Wyrównywanie niesymetrycznego elementu
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 4689
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Wyrównywanie niesymetrycznego elementu
Mam wspomnianą już w innym wątku dużą śrubę, którą chciałem przetoczyć na coś sensownego.
Niestety jest mocno zardzewiała i nie mogę jej zamontować symetrycznie z żadnej ze stron. Złamałem już na niej płytkę więc chcę podpytać jak to ugryźć w prawidłowy sposób. Problem dotyczy też np skrawania łbów śrub na okrągło.
Jak należy prawidłowo obrabiać taki nie okrągły element aby uzyskać walec? Pewnie powinienem stosować elastyczny nóż tzn HSS?
Niestety jest mocno zardzewiała i nie mogę jej zamontować symetrycznie z żadnej ze stron. Złamałem już na niej płytkę więc chcę podpytać jak to ugryźć w prawidłowy sposób. Problem dotyczy też np skrawania łbów śrub na okrągło.
Jak należy prawidłowo obrabiać taki nie okrągły element aby uzyskać walec? Pewnie powinienem stosować elastyczny nóż tzn HSS?
Tagi:
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 32
- Rejestracja: 02 maja 2017, 11:12
- Lokalizacja: dolnośląskie
Witam
problemem jest zawsze sztywność maszyny i za duży posuw. Dla maszyny o kiepskiej sztywności sprawdza mi się zasada, że zwiększam obroty i wiór w miarę jak detal staje się coraz bardziej okrągły.
Lub jeśli maszyna pozwala bierz na raz
Stalka na rdzy za długo nie pożyje .... moim zdaniem oczywiście.
pozdrawiam
Romek
problemem jest zawsze sztywność maszyny i za duży posuw. Dla maszyny o kiepskiej sztywności sprawdza mi się zasada, że zwiększam obroty i wiór w miarę jak detal staje się coraz bardziej okrągły.
Lub jeśli maszyna pozwala bierz na raz

Stalka na rdzy za długo nie pożyje .... moim zdaniem oczywiście.
pozdrawiam
Romek
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1962
- Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
- Lokalizacja: Wyszków
Ja jako totalny amator w kwestii toczenia uważam, że problem występuje tylko na początku toczenia gdy materiał to kwadrat albo sześciokąt.
Na samym początki materiał uderza w nóż więc podchodzę nożem powolutku i zbieram mikroskopijne wręcz warstwy. Jak już krawędzie się trochę zaokrąglą to problem znika. Dalej obróbka jest przerywana ale już nóż nie jest napier... przez materiał no i jakoś idzie.
Toczę tylko płytkami bo nie umiem ostrzyć
Na samym początki materiał uderza w nóż więc podchodzę nożem powolutku i zbieram mikroskopijne wręcz warstwy. Jak już krawędzie się trochę zaokrąglą to problem znika. Dalej obróbka jest przerywana ale już nóż nie jest napier... przez materiał no i jakoś idzie.
Toczę tylko płytkami bo nie umiem ostrzyć

czilałt...
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 4689
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Ja też toczę płytkami i ułamałem jedną. Dlatego chciałem poznać opinię bardziej doświadczonych.
O ile toczenie śrub M12 pod stół do frezarki jako tako szło. To przy obecnej zardzewiałej M20-M25 to mi ułamało płytkę już od samej próby wyrównania powierzchni.
Tokarka oczywiście lipna - mini lathe, no ale bez przesady z drewna nie jest to powinna dać radę.
O ile toczenie śrub M12 pod stół do frezarki jako tako szło. To przy obecnej zardzewiałej M20-M25 to mi ułamało płytkę już od samej próby wyrównania powierzchni.
Tokarka oczywiście lipna - mini lathe, no ale bez przesady z drewna nie jest to powinna dać radę.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Do takiego ciężkiego z powodu wżerów korozyjnych i twardej rdzy toczenia śrub najlepiej stosować noże lutowane NNBe z płytkami P40(niebieskie - mniejsza twardość, ale większa udarność) lub H10 (czerwone), o dość dużym promieniu i małym dodatnim lub zerowym(zależy od stopnia korozji) kącie natarcia..
http://www.baildonit.com.pl/images/kata ... towane.pdf
Noże z płytkami wymiennymi do tej roboty z powodu stosowania dużych ujemnych kątów natarcia (i dużych promieni) chroniących płytkę przed udarami generują duże opory skrawania wymagające sztywnych maszyn.
http://www.baildonit.com.pl/images/kata ... towane.pdf
Noże z płytkami wymiennymi do tej roboty z powodu stosowania dużych ujemnych kątów natarcia (i dużych promieni) chroniących płytkę przed udarami generują duże opory skrawania wymagające sztywnych maszyn.
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 4689
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Nie myślałem że rdza jest twarda, raczej wydawało mi się że sama odpada. W takim razie powinienem wyszczotkować śrubę i polać odrdzewiaczem a dopiero potem obrabiać.
Lekcja na przyszłość, bo u mnie stal to będzie leżeć miesiącami i rdzewieć. Już nawet kupiłem 5L oleju żeby zalać na zimę co bardziej pasujące do siebie kawałki. Ale wygląda na to że powinienem kupić raczej 5L Fosolu
Lekcja na przyszłość, bo u mnie stal to będzie leżeć miesiącami i rdzewieć. Już nawet kupiłem 5L oleju żeby zalać na zimę co bardziej pasujące do siebie kawałki. Ale wygląda na to że powinienem kupić raczej 5L Fosolu

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Rozcieńcz olej w np nafcie, benzynie(najlepiej ekstrakcyjnej) do konsystencji prawie wody, i wlej do butelki po spryskiwaczu do szyb lub innym takim
a będziesz miał doskonały, wydajny, szybki w nakładaniu na duże, także niepłaskie powierzchnie, dobrze penetrujący środek do konserwowania zarówno materiałów (stali, żeliw, itp) jak również narzędzi (także niektórych pomiarowych), części, i maszyn.
Ja stosuję już od lat praktycznie do wszystkiego co musi być zabezpieczone lub nasmarowane (np pryzmy, jaskółki, i inne części tokarki, frezarki, itd) i jeszcze mi nic nie zardzewiało..

a będziesz miał doskonały, wydajny, szybki w nakładaniu na duże, także niepłaskie powierzchnie, dobrze penetrujący środek do konserwowania zarówno materiałów (stali, żeliw, itp) jak również narzędzi (także niektórych pomiarowych), części, i maszyn.
Ja stosuję już od lat praktycznie do wszystkiego co musi być zabezpieczone lub nasmarowane (np pryzmy, jaskółki, i inne części tokarki, frezarki, itd) i jeszcze mi nic nie zardzewiało..

pozdrawiam,
Roman
Roman