Mój pierwszy ploter do wypalania i frezowania

Dyskusje na temat przecinarek plazmowych i gazowych sterowanych numerycznie.

Autor tematu
JAROCNC
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 10
Posty: 11
Rejestracja: 10 gru 2012, 13:53
Lokalizacja: Warszawa

Mój pierwszy ploter do wypalania i frezowania

#1

Post napisał: JAROCNC » 03 mar 2013, 20:33

Witam wszystkich na forum
Mam na imię Jarek mieszkam pod Warszawą, jest to mój pierwszy post na forum i pierwsza próba zbudowania plotera, więc proszę o wyrozumiałość i pomoc.
Dodam, że jestem zupełnie zielony w temacie tego typu urządzeń i nigdy nie miałam styczności z takim ploterem cnc.
Przeglądam forum już kilka miesięcy i zdecydowałem się na budowę małego plotera do celów hobbystycznych o gabarytach 1,5m x 1,5m rzeczywisty rozmiar pola roboczego będzie trochę mniejszy, ale muszę się ograniczyć do posiadanego miejsca w piwnicy.
Wymyśliłem sobie że maszynka ma wypalać blachy o grubości od 1 mm do ok. 15mm i frezować w drewnie, co do dokładności obrabianych elementów jaką chciałbym uzyskać to jeszcze nie wiem ale będę się starał o jak najlepsze wyniki.
Na razie zbudowałem ramę z profili stalowych 70x70x3 oraz 60x60x3 i zabrałem się za bramę z aluminium głównie kątowniki 60x60x10 i płaskowniki też o gr. 10mm. Na osi x są wałki podparte fi20mm a na y i z będą wałki podparte fi 16mm do napędów bramy x i y będą listwy zębate moduł 1,5mm a zetka będzie na śrubę kulową 16/4 mm
Waga całej bramy będzie miała ok. 50 – 60 kg ale dokładnie jeszcze nie policzyłem.

Wstawiam trochę fotek z przebiegu budowy ramy plotera oraz bramy.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Zrobiłem szkic napędu bramy w osi x

Obrazek
Mam kilka pytań odnośnie tego napędu, jak to powinno wyglądać, jakiej minimalnej średnicy powinien być wałek łączący obie czerwone zębatki żeby była odpowiednia sztywność ? jak dobrać przełożenie pomiędzy silnikiem a zębatkami napędowymi aby można było mieć szybkie przejazdy do wypalania oraz wolne i dokładne przejazdy przy frezowaniu? Wyliczyłem że jeżeli na silniku zębatka będzie miała średnicę 20mm a na środku wałka średnicę 100mm oraz zębatki toczące się po listwach będą miały średnicę 40 mm to na jeden obrót silnika czyli 200kroków brama przesunie się o 25mm, więc jak silnik będzie miał ok. 400 obr/min to wyjdzie prędkość posuwu 10m/min. Wyliczenia te były bez podziału kroku na mikrokroki, bo zastanawiam się czy podział kroku na mikrokroki obniża siłę silnika czy nie ? wyczytałem też że podział kroku wpływa na bardziej płynną pracę silnika i jest to wskazane czy to prawda ?
Proszę o uwagi co sądzicie o mojej konstrukcji oraz o odpowiedzi na moje liczne pytani.
Pozdrawiam wszystkich :)



Tagi:


jo
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 170
Rejestracja: 25 gru 2012, 22:48
Lokalizacja: olkusz
Kontakt:

#2

Post napisał: jo » 03 mar 2013, 23:27

cześć, powiem ci jak zielony zielonemu,
użyłem u siebie na bramie 2,5m wałek fi 20, jest ok choć wydaje mi się że mimo wszystko przy szybkich nawrotach może sie skręcić powiedzmy o 0,1mm, na końcach mam zębatki 32 zęby, przekłądnie 3;1 i po zmierzeniu 1 krok daje mi 0,2 mm więc 1 obrót da mi 40mm
, gdzieś tu wyczytałem że do 400 obr silniki chodzą z minimalną utratą momentu więc prędkości spore będą bez straty na mocy (czytaj utraty kroków), a do precyzji też niczego sobie 5kroków=1mm, + podział kroku 1/8 lub 1/16 będzie włączony

