zrobić na zasadzie 2 płyty sklejki a w środku np. 4 profile wzdłużnie. Miał byś skrzynkę i jednocześnie odpowiednią sztywność. Sam zbieram kasę na kolejną maszynę 1700 długa i tak będę robił stół.

Ew. coś w tez gwarantuje większą sztywność.

Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”