Frezarka bramowa ze sklejki

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 33
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#71

Post napisał: ursus_arctos » 20 mar 2015, 13:35

@bmajkut
1. Może i lepiej. Tutaj podstawa była robiona ręcznymi narzędziami, podobnie jak pierwsza brama - rozstaw wałków jest z dokładnością rzędu 1mm, więc łożyska na bokach byłyby słabym rozwiązaniem (utrwalone naprężenia w konstrukcji - mogłoby się coś wypaczyć).
2. Nie bardzo rozumiem....
3. Na YT pytałeś o serwa (nie mogę tam odpisać, bo YT zrobiło jakąś chryję z g+) - są to używki, pochodzą z firmy starek cnc.



Tagi:


bmajkut
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 284
Rejestracja: 02 lis 2012, 18:59
Lokalizacja: Wrocław

#72

Post napisał: bmajkut » 22 mar 2015, 12:59

Chcę w najbliższym czasie powiedzmy w przeciągu miesiąca wyciąć u kolegi na cnc części do klona twojej maszyny z ewentualnymi modyfikacjami.
Na cnc wytnę sklejkę z dokładnością co najmniej 0,1 mm i dlatego się zastanawiam nad łożyskami przytwierdzonymi do boków bramy. odciążyło by to podstawę do której przytwierdzona będzie nakrętka i nie pojawiały by się w przyszłości luzy na łączeniu podstawy z bokami.
Osie X i Y będzie łatwo zrealizować, mam natomiast obawy przez osią Z. Póki co nie mam pomysłu na dobre rozwiązanie. Też wolałbym użyć wałków 16 mm w osi Z by odciążyć konstrukcję.
Mam w zapasach śrubę 12x3 i łożyska skośne jedno i dwu rzędowe fi 6 mm. Mam nadzieję że nie będzie to za wolne.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 33
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#73

Post napisał: ursus_arctos » 23 mar 2015, 16:00

1. Nic nie odciążaj, tylko daj dwudziestki na zetkę. Najlepiej, gdybyś miał łożyska z kasowaniem luzu.
2. Zetkę albo zrób od razu metalową, albo niech to będzie piewrsze, co zrobisz na tej maszynie.


bmajkut
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 284
Rejestracja: 02 lis 2012, 18:59
Lokalizacja: Wrocław

#74

Post napisał: bmajkut » 23 mar 2015, 16:51

Zaprojektowałem bramę przynajmniej wstępnie, brakuje w bokach otworów do zamocowania łożysk w obudowach. Zastosuję łożyska w obudowie z czterema śrubami.
Obrazek
Na tym obrazku widać o co chodziło mi z modyfikacją mocowania podstawy. Wszystko chcę skręcić na konfirmaty. Zrobię tylko otwory 4,5 mm żeby łatwiej samemu nawiercić wszystko.
Pójdę za poradą i oś Z zaprojektuję z aluminium i wykorzystam wałki 20mm niepodparte chociaż zastanawiam się nad wykorzystaniem wałków podpartych ale 12 mm.

Mam pod nosem firmę, gdzie specjalizują się w obróbce cnc i się zastanawiam ile by mnie mogło kosztować wycięcie tego w takiej firmie. Boki bramy ze sklejki 30 mm.
Śrub będę zarabiał w taki sposób:
silnik -> fi 6 mm -> seger -> łożysko dwurzędowe -> tr12x3 -> fi 6mm -> łożysko jednostronne -> m6 i nakrętki.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 33
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#75

Post napisał: ursus_arctos » 23 mar 2015, 17:54

Ogólnie, to kopiowanie tej maszyny nie jest najlepszym pomysłem - miała ona sporo mankamentów:
1. Centralny napęd bramy - pojawiał się przekos, stąd m.in. wszystkie kombinacje z linkami.
2. Tył bramy z jednej deski jest za słaby - daje sztywność boczną, ale nie daje sztywności skrętnej boków - mocowanie łożysk w bokach może trochę pomóc, ale aby uzyskać sztywność, trzeba zrobić przynajmniej jeszcze "sufit" - może wystawać w tył za bramę, ale musi być przytwierdzony i do boków, i do pleców.


bmajkut
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 284
Rejestracja: 02 lis 2012, 18:59
Lokalizacja: Wrocław

#76

Post napisał: bmajkut » 23 mar 2015, 18:25

No to od tego jest to forum żebym ja kopiując twoją konstrukcję mógł poprawić te wszystkie mankamenty ;)
Sufit to nie powinien być problem. Tak teraz sobie myślę żeby może już nie robić go z tej sklejki tylko może z jakiejś blachy aluminiowej wyciętej na laserze albo nawet z plexi.
Obrazek
Tak to się póki co prezentuje.
Z tym przekaszaniem bramy mnie zmartwiłeś. Myślałem że właśnie ten super patent z linkami rozwiązał problem. Dwóch śrub i dwóch silników nie chciałbym wstawiać bo przy konstrukcji ze sklejki pewnie niewiele by to pomogło.
Poszperam w internecie, może natknę się na jakiejś wydajne rozwiązanie.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 33
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#77

Post napisał: ursus_arctos » 24 mar 2015, 09:12

1. Zrób drewniany sufit i przyklej, żeby było sztywno.
2. Pod stołem daj jakieś żebra (profile metalowe?) wzdłuż.
3. Kwestia napędu - linki może by i działały, ale stalowr, bez powłok - kewlarowa ma zbyt miękki oplot i się fałduje przed bloczkiem. Możesz też dać 2 śruby i jeden silnik i połączyć śruby pasem. Wtedy brama nie musi mieć dołu, co wydatnie upraszcza konstrukcję i pozwala zrobić skrzynkową podstawę.


bmajkut
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 284
Rejestracja: 02 lis 2012, 18:59
Lokalizacja: Wrocław

#78

Post napisał: bmajkut » 24 mar 2015, 09:28

Dwie śruby i to jeszcze sprzężone pasem to dla mnie przerost formy nad treścią w takiej maszynce. Będę próbował z linką stalową, w Obi mają duży wybór :P Tylko bloczki muszę gdzieś indziej kupić bo w Obi najtańszy kosztuje ponad 20 zł a to lekka przesada.
Zastanawiam się tylko czy jednak nie zamówić śruby tr14x4, ale wygeneruje mi to dodatkowy koszt bo wtedy i łożyska mógłbym dać inne na większy wał. Pomyślę.
Żebra to na prawdę dobry pomysł, ale nie mam teraz Inventora pod ręką i nie wiem jak to się tam zmieści między łożyskami i prowadnicami.
Co myślisz o wałkach 12 mm podpartych w osi Z?

Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 33
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#79

Post napisał: ursus_arctos » 24 mar 2015, 10:22

Wałki jak wałki, ale łożyska otwarte fi12 to BARDZO kiepski wybór - przenoszą znikome siły, sztywność będzie nikła - albo daj wiszące 20 albo podparte 16.


bmajkut
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 284
Rejestracja: 02 lis 2012, 18:59
Lokalizacja: Wrocław

#80

Post napisał: bmajkut » 24 mar 2015, 19:20

A może by polecieć po bandzie i dać szyny w osi Z ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”