z kolei na Y mam silnik bezpośrednio do zębatki na 32 zębach , tu dałem silnik mocniejszy
niż zakładałem , żeby nie gubił kroków, a różnicę w dokładności będę próbował nadrobić mikrokrokami

co do płynności maszyny faktycznie już widzę że bez podziału by się nie obeszło , przesuwając
bramę ręcznie przy takim przełożeniu wpada wszystko w rezonans , podział pomoże zmiękczyć ruchy maszyny ,

ale wcale nie musze mieć racji , bo to moja pierwsza maszyna i już bym w niej wiele poprawił , a zwłaszcza to że jesli bym miał wiecej miejsca , to zrobił bym napęd na pasach zębatych, zamknietych , poza bramą na oś X aby odciążyć bramę i na bramie dla osi Y aby odciążyć Zetkę

pozdrawiam życzę powodzenia

PS zerknij tutaj , te listwy zebami do góry mi chłopaki z forum wybili z głowy
https://www.cnc.info.pl/topics57/pomoc- ... 203,90.htm


Autor tematu
JAROCNC
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 10
Posty: 11
Rejestracja: 10 gru 2012, 13:53
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: JAROCNC » 04 mar 2013, 08:32

Cześć dzięki za odpowiedź, śledzę Twój temat od początku i wiele się dzięki niemu dowiedziałem, co do zębatek to już wiem że powinny być odwrotnie zamontowane ale to zostawiam na później, na razie muszę rozgryźć co z tymi mikro krokami i jakie mają zalety i wady ? Może ktoś kto ma doświadczenie będzie chętny podzielić się tą tajemną wiedzą.
Mam też kolejne pytanie, jaki wybrać basek zębaty do wykonania przekładni jest ich dużo rodzaj mają różny podział i kształt zębów, materiał zbrojenia, co polecacie ?


arolider
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 2
Rejestracja: 12 lut 2013, 17:30
Lokalizacja: ROI

#4

Post napisał: arolider » 04 mar 2013, 14:52

Witam,
na początek przywitam wszystkich, ponieważ jak widać jestem nowy na forum.
Czołem!!
@JAROCNC, twój projekt jest jest w 80% zbieżny z moimi założeniami dla urządzenia CNC.

Też mam w planie zastosowanie listew zębatych, ale montowanych od dołu lub czoła. Oczywiście wiąże się to zastosowaniem dwóch wahliwych silników dla osi X. Przy Twojej propozycji napędzenia osi X są co najmniej trzy problemy:
- przy obróbce, a w szczególności drewna zapychanie się zębów
- wybieranie luzu pomiędzy listwą a zębatką
- przy szybkich zmianach kierunku, naprężenia na wałku napędowym.
Podoba mi się rozwiązanie belki. Ale oprócz skręcania planuję zastosować klej epoksydowy do aluminium.
- minimalnie podwyższy wagę
- nie powstaną naprężenia jak przy spawaniu (rozważałem taką opcję bo mam TIG AC/DC)
- wytrzymałość i sztywność tak połączonych profili będzie równa jak nie większa spawanym

Będę bacznie śledził Twój wątek.


patman2
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 28 sty 2013, 22:39
Lokalizacja: Świętokrzyskie

#5

Post napisał: patman2 » 04 mar 2013, 19:45

arolider pisze:- wytrzymałość i sztywność tak połączonych profili będzie równa jak nie większa spawanym
jeżeli masz na myśli poprawne spawanie metodą TIG to niestety nie masz racji, mimo tego do Twoich celów skręcanie +ewentualne podklejanie wystarczy

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#6

Post napisał: bartuss1 » 04 mar 2013, 19:52

w sklepiku akcesoria jak ladnie poprosicie ,to dostaniecie plany wypalarek za friko, ponieważ postanowilismy je rozprowadzac jako poglądowe na wskutek tego ze sa już trochę stare, chociaz w wypalarkach w sumie nic sie nie zmieniło konstrukcyjnie, no ale jak wszystkie plany to wszystkie.

co zas sie tyczy napędów - ja bym taka plazemke zrobił na paskach, przede wszystkim układ bezluzowy i bezobsługowy.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


jo
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 170
Rejestracja: 25 gru 2012, 22:48
Lokalizacja: olkusz
Kontakt:

#7

Post napisał: jo » 04 mar 2013, 22:25

dziś zauważyłem te nóżki regulowane z pręta gwintowanego na twojej maszynce , chyba nie przejdzie ten numer :roll:

[ Dodano: 2013-03-04, 22:26 ]
jaro dziś zauważyłem te nóżki regulowane z pręta gwintowanego na twojej maszynce , chyba nie przejdzie ten numer :roll:

[ Dodano: 2013-03-04, 22:26 ]
jaro dziś zauważyłem te nóżki regulowane z pręta gwintowanego na twojej maszynce , chyba nie przejdzie ten numer :roll:

Awatar użytkownika

tanifon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 631
Rejestracja: 22 lis 2008, 13:59
Lokalizacja: 3miasto
Kontakt:

#8

Post napisał: tanifon » 04 mar 2013, 22:46

jo pisze:dziś zauważyłem te nóżki regulowane z pręta gwintowanego na twojej maszynce , chyba nie przejdzie ten numer :roll:

[ Dodano: 2013-03-04, 22:26 ]
jaro dziś zauważyłem te nóżki regulowane z pręta gwintowanego na twojej maszynce , chyba nie przejdzie ten numer :roll:

[ Dodano: 2013-03-04, 22:26 ]
jaro dziś zauważyłem te nóżki regulowane z pręta gwintowanego na twojej maszynce , chyba nie przejdzie ten numer :roll:
Kolega tak specjalnie?

Ps.POST zachowanY w oryginale...

JAROCNC .. HI będę dopingował te maszynkę !
Skaner 3D, gigantyczne rzeźby, piła motorowa..


Autor tematu
JAROCNC
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 10
Posty: 11
Rejestracja: 10 gru 2012, 13:53
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: JAROCNC » 05 mar 2013, 08:01

a co jest złego w tych nóżkach ? Są wykonane ze śruby M20, w profil od nogi jest wspawana przedłużana nakrętka a potem jeszcze skontrowana nakrętką drugą, myślę że będzie oki :) ale co z moimi pytaniami ?
Jo jaki masz pasek na przekładni, ze stalowymi drutami ? i gdzie go kupiłeś ?

[ Dodano: 2013-03-05, 08:23 ]
arolider pisze:Podoba mi się rozwiązanie belki. Ale oprócz skręcania planuję zastosować klej epoksydowy do aluminium.
Myślę że samo skręcanie wystarczy, brama po wstępnym skręceniu jest bardzo sztywna a klejenie ma tą wadę że jest nie rozłączne i jak już skleisz to pozamiatane nic już nie będziesz mógł zmienić.


jo
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 170
Rejestracja: 25 gru 2012, 22:48
Lokalizacja: olkusz
Kontakt:

#10

Post napisał: jo » 05 mar 2013, 09:35

będzie ci się to chybotać, zobaczysz jaki ci klocek wyjdzie ta maszyna , z 400-500 kg ,
i kłopot nie z grubością śrub tylko długością , jak by miały 30-50 mm to było by ok ,
przecież nie będziesz aż tak poziomował,no chyba że sobie rame za niską zrobiłeś i nadrabiasz tą regulacją :grin:

ja wypoziomowałem, wylewkę , potem ramę , potem prowadnice ,
w razie czego podłoże jeszcze jakieś płytki 100x100 pod nogi

pozostało mi jeszcze do palnika stół wypoziomować i tu się okaże czy wszystko jet ok i czy mi się woda ze stołu nie wyleje :mrgreen:

co do paska to ja mam jakiś nietypowy (choć dostępny u sponsora), kupiłem go wraz z silnikiem na alledrogo,

sprawdzałem u sponsora mają niezły wybór kół i pasów, mój jest opisany jako XL 100, szer 25mm, moduł M3, ważne przy małej zębatce na silniku żebyś nie dał za dużego modułu , M3 będzie idealny , i chyba trza by dać typ HTD

z klejem masz rację , nie ma co sie pozbywać możliwości rozebrania maszyny

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przecinarka Plazmowa CNC, Gazowa”