Strona 1 z 1

Wyrównywanie niesymetrycznego elementu

: 17 sie 2017, 12:36
autor: strikexp
Mam wspomnianą już w innym wątku dużą śrubę, którą chciałem przetoczyć na coś sensownego.
Niestety jest mocno zardzewiała i nie mogę jej zamontować symetrycznie z żadnej ze stron. Złamałem już na niej płytkę więc chcę podpytać jak to ugryźć w prawidłowy sposób. Problem dotyczy też np skrawania łbów śrub na okrągło.

Jak należy prawidłowo obrabiać taki nie okrągły element aby uzyskać walec? Pewnie powinienem stosować elastyczny nóż tzn HSS?

: 17 sie 2017, 12:51
autor: Pirat
Do toczenia kwadratów, sześciokątów itp. używa się płytek ujemnych o promieniu naroża co najmniej 0,8. Płytki dodatnie przy wiórze przerywanym szczególnie z małym promieniem naroża b. szybko się wykruszają.

: 17 sie 2017, 14:23
autor: strikexp
Czyli pewnie będę musiał sobie wyszlifować taki nożyk ze stalki. Dzięki!

: 18 sie 2017, 00:28
autor: Anonime
Witam
problemem jest zawsze sztywność maszyny i za duży posuw. Dla maszyny o kiepskiej sztywności sprawdza mi się zasada, że zwiększam obroty i wiór w miarę jak detal staje się coraz bardziej okrągły.
Lub jeśli maszyna pozwala bierz na raz :)
Stalka na rdzy za długo nie pożyje .... moim zdaniem oczywiście.
pozdrawiam
Romek

: 18 sie 2017, 06:26
autor: upanie
Ja jako totalny amator w kwestii toczenia uważam, że problem występuje tylko na początku toczenia gdy materiał to kwadrat albo sześciokąt.
Na samym początki materiał uderza w nóż więc podchodzę nożem powolutku i zbieram mikroskopijne wręcz warstwy. Jak już krawędzie się trochę zaokrąglą to problem znika. Dalej obróbka jest przerywana ale już nóż nie jest napier... przez materiał no i jakoś idzie.
Toczę tylko płytkami bo nie umiem ostrzyć :oops:

: 18 sie 2017, 09:53
autor: strikexp
Ja też toczę płytkami i ułamałem jedną. Dlatego chciałem poznać opinię bardziej doświadczonych.
O ile toczenie śrub M12 pod stół do frezarki jako tako szło. To przy obecnej zardzewiałej M20-M25 to mi ułamało płytkę już od samej próby wyrównania powierzchni.
Tokarka oczywiście lipna - mini lathe, no ale bez przesady z drewna nie jest to powinna dać radę.

: 18 sie 2017, 11:30
autor: RomanJ4
Do takiego ciężkiego z powodu wżerów korozyjnych i twardej rdzy toczenia śrub najlepiej stosować noże lutowane NNBe z płytkami P40(niebieskie - mniejsza twardość, ale większa udarność) lub H10 (czerwone), o dość dużym promieniu i małym dodatnim lub zerowym(zależy od stopnia korozji) kącie natarcia..
http://www.baildonit.com.pl/images/kata ... towane.pdf

Noże z płytkami wymiennymi do tej roboty z powodu stosowania dużych ujemnych kątów natarcia (i dużych promieni) chroniących płytkę przed udarami generują duże opory skrawania wymagające sztywnych maszyn.

: 18 sie 2017, 12:15
autor: strikexp
Nie myślałem że rdza jest twarda, raczej wydawało mi się że sama odpada. W takim razie powinienem wyszczotkować śrubę i polać odrdzewiaczem a dopiero potem obrabiać.

Lekcja na przyszłość, bo u mnie stal to będzie leżeć miesiącami i rdzewieć. Już nawet kupiłem 5L oleju żeby zalać na zimę co bardziej pasujące do siebie kawałki. Ale wygląda na to że powinienem kupić raczej 5L Fosolu :mrgreen:

: 19 sie 2017, 01:03
autor: RomanJ4
Rozcieńcz olej w np nafcie, benzynie(najlepiej ekstrakcyjnej) do konsystencji prawie wody, i wlej do butelki po spryskiwaczu do szyb lub innym takim
Obrazek

a będziesz miał doskonały, wydajny, szybki w nakładaniu na duże, także niepłaskie powierzchnie, dobrze penetrujący środek do konserwowania zarówno materiałów (stali, żeliw, itp) jak również narzędzi (także niektórych pomiarowych), części, i maszyn.
Ja stosuję już od lat praktycznie do wszystkiego co musi być zabezpieczone lub nasmarowane (np pryzmy, jaskółki, i inne części tokarki, frezarki, itd) i jeszcze mi nic nie zardzewiało.. :wink:

: 19 sie 2017, 16:38
autor: strikexp
Oooooo... niezły patent, na pewno wykorzystam u siebie. Z tym że jak kupowalem już 2 razy stal to zarówno z marketu budowlanego jak i hurtowni stali jakościowych przyszły zardzewiałe pręty. Więc bez odrdzewiacza się nie obejdzie :mrgreen: