zmiana noża z węglika na nóż z płytkami, jak dobrać?

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#31

Post napisał: Petroholic » 24 wrz 2017, 18:05

rdarek pisze:Tokarka LD550...Wałek 20mm...zagłębienie 3mm...posów 0,05...obroty 736 (1345 silnik prawie stawał)
na oryginalnym silniku? mój już sporo sfatygowany jest i pewnie na 736 by stawał :D co nie zmienia faktu, że zacny wynik :)



Tagi:


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1255
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

#32

Post napisał: Majster70 » 25 wrz 2017, 14:24

Jeżeli chcesz używać noży składanych to zależy to najbardziej od sztywności obrabiarki. Najbardziej wydajne szczególnie do zgrubnej obróbki są noże z płytkami ujemnymi (o ujemnej, "tępej" geometrii). Bardzo łatwo poznać płytki do takich noży: są 2-stronne. Czyli np bardzo mocna płytka o ujemnej geometrii WNMG08... o zarysie trygoidalnym (podobnym do trójkąta) ma 3 krawędzie skrawające na każdej z 2 stron, czyli 6.
Na bardzo podobnej płytce WCMT... o geometrii dodatniej ("ostrej") masz również 3 krawędzie, ale płytka jest tylko 1-stronna.
Płytki dodatnie, 1-stronne, są delikatniejsze, ale ze względu na "ostrą" geometrię dają mniejsze opory skrawania, w rezultacie czego obróbka jest "lżejsza". Stosuje się je szczególnie do obróbek wykańczających, do uzyskania dobrej powierzchni, albo do wiotkich detali, np do pracy na dużym wysięgu.

W twojej tokarce, jeżeli jest mniej sztywna, najprawdopodobniej noże z płytkami 2-stronnymi, o ujemnej geometrii się nie sprawdzą, za to bardzo dobrze będą pracowały "ostre" płytki dodatnie.
Płytki np typu W... zarówno dadatnie jak i ujemne są znormalizowane, i do raz zakupionej oprawki możesz wsadzać płytki danego typu od każdego innego producenta. Cały problem, to dobranie płytki, a konkretnie łamacza wiórów, pokrycia itd przy bardziej nietypowych warunków pracy żeby płytka pracowała maksymalnie wydajnie. A o to ci chodzi. Przy typowej pracy ma to mniejsze znaczenie.

Najfajniej, jak byś miał sztywną tokarkę, przy takich "tępych" płytkach jak WNMG08.. spokojnie można pracować z prędkością skrawania Vc 150m/min warstwą ap 3mm z posuwem 0,25-04 mm/obr i ponadto płytki te są dość trwałe. Ale wymaga to sztywnej obrabiarki o odpowiedniej mocy.

Jak nie masz sztywności, to musisz pracować na płytkach z dodatnią geometrią, lub dalej na nożach lutowanych ewentualnie z HSS i ostrzyć je samemu :wink:


Autor tematu
sssTOMEKsss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 11
Posty: 272
Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
Lokalizacja: Warszawa

#33

Post napisał: sssTOMEKsss » 26 wrz 2017, 09:52

no i pozostanie mi zostać przy nożach lutowanych, może jeszcze kiedyś spróbuje zainwestować w nóż z płytką dodatnią tak jak piszesz i wtedy zdam relacje jak to toczy


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#34

Post napisał: strikexp » 26 wrz 2017, 10:41

Nie wiem jaką kolega ma tokarkę, ale ja mam mini lathe z nożami z płytką właśnie. Tokarka plastelina i przecinak z węglika to był dramat :cry: Ale noże z płytką wymienną dodatnią działają znakomicie.
Kupi sobie kolega na banggood tani nóż z płytką wymienną dodatnią i sam się przekona. Moim zdaniem to są najlepsze noże do tokarki jak ktoś ma dużo roboty, tylko trzeba kupować płytki z Chin a nie 3 razy drożej w Polsce.


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1255
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

#35

Post napisał: Majster70 » 26 wrz 2017, 11:01

sssTOMEKsss pisze:...może jeszcze kiedyś spróbuje zainwestować w nóż z płytką dodatnią tak jak piszesz...
Dorzucę jeszcze 1 poradę praktyczną do noży (oprawek) i płytek dodatnich: kupuj płytki/noże do możliwie największych wymiarów płytki do toczenia zewnętrznego. Nie chodzi o wymiary płytki długość/szerokość, ale o grubość. Płytki dodatnie do obróbki zewnętrznej są odpowiednio grubsze przy większych wymiarach i to bardzo przekłada się na trwałość płytki jak i trwałość noża (oprawki) ze względu na głębokość gniazda pod płytkę a co za tym idzie sztywność pracy. Co z tego, że mniejsze płytki są trochę tańsze, jak sypia się dużo szybciej. Tak samo z nożami, z tym, że tu nie ma większej różnicy w cenie. Co ciekawe, płytki do toczenia wewnętrznego od razu są grubsze i nie ma z nimi problemów.
Przykładowy nóż z sieci z przykładową płytką. . Tutaj produkcji Pafany o której firmie nie mogę nic powiedzieć bo używam głównie Seco(drogie), ale może ktoś z forumowiczów może doradzi/odradzi odnośnie wyrobów Pafany.


