Strona 1 z 2

Ząbkowanie przy cięciu - problem z listwami?

: 11 lis 2016, 22:05
autor: v12amg
Witam,
mam problem przy cięciu plazmą, z przodu stołu od pewnego czasu przecinarka zaczęła ząbkować krawędź podczas cięcia. Jaka może być tego przyczyna?

Przecinarka jest zrobiona na listwach zębatych (moduł 2) i wałkach podpartych. Oś Y - 2x serwomotor z przekładnią planetarną, oś X - 1x serwomotor z przekładnią planetarną. Listwy zębate o zębach prostych, zęby skierowane są do dołu, listwy nie są utwardzane, koło zębate są hartowane.

Na prowadnicach nie ma luzu, więc myślę, że drgania mogą pochodzić od listw zębatych, tylko jak to sprwadzić?

Kolejna kwestia, to gdyby się okazało że to wina listw, na jakie je wymienić, o zębach prostych czy skośnych? Czy są w sprzedaży jakieś precyzyjne listwy z utwardzonymi zębami? Zależy mi na w miarę ładnej krawędzi.

Kolejna kwestia to docisk zębatki do listwy, czy ma byc mocno dociskana sprężyną, czy delikatnie?

Pozdrawiam,
Darek

: 13 lis 2016, 17:18
autor: snajperman-s1
A może by tak jakieś zdjęcie o co chodzi.....

Moze ruszt jest spalony i blacha "wisi" tam w powietrzu i drga lub ewentualnie nieprostoliniowosc wałków prowadzących powodujacych naprężenia na lozyskach?

: 13 lis 2016, 21:11
autor: stalmasz
Może to być spowodowane utratą pojemności kondensatorów w zasilaczu .

: 16 lis 2016, 13:01
autor: k-m-r1
Najpierw wyklucz elektrycznie napędy, potem mechanika np łożyska liniowe

: 20 lis 2016, 08:42
autor: jarucki
Sprawdź łożyska liniowe...
Ja w swojej os Y mam zbudowana na listwach zębatych M2 natomiast X M1 i teraz bajka jest taka ze ząbkowanie jest widoczne gdy palnik porusza sie w płaszczyźnie osi Y ale jest to naprawdę delikatne, co do porządnych zębów to przyczyn może być wiele tak jak koledzy pisali wcześniej, chociaż ostatnio nadmierna ilość wody w powietrzu spowodowała ząbkowanie, nie wiem jak to określić ale zęby ustały,
Sprawdź łożyska liniowe, luzy na zębatkach, elektrykę,

: 20 lis 2016, 23:54
autor: snajperman-s1
Kolego jarucki czy mógłbyś rozwinąć myśl odnośnie listw zębatych - planujemy przebudowę maszyny i zbieramy informację :) mamy listwy M2.5 i małe zebatki - cos ok 20z i wydaje się nam ze jeśli zalozymy M1 i ok 40z to będzie plynniej jeździć - czy to prawda? Zrozumiałem że u Ciebie M1 pracuje lepiej niż M2 tak?

: 27 lis 2016, 17:00
autor: jarucki
snajperman-s1 pisze:Kolego jarucki czy mógłbyś rozwinąć myśl odnośnie listw zębatych - planujemy przebudowę maszyny i zbieramy informację :) mamy listwy M2.5 i małe zebatki - cos ok 20z i wydaje się nam ze jeśli zalozymy M1 i ok 40z to będzie plynniej jeździć - czy to prawda? Zrozumiałem że u Ciebie M1 pracuje lepiej niż M2 tak?
Sort ze tak długo....
Ale odpowiedziałeś sobie sam :)
Gdybym mial budować jeszcze raz a pewnie to nastąpi. Napęd M1 :)

: 27 lis 2016, 17:58
autor: bartuss1
ja zrobilem plazemke na pasach z polem 2,4 x 6,5m
tylko ze poki co pojawiają sie dziwne problemy z gasnieciem palnika i thc od prokopcia, no i trzeba jechac na serwis.
jesli chodzi o samą interpolacje xy to chodzi bardzo ladnie bez zabkowania nawet w ciasnych krzywiznach, jednakże co do samego palenia to nie wiem co oni tam zamieszali, zwlaszcza ze uzywają lazy cama, a tam na przyklad program nie generuje wartosci g28.1 iles tam tylko bez, a operator du** zamiast poszukac na forum to wydzwania.
Listew zębatych uzywalbym do bardzo duzych maszyn o przesuwie powyzej 6m, przy malych to sie mija z celem. No chyba ze skosne albo łukowe - koszta, koszta.

: 27 lis 2016, 18:28
autor: cnccad
żeby tworzyć teorie, to warto by zamieścić zdjęcia.
Jak maszyna nie drży , to przyczyn ząbkowania może być kilkanaście.
od temperatury palnika począwszy , przez temperaturę materiału aż do trzęsienia ziemi.

Rozwiązanie jak kolega przedstawia , czyli listwa z modułem 2 i wałki podparte. Może być kiepskie smarowanie w łożyska pracujących na wałkach i drgania się pojawią. Może być "zapchana" listwa zębata itd.
Wklej może zdjęcie. To może trochę pomóż.

: 01 gru 2016, 22:51
autor: snajperman-s1
bartuss1 - mógłbyś przybliżyć swoją maszynę? Jaką masz ciężką bramę - około, jakie silniki to napędzają i z jakim przełożeniem - jakie masz paski i najważniejsze jakie prędkości osiągasz w przejazdach i paleniach?

Właśnie grubo zastanawiam się podczas przerabiania maszyny - udoskonaleń aby pozbyć się listw zębatych na rzecz pasków np HTD 5M 25mm. Pole robocze 3x1.5m.

Będę wdzięczny za odpowiedź. :cool: