Ploter Frezujący z ruchomą bramą. Konstrukcja ze sklejki

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Bolciu
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 10
Rejestracja: 03 cze 2011, 22:29
Lokalizacja: Zabrze

Ploter Frezujący z ruchomą bramą. Konstrukcja ze sklejki

#1

Post napisał: Bolciu » 27 cze 2011, 20:16

Witam
Na wstępie chciałem się przywitać na forum z racji pierwszego posta.

Jestem w trakcie projektowania plotera frezującego ze sklejki. Wielkość maszyny to 100x70cm. Ruchoma brama ze względu na ograniczone miejsce oraz fakt, że takie rozwiązanie podoba mi się wizualnie.

Obrabiane materiały to gąbka, sklejka, oraz plexi. Uważam że na początek ta konstrukcja może dać radę. Pozatym wszystkie materiały wykożystane z myślą o ewentualnym zleceniu wykonania ramy z profili stalowych (możliwe że większa) i przełożeniu z planowanej w tej chwili konstrukcji ze sklejki.

Wykożystane zostaną
Sklejka 20mm
wałki podparte fi 20
Śruby trapezowe 16x4
Silniki krokowe 3 Nm
Sterowniki SSK-B02
Płyta SSK-MB2

Obrazek

Obrazek

Wszelaka krytyka oraz porady mile widziane. Jednocześnie chciałem zapytać czy mój tok rozumowania jest w tej chwili poprawny oraz czy pkonstrukcja jest sensowna ewentualnie co w niej zmienić.



Tagi:


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#2

Post napisał: jacek-1210 » 27 cze 2011, 21:19

Wydaje mi się, że

"wałki podparte fi 20
Śruby trapezowe 16x4
Silniki krokowe 3 Nm "

to lekka przesada do takiej konstrukcji i obrabianych materiałów. Zapłacisz za to jak za przysłowiowe "zboże" a mozliwości nie wykorzystasz. Sam buduję stalową maszynę na wałkach podpartych 16 i nie ja jeden - przede mną też tak budowali. Ale niech wypowiedzą się lepsi ode mnie, bo ja jestem dopiero początkujący :smile:
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7781
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#3

Post napisał: tuxcnc » 27 cze 2011, 22:27

Cóż, łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo.
To pudło z dykty kompletnie nie pasuje do reszty.
Wolał bym odlać podstawę z betonu, niż zmarnować stosunkowo drogą sklejkę 20mm na coś co może i łatwe będzie do zmontowania, ale po prostu popsuje całość.

Powinieneś zrobić dokładny kosztorys, to sam zobaczysz że na braku stalowej ramy zaoszczędzisz 10% czy 20% procent kosztów, a różnica w możliwościach będzie ogromna.
Oczywiście pod warunkiem, że unikniesz obróbki mechanicznej korpusu, albo zrobisz ją sam.

.


Autor tematu
Bolciu
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 10
Rejestracja: 03 cze 2011, 22:29
Lokalizacja: Zabrze

#4

Post napisał: Bolciu » 28 cze 2011, 00:15

Dziękuję za odpowiedzi.

Ze sklejką jest o tyle prościej, że mam jej dosyć sporo oraz mam ją czym obrobić.

Konstrukcja stalowa to już inna bajka. Chciałbym i może jeszcze się chwilę nad tym zastanowię. Problem w tym, że rame ze sklejki zrobie sobie sam ze stalową konstrukcją jednak sobie nie poradzę ze względu na calkowity brak narzędzi. Wiadomo, za darmo mi tego nikt nie zrobi.

A tak z ciekawości. Zakładając, że będe miał profile stalowe 70x70x5, pare płaskowników (bo to podejrzewam da się kupić w składzie metalowym nawet przycięte do odpowiednich rozmiarów) to czy taką ramę skręcaną należy jakoś jeszcze obrabiać?

Gdzieś tu na forum wyczytałem o frezowaniu ramy jakimś wyżarzaniu itp, lecz się tym nie interesowałem zbytnio gdyż postanowiłem użyć tego co posiadam.


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#5

Post napisał: diodas1 » 28 cze 2011, 01:12

Spawanie powoduje krzywienie konstrukcji z powodu kurczenia się stygnącego spawu. Spawów jest zwykle wiele więc jeżeli nie może od razu wystąpić widoczne odkształcenie, w konstrukcji powstają silne naprężenia i deformacja rozciąga się w czasie. Żeby przyspieszyć okres starzenia wyżarza się konstrukcję po całkowitym zespawaniu wszystkich elementów. Na końcu trzeba znowu doprowadzić całość do właściwej geometrii. Uzyskuje się to między innymi przez frezowanie. Oczywiście nie ma zwykle potrzeby całej konstrukcji frezować. Wystarczy zadbać o te fragmenty które służą do mocowania prowadnic, silników itp żeby maszyna chodziła lekko a to co ma być prostopadłe lub równoległe, po montażu osprzętu faktycznie takie było. Przy ramach skręcanych cały czas masz możliwość docinać lub dopiłowywać detale składowe. Po ostatecznym złożeniu , skręceniu i doregulowaniu ewentualna obróbka końcowa to zwykła kosmetyka. Nawet malowanie można a nawet należy wykonać przed ostatecznym skręceniem. Jeżeli to ma być pierwsza eksperymentalna konstrukcja to montaż ramy skręcanej daje więcej możliwości nie kończących się poprawek i udoskonaleń. Na składzie może i przytną na wymiar ale i tak potrzebne będzie Ci zaplecze warsztatowe do obróbki stali bo nawet budując maszynę według kupionego projektu, na pewno trafisz w nim na jakieś błędy. Znając prawa Murphy`ego, przypuszczam że odkrycia tego dokonasz kiedy już będzie po ptokach.
Znawcy tematu mawiają "bez majzla i młota to nie robota"

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7781
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#6

Post napisał: tuxcnc » 28 cze 2011, 06:28

Na składzie profile przytną, ale raczej dokładnie tego nie zrobią.

Natomiast co do skręcania profili 70x70x5, to pomysł nie jest zły, z tym ze po dokładnym skręceniu i pomierzeniu geometrii trzeba by jeszcze zrobić parę spawów.
Jak się da przyzwoite śruby we właściwej ilości, to wystarczy kilka szwów o długości centymetra.
Takie krótkie spawy zrobione szybko i we właściwej kolejności nie powinny popsuć geometrii.
Chodzi o to, że każdy spaw ściąga jak stygnie, ale jak dwa spawy ściągają w przeciwnych kierunkach to wychodzi prawie na zero.
Można w domowych warunkach zrobić prosta ramę ze stali, bez żadnego frezowania, ale trzeba to robić z głową.

.


Autor tematu
Bolciu
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 10
Rejestracja: 03 cze 2011, 22:29
Lokalizacja: Zabrze

#7

Post napisał: Bolciu » 28 cze 2011, 10:55

Podziękował za podpowiedzi. Już jakiś czas temu zastanawiałem się nad metalową ramą i zanim zrobiłem projekt ramy ze sklejki wydłubałem cos takiego

Obrazek

Obrazek

Dwa profile zamkniete 70x70x5 do tego płaskowniki 70x20. Na komputerze wszystko wiadomo ładnie i pięknie, ale jak by to poskladal to głowy nie dam.

Jakieś uwagi co do tej koncepcji ?


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6105
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

#8

Post napisał: oprawcafotografii » 28 cze 2011, 11:30

Uzyj zamiast plaskownikow profili - beda sporo sztywniejsze niz plaskowniki.

A tak wogole to zacznij od zrobienia maszynki ze sklejki jesli ja juz masz.
Tyle, ze zrob maszynka mala - typowe 20x30x10cm. Co sie nauczysz to
Twoje. Nie porywaj sie odrazu na duza maszyne.

q


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#9

Post napisał: jacek-1210 » 28 cze 2011, 12:25

Musisz zdecydować: albo sklejka albo stal. Ale na początek, do prób i nauki sklejka może być prostszym rozwiązaniem. Tylko do sklejki i materiałów które chcesz obrabiać to proponowałbym jeśli już podparte to wałki max 12 (ewentualnie niepodparte 16-20), paski zamiast śrub i silniki max 1.9Nm. Brama musi być sztywna, popatrz na tę konstrukcję
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”