Autor tematu
sssTOMEKsss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 11
Posty: 272
Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
Lokalizacja: Warszawa

#36

Post napisał: sssTOMEKsss » 26 wrz 2017, 15:46

Z chin czyli konkretnie skąd? Jeśli możesz podrzucić jakimś linkiem gdzie mógłbym tanio nabyć nóz wraz z płytka


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#37

Post napisał: strikexp » 26 wrz 2017, 16:45

Na banggood.com jak pisałem, to jest takie pół z Chin bo wysyłkę można wybrać z europy. Na aliexpress.com jest trochę taniej ale paczki potrafią ginąć po drodze i kupuje się tak jak na allegro. Trzeba to potem reklamować a wszystko po angielsku.
Ja na banggood.com nie kupowałem, ale inni chwalą. To działa chyba jak sklep a nie takie allegro jak aliexpress.

Tutaj sprzęt do tokarek (oczywiście jakość raczej chińska):
https://www.banggood.com/search/lathe.html

Jest jedna pułapka, droższe produkty od chyba 22 euro mogą zostać opodatkowane przez urząd celny. Więc kupuje się raczej rzeczy tanie lub opisuje paczki jako gift i wpisuje zaniżone kwoty.


Tak przy okazji co to może być? Obudowa wrzeciona(wrzeciennik)?
https://www.banggood.com/Hard-Steel-5-C ... mds=search


Autor tematu
sssTOMEKsss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 11
Posty: 272
Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
Lokalizacja: Warszawa

#38

Post napisał: sssTOMEKsss » 26 wrz 2017, 17:44

Dzisiaj jeszcze pokombinowałem z parametrami, wziąłem obroty 1250 i posuw 0.04 i o dziwo zaczęło nawet toczyć, zwiększyłem posuw do 0.07 i też szło, jedyny minus że wiór fioletowy i łatwo się oparzyć, boję się zwiększać obroty bo następny zakres to już 1800 i jest jakaś informacja na tokarce mianowicie przekreślona okrągła strzałka w prawo tak jakby oznaczało aby już wyższych obrotów pow.1250 nie stosować do prawych obrotów, mam obawy czy siła odśrodkowa nie wyrwie szczęk. Nigdy takich obrotów nie używałem

A propos tokarki to tum35d silnik 4kw łoże 1m długie. Po remoncie sztywna bez luzóww


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#39

Post napisał: strikexp » 26 wrz 2017, 18:45

Ja Ci powiem z własnego doświadczenia, toczyłem ostatnio wałek 20cm z fi30 na fi 20. Stal C45 czyli już konkretny zawodnik a w tokarce silnik tylko 500W.
Płytka to TCMT 110204 kupiona po niecałe 3zł sztuka na aliexpress. Parametry nieodpowiednie około 50m/min, zagłębienie do 0,25mm chociaż to ze względu na odgłosy tokarki, posów jak u Ciebie i szklanka chłodziwa. Poza tym że zużyłem 2 płytki przez złe parametry i mały rozmiar to toczyło świetnie. Wiór w pięknym stalowym kolorze.
Więc to jedynie kwestia kąta natarcia płytki. Miałem jedynie ten problem że przy atakowaniu zardzewiałej śruby te płytki się łamały. Doradzili mi żebym zastosował własnie mniejszy kąt natarcia.


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#40

Post napisał: Grzegorz53 » 26 wrz 2017, 19:57

No wreszcie kolega TOMEK przekonał się jakie ma znaczenie prędkość skrawania, gdy się używa płytki z "tępą" krawędzią. Do tego jeszcze wysuń ten pręt z uchwytu minimalnie ile potrzeba, aby był sztywny.
Aby osiągnąć właściwą prędkość skrawania dla tej płytki (około 200 m/min.)i średnicy 15 mm powinieneś dać obroty powyżej 7000/min. co jest nierealne. Dla innych płytek często prędkość skrawania zalecana jest około 400m/min.
Do ilu możesz kręcić Twój uchwyt to musisz sprawdzić w katalogu producenta.
To że wiór jest niebieski to jest normalne, temperatura rośnie wraz z prędkością skrawania. Jak będziesz skrawał stal utwardzoną, to nie zdziw się, jak wiór będzie pomarańczowy lub biały.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”