Tokarka z Niemiec

jak zdobyć DTR

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
Leś132
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 9
Rejestracja: 01 kwie 2018, 22:01

Tokarka z Niemiec

#1

Post napisał: Leś132 » 28 lis 2018, 07:34

Witam Wszystkich , zakupiłem tokarkę używaną z Niemiec o nazwie Hessapp model MDL59W616.
Nie posiadam DTRki . Czy ktoś mógłby pomóc w zdobyciu papierów lub czegokolwiek na temat tej tokarki ? Wiem tylko że wyprodukowała ją firma BOSH myslę że to lata 60te. Wpisując model do wyszukiwarek nic nie mogę znaleźć . Będę wdzięczny za każdą pomoc .



Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Tokarka z Niemiec

#2

Post napisał: adam Fx » 28 lis 2018, 08:39

Szukałś na niemieckich forach?
Jak wypadło pierwsze toczenie probne?
Chyba pisałaś do mnie w jej sprawie ..możesz wrzucic nam tu kilka fotek dla potomnych.
Jestem ciekaw co jest w tych szafkach na dole .. jakieś skarby?
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


ek-tech
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 18
Rejestracja: 04 kwie 2013, 11:46
Lokalizacja: śląsk

Re: Tokarka z Niemiec

#3

Post napisał: ek-tech » 28 lis 2018, 17:38

Mam tokarkę Hessapp dr1 ,wrzuć jakieś zdjęcia bo podejrzewam że masz taką samą jak ja.Mam do niej DTR ale w języku niemieckim.


Autor tematu
Leś132
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 9
Rejestracja: 01 kwie 2018, 22:01

Re: Tokarka z Niemiec

#4

Post napisał: Leś132 » 28 lis 2018, 21:59

Jeśli fotka weszła ,
nie jestem pewien czy to dobrze robię

Dodane 5 minuty 25 sekundy:
Podczas oględzin przetoczyłem wałek fi 35 na jakieś 12 cm różnicy wyszło około 0,05 . W szafkach pusto , no może poza popsutą pompką do chłodziwa .Pryzmy całkiem dobre . Wszystko wyjdzie przy dokładniejszych oględzinach . Jutro będzie w domu .


ek-tech
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 18
Rejestracja: 04 kwie 2013, 11:46
Lokalizacja: śląsk

Re: Tokarka z Niemiec

#5

Post napisał: ek-tech » 28 lis 2018, 22:49

To jest tokarka Hessapp DR1 .Produkowana przez firmę Hessapp w latach 1948 do połowy lat 80.Typ tej tokarki jest wybity na końcu łoża , na płaskiej pryźmie (tej po której porusza się konik) .Silnik 3 fazowy dwu biegowy 2,2kW.Wrzeciono na panewkach max. obroty 950.Posuwy automatyczne w obu osiach.Stożek wrzeciona mk5 , konika Mk3.Maksymalna długość toczenia w kłach 750 mm.Ja przerabiałe imak na 4 nożowy , sfrezowałem górę sanek o 12 mm i teraz mogę stosować noże 20x20.Sprzęgło mokre po regulacji działa super.Gwinty calowe , metryczne i trapezowe , żeby z nich korzystać musisz mieć 3 komplety kół zmianowych.Jest też zegar do gwintów ale raczej nie korzystam z niego.Ja kupiłem ją w komplecie z dwoma podtrzymkami i planszajbą .DTR szukałem prawie rok i dopiero znajomy który mieszka na stałe w niemczech ściągnął ją z archiwum w Berlinie.Jest w niej parę ciekawych rzeczy ale generalnie nie jest zbyt szczegółowa.Dla mnie ta tokarka jest dokładnie taka jaką szukałem ma wszystko co potrzeba.Ma trochę luzów ale jest to do opanowania.Na twoim miejscu sprawdziłby luz na panewkach wrzeciona , drobna regulacja i powinno być wszystko OK :D


Autor tematu
Leś132
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 9
Rejestracja: 01 kwie 2018, 22:01

Re: Tokarka z Niemiec

#6

Post napisał: Leś132 » 30 lis 2018, 18:52

Witam ponownie. Tokarka jest już w domu . "ek-tech" faktycznie miałeś rację to DR 1 numer 1066 tylko silnik ma 1,45/ 1,85 KW czyli trochę mniejszy . Niestety nie miałem tyle szczęścia i nie mam żadnych dodatkowych kół zębatych . Te co są założone to 40, 48 i 127 zębów . Z przerobieniem imaka to oczywiście dobry pomysł .
" ek-tech " czy możesz mi odsprzedać DTRkę ( skopiować ) nie mam żadnych szans na jej zdobycie . Może wtedy szarpnął bym się kiedyś na dorobienie pozostałych kółek , a przynajmniej do gwintów metrycznych .
Jest już pierwszy kłopot , przy próbach toczenia przed zakupem wszystko było niby dobrze ,a teraz w domu nie mogę włączyć posuwu , wałek się nie kręci . Poza tym na razie kumam tylko zmianę obrotów ,a pozostałe wajchy to czarna magia , Ta dźwignia od posuwu ma poz. Z , 0 , L , często nie mogę jej zazbroić jak się uda to wałek się nie kręci , nie wiem co jest grane . Napisałeś o sprzęgle , może wiesz jak go wyregulować ? Fajnie by było jak byś się odezwał na tel ( 734124648 ) ponieważ pytań mam zbyt wiele , a jak widzę jesteś jedyną " deską ratunku "


ek-tech
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 18
Rejestracja: 04 kwie 2013, 11:46
Lokalizacja: śląsk

