wałek pośredni napędu wrzeciona

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

wałek pośredni napędu wrzeciona

#1

Post napisał: mrozanski » 08 sie 2008, 21:31

mam taki problem. nie wiem po co jest ten walek widoczny za wrzecionem. sluzy on do zmniejszania obrotow z kola pasowego na wrzeciennik. wszystko bylo by oki gdyby nie to ze jest on rozlanczany(1 zdjecie). po co to jest? zalaczony widac na 2 zdjeciu. gdy sie go rozlaczy to kolo pasowe na wrzecionie sie bedzie obracac a wrzeciono bedzie stalo w miejscu. obecnie ktos polaczyl na stale wrzeciono z kolem pasowym i walek jest nie uzywany. ale po co robili go rozlanczanego?

Obrazek

Obrazek



Tagi:


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#2

Post napisał: qqaz » 08 sie 2008, 23:15

Nazywa się to odboczka i jest dodatkową przekładnią zwalniającą.
Koło pasowe powinno dać się zasprzęglać albo z dużym kołem zębatym albo z małym i wtedy załącza się dodatkowy wałek. A odłaczany jest przy dużych obrotach wrzeciona po to aby nie "wyleciał" z przekładni - osiągnąby bez odpinania znaczne obroty a napędzane małe kółko na wrzecionie rozniosłby łożyskowanie w drobny mak.


gaski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 315
Rejestracja: 30 paź 2007, 16:25
Lokalizacja: łódzkie

#3

Post napisał: gaski » 09 sie 2008, 00:07

Jak na zdjęciach. Jes to stare rozwiązanie stosowane do dzisiaj w tokarkach i frezarkach (nawet w tych z falownikami). Podwaja ilość przełożen (ilości obrotów). Widok z góry na którym widać wrzeciono tokarki na którym jest zamocowane koło pasowe trzystopniowe, ułożyskowane na wrzecionie. oraz dwa koła zębate. ten drugi wałek i dwa koła zębate to jest odboczka (niektórzy nazywają to zwolnica)
Sytuacja z pierwszego zdjęcia. Napęd z koła pasowego przechodzi na bezpośrednio na wrzeciono, czyli obroty wrzeciona są takie same jak koła pasowego. koła na drugim wałku są wyzębione, nie biorą udziału w przenoszeniu napędu na wrzeciono. Zauważ położenie dźwigni w lewym górnym rogu. Na zdjęciu tego nie widać, ale między kołem pasowym a dużym kołem zębatym musi być sprzęgło kłowe, w tym przypadku załączone.
Drugie zdjęcie. Położenie dźwigni jest przestawione o 180 stopni koła zębate osadzone na wałku mimośrodowym są zazębione z kołami zamocowanymi na wrzecienniku. Napęd z koła pasowego jest przenoszony przez koło zębate ( z lewej strony)na duże koło zębate odboczki i poprzez wałek na mniejsze koło odboczki i na duże koło zębate wrzeciona. W tej sytuacji sprzęgło (kłowe?)musi być rozłączone, na zdjęciu nie widać jak jest sterowane. Przełożenie takiej przekładni (odboczki)zwykle wynosi 8:1.
To piąte koło zębate prawdopodobnie służy do przeniesienia napędu z wrzeciona na wałek i(lub)śruę pociągową.
Dźwignia w lewym dolnym rogu to chyba nawrotnica (zmiana kierunku obrotów śruby pociągowej.


Autor tematu
mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#4

Post napisał: mrozanski » 09 sie 2008, 09:26

witam. no jest wszystko tak jak piszesz. tylko to sprzekglo klowe jest na stale. wrzeciona nie da sie rozlaczyc z kolami pasowymi. a walek mozna zalaczyc. na tym walku za wrzecionem ( zwolnicy) na malym kole zabatym(tym po prawej) brakuje 3 zebow. albo ktos to zalaczyl w takim stanie jak jest teraz i dlatego brakuje albo zeby sie ulamaly i zrobil to na stale. musze to rozebrac bo fajna sprawa gdyby to dzialalo. tylko nie wiem co z tymi zebami... tylko ne widze zadnego zalanczania tego sprzegla klowego....

[ Dodano: 2008-08-16, 13:53 ]
dzisiaj rozebralem wrzeciennik. nie mam pojecia jak moglo byc zrobione to sprzeglo pomiedzy kolem zebatym a kolem pasowym. napewno czegos tutaj brakuje ale nie wiem czego. pomozcie jesli wiecie jak to jest zrobione. po nie mam pojecia co tu jeszcze bylo....
dodaje kilka fotek moze cos pomoga. na 3 ostatnich widac srube ktora byle wkrecona zeby zablokowac to na stale.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


MC-Maxim
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 72
Rejestracja: 06 lip 2006, 13:47
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

#5

Post napisał: MC-Maxim » 16 sie 2008, 16:27

Napisz do mnie na PW.
www.rc-trial.pl - Zapraszam na forum !
-----------------
Moj sprzet --> OUS-1 !
http://www.cnc.info.pl/album_personal.htm?user_id=2495

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”