Strona 1 z 1
wałek pośredni napędu wrzeciona
: 08 sie 2008, 21:31
autor: mrozanski
mam taki problem. nie wiem po co jest ten walek widoczny za wrzecionem. sluzy on do zmniejszania obrotow z kola pasowego na wrzeciennik. wszystko bylo by oki gdyby nie to ze jest on rozlanczany(1 zdjecie). po co to jest? zalaczony widac na 2 zdjeciu. gdy sie go rozlaczy to kolo pasowe na wrzecionie sie bedzie obracac a wrzeciono bedzie stalo w miejscu. obecnie ktos polaczyl na stale wrzeciono z kolem pasowym i walek jest nie uzywany. ale po co robili go rozlanczanego?

: 08 sie 2008, 23:15
autor: qqaz
Nazywa się to odboczka i jest dodatkową przekładnią zwalniającą.
Koło pasowe powinno dać się zasprzęglać albo z dużym kołem zębatym albo z małym i wtedy załącza się dodatkowy wałek. A odłaczany jest przy dużych obrotach wrzeciona po to aby nie "wyleciał" z przekładni - osiągnąby bez odpinania znaczne obroty a napędzane małe kółko na wrzecionie rozniosłby łożyskowanie w drobny mak.
: 09 sie 2008, 00:07
autor: gaski
Jak na zdjęciach. Jes to stare rozwiązanie stosowane do dzisiaj w tokarkach i frezarkach (nawet w tych z falownikami). Podwaja ilość przełożen (ilości obrotów). Widok z góry na którym widać wrzeciono tokarki na którym jest zamocowane koło pasowe trzystopniowe, ułożyskowane na wrzecionie. oraz dwa koła zębate. ten drugi wałek i dwa koła zębate to jest odboczka (niektórzy nazywają to zwolnica)
Sytuacja z pierwszego zdjęcia. Napęd z koła pasowego przechodzi na bezpośrednio na wrzeciono, czyli obroty wrzeciona są takie same jak koła pasowego. koła na drugim wałku są wyzębione, nie biorą udziału w przenoszeniu napędu na wrzeciono. Zauważ położenie dźwigni w lewym górnym rogu. Na zdjęciu tego nie widać, ale między kołem pasowym a dużym kołem zębatym musi być sprzęgło kłowe, w tym przypadku załączone.
Drugie zdjęcie. Położenie dźwigni jest przestawione o 180 stopni koła zębate osadzone na wałku mimośrodowym są zazębione z kołami zamocowanymi na wrzecienniku. Napęd z koła pasowego jest przenoszony przez koło zębate ( z lewej strony)na duże koło zębate odboczki i poprzez wałek na mniejsze koło odboczki i na duże koło zębate wrzeciona. W tej sytuacji sprzęgło (kłowe?)musi być rozłączone, na zdjęciu nie widać jak jest sterowane. Przełożenie takiej przekładni (odboczki)zwykle wynosi 8:1.
To piąte koło zębate prawdopodobnie służy do przeniesienia napędu z wrzeciona na wałek i(lub)śruę pociągową.
Dźwignia w lewym dolnym rogu to chyba nawrotnica (zmiana kierunku obrotów śruby pociągowej.
: 09 sie 2008, 09:26
autor: mrozanski
: 16 sie 2008, 16:27
autor: MC-Maxim
Napisz do mnie na PW.