Re: Tokarka z Niemiec

#7

Post napisał: ek-tech » 01 gru 2018, 19:14

Witam.Na skrzynce wrzeciennika masz 7 dźwigni.Patrząc od góry pierwsze dwie to zmiana prędkości wrzeciennika (w zależności od biegu silnika i położenia tych dwóch dźwigni prędkość od 35 do 950 obr.) ustawienia w tabelce po prawej.Trochę niżej po lewej wajcha( 3 położenia ) to nawrotnica czyli zmiana kierunku obrotów śruby i wałka pociągowego.W pozycji pionowej jest luz , jak jej nie przełączysz w lewo lub prawo to nie masz obrotów na śrubie i na wałku pociągowym.Jeszcze niżej (powyżej Nortona) dwie dźwignie. Prawa (bliżej śruby pociągowej )3 pozycyjna to zmiana napędu suportu , albo śruba , albo wałek pociągowy i oczywiście jak jej nie przełączysz w lewo lub prawo to nie masz obrotów na śrubie lub na wałku pociągowym.Następne 3 dźwignie łącznie z tą od Nortona to regulacja obrotów śruby i wałka pociągowego (wszystko jest w tabelce do gwintów). Wszystkie przełączenia musisz robić przy wyłączonym wrzecionie (silnik może pracować) chyba że chcesz zrobić remont skrzyni :P .Jeżeli masz koła 40-48-127 to masz zestaw do gwintów metrycznych.Brakuje 60-80-60 do Whitwortha (calowe) i 48-60-97 modułowe.Rodzaj kół do gwintów i ustawienia skoku masz w tabelce.W swojej tokarce też miałem pewne braki ale bez problemu kupiłem gotowe koła (u sponsora forum - chyba moduł 1,5)i po przetoczeniu otworu i wydłutowaniu wieloklina mam pełny komplet.Jeżeli masz problem ze sprzęgłem to najpierw sprawdź poziom i stan oleju w skrzyni , jak jest gęsty lub stary to musisz go wymienić .Dtr oczywiście ci wyślę (mam wersję elektroniczną w PDF) tylko podaj e-maila najlepiej na Priv.


Autor tematu
Leś132
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 9
Rejestracja: 01 kwie 2018, 22:01

Re: Tokarka z Niemiec

#8

Post napisał: Leś132 » 01 gru 2018, 20:13

Witam , Już jestem Ci niezmiernie wdzięczny , dałeś mi mnóstwo brakujących informacji . Mogłem się ja ciemny domyśleć że skoro sprawdziłem jakie są założone kółka to mogłem spojrzeć w tabelkę i bym się domyślił. No cóż stary już chyba jestem . Czyli L i Z To wałek lub śruba , niestety chyba będę miał problem bo ani jeden ani drugi już się nie kręci . Ktoś to musiał zepsuć . Olej chyba jest gęsty , bo na mniejszych obrotach chodzi jeszcze znośnie ale na wysokich strasznie głośno . jaki olej powinienem kupić ?


ek-tech
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 18
Rejestracja: 04 kwie 2013, 11:46
Lokalizacja: śląsk

Re: Tokarka z Niemiec

#9

Post napisał: ek-tech » 01 gru 2018, 20:37

Typ oleju będziesz miał w DTR. Sprawdź zazębienie kół 40-48-127 (środkowe koło lubi się cofnąć).Jeżeli wszystkie się nie kręcą to któraś z 4 dźwigni jest w pozycji "0".No i oczywiście wałek i śruba kręcą się tylko razem z wrzeciennikiem.

Dodane 10 minuty 48 sekundy:
DTR poszła.Daj znać czy wszystko OK , jeżeli nie to poślę jeszcze raz.

Dodane 4 minuty 51 sekundy:
A jeszcze jedna sprawa , sprawdź podłączenie do sieci - kierunek obrotów wrzeciennika .Prawidłowe obroty masz na kole pasowym (strzałka).Jeżeli nie ma strzałki na kole pasowym to prawidłowo po pociągnięciu dźwigni sprzęgła w górę powinny być prawe obroty wrzeciona.


Autor tematu
Leś132
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 9
Rejestracja: 01 kwie 2018, 22:01

Re: Tokarka z Niemiec

#10

Post napisał: Leś132 » 02 gru 2018, 05:55

Witam, zdalnie usunąłeś już drugą usterkę . Miałeś rację , dźwignia A była w pozycji na 0 . Wałek pociągowy obraca się (!!!) Tylko jak ustawić dźwignie A i B kiedy nie gwintujesz tylko przetaczasz jakiś materiał ( nie chodzi mi o dobranie do średnicy tylko jakieś najczęściej używane ustawienia przy toczeniu , po prostu do sprawdzenia ) Wcześniej myślałem że ta tabelka dotyczy tylko gwintowania .

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”