Strona 1 z 1

OUS1 - renowacja i regeneracja

: 04 lip 2008, 10:50
autor: lish
Witam. To mój pierwszy post na forum.
Jestem w posiadaniu tokarki z tematu. Tokarka stała w stolarni więc jest strasznie zabrudzona.
Chciałem ją przywrócić do świetności i mam kilka pytań:
1. Po rozebraniu i wyczyszczeniu czym nasmarować wszelkie ruchome elementy?
2. Jak konserwować "na codzień" ?
3. Jest problem z uchwytem - 1 ząb nie zchodzi się równo z pozostałymi... Można to naprawić?

Na szybko to tyle choć pytań jest wiele... ;)

: 04 lip 2008, 19:52
autor: rynio_di
Widzę ,że nie ma chętnego to napiszę ci to co wiem. Tokarka ze stolarni, sprężone powietrze i wydmuchaj wszystko ,posmaruj olejem i przesuwaj suporty, wycieraj brudny olej smaruj na nowo przecieraj ,dotąd aż po przejechaniu na prowadnicach olej będzie czysty. Na co dzień nie musisz tak postępować bo nie stosujesz chłodziwa , wystarczy wydmuchać lub zmieść pędzelkiem wióry i jak długo e będziesz pracował to posmaruj. A co do uchwytu to zrób tak. Kręć kluczem w lewo aż wypadną wszystkie szczęki ,oczyść miejsca ich prowadzenia poszukaj tam cyferek 1,2,3 to kolejność zakładania szczęk na szczękach też powinny być bicia 1,2,3, popatrz na zęby w szczękach czy są wszystkie i zamocuj na nowo.Pokręcając kluczem w prowadzeniu nr,1 zobaczysz początek spirali cofasz odrobinę i zakładasz szczękę tak postępuj z prowadnicą i szczęką nr,2 i 3. Jeżeli szczęki nie mają numeracji co się też zdarza to.. napisz.

: 04 lip 2008, 19:55
autor: buszowanie
3. Jest problem z uchwytem - 1 ząb nie zchodzi się równo z pozostałymi... Można to naprawić?
Masz źle wkręcone szczęki

: 04 lip 2008, 20:04
autor: clipper7
rynio_di pisze: sprężone powietrze i wydmuchaj wszystko
rynio_di pisze:wystarczy wydmuchać
No nie, kol. rynio_di, tego się nie robi ! Sprężone powietrze powoduje wdmuchiwanie zanieczyszczeń w najgłębsze zakamarki mechanizmów, za to majster dawał po łapach ( nie było jeszcze nietykalności dzieci i młodocianych). Pędzelek, szmatka i dbać o dobry stan zgarniaczy ( filców). Reszta porad jest OK. Smarować olejem maszynowym prowadnice itp. jak najczęściej, sprzątać do czysta po każdej robocie, stosować się do DTR. Suport parkować max. z prawej strony. I cieszyć się kultowym sprzętem ! To jest klasyka warsztatowa, nie tak dawno przedmiot westchnień każdego majsterkowicza.

: 04 lip 2008, 20:18
autor: rynio_di
Pozwoliłem sobie na taką poradę bo kolega napisał , że tokarka stała w stolarni, i ten drobny pył powracał by na pędzelku,szmatce bezustannie na tokarkę. Ja po toczeniu żeliwa małym ciśnieniem dmuchnę tu i tam.

: 04 lip 2008, 21:36
autor: lish
Dziękuję za odpowiedzi.
A więc tak: rozebrałem suport wszystko "wymyłem" benzyną, odkurzyłem, wyczyściłem, naoliwiłem... Nawet zrobiłem zdjęcia po i przed. Kiedyś załączę ;)
Uchwyt działa, zrobiłem tak jak napisaliście, chociaż dopiero teraz przeczytałem ;)
Tylko jest jeden problem: jedna korbka chodzi strasznie ciężko - przed rozbieraniem chyba nie chodziło tak źle, co może być przyczyną? I na tej części suportu dodatkowo pojawił się luz...

Aha - co to są te zgarniacze (filce) ? ;)

: 05 lip 2008, 11:05
autor: clipper7
lish pisze:co to są te zgarniacze (filce) ?
Zgarniacze to są kawałki filcu technicznego dociśnięte płytką metalową do np. suportu i uszczelniające szczelinę przed wiórami itp. Dodatkowo nasączają się olejem i smarują łoże. Należy je okresowo sprawdzać i ew. wymieniać. Jeżeli ich nie ma, to warto się zastanowić nad małą przeróbką i je zainstalować.
lish pisze:jedna korbka chodzi strasznie ciężko
Prawdopodobnie zbytnio skasowałeś luz, ale nie mam OUSa więc nie będę się wymądrzał.

: 05 lip 2008, 14:40
autor: lish
u mnie nie ma żadnych filców...
co do suportu - właśnie go rozebrałem i teraz jest ok, chodzi ładnie, a luz zniknął po dociągnięciu śruby na środku suportu.

Dzięki za posty.
Jeżeli macie jeszcze jakieś uwagi/rady to chętnie przeczytam ;)

Mam jeszcze pytanie - czy każdy kieł ze stożkiem nr2 będzie pasował?

: 05 lip 2008, 18:04
autor: clipper7
lish pisze:czy każdy kieł ze stożkiem nr2 będzie pasował?
Jeżeli masz gniazdo w koniku na stożek MK2, to wszystko co ma prawidłowo wykonany stożek MK2 będzie pasowało (różne trzpienie, przejściówki itp). Jest to znormalizowane. Możesz też zastosować tuleje redukcyjne do MK1 i MK0, lub tzw. przedłużone do innych stożków, w tym i większych od MK2.