Strona 1 z 1

TSB 16 demontaż skrzynki posuwów.

: 04 maja 2017, 00:52
autor: Andrzej Dworzyń
Jestem nowy na forum. Witam Wszystkich i pozdrawiam.
Chcę wymienić zużyte koła zębate - zaznaczone na zdjęciu. Dolny wałek wybiłem od strony kół pasowych. Prawa panewka wysunęła się z korpusu co pozwoliło na wyjęcie wałka. Na górnym wałku jest obsadzone koło z zębami skośnymi odbierające napęd z wałka napędzanego z koła pasowego poprzez ślimacznicę. Mam obawy czy wybijając ten wałek od strony kół pasowych nie uszkodzę koła o zębach skośnych. Może konieczny jest demontaż wałka prostopadłego ze ślimacznicą. Może ktoś z Was rozbierał skrzynkę i mógłby mi poradzić w tej kwestii?
Obrazek

: 05 maja 2017, 10:53
autor: Grzegorz53
Przy wybijaniu tego wałka (małym młoteczkiem poprzez drewniany kołeczek, po wykręceniu robaczka z prawej panewki) koło z zębami skośnymi obróci się razem z wałkiem i masz wałek wyjęty. Kontroluj aby nie zaklinował się w panewkach i w razie potrzeby obracaj go za koło zębate o zębach prostych albo pokręcaj kołem pasowym od posuwu.
Ja bym te koła zębate jeszcze uratował, one są miękkie i można zęby poprostować i oszlifować iglakiem, chyba że masz na wymianę z innej skrzynki.
Zwróć uwagę aby koła przesuwne przesuwały się lekko bez zacięć na wpustach.

: 05 maja 2017, 19:39
autor: Andrzej Dworzyń
Dzięki Grzegorz za zainteresowanie.
Panewki były chyba dorabiane bo są mocno wciśnięte i nie są zabezpieczone robaczkami. Przy wybijaniu wałka koło skośne łatwo wysuwa się z koła współpracującego. Niestety przy ruchu wałka w prawo opiera się na kole wałka napędzającego śrubę pociągową.
Poradziłem sobie z tym zsuwając koło skośne z panewki w lewo żeby zrobić więcej miejsca dla ruchu całego wałka w prawo. Wybiłem panewkę prawą a lewą wybiłem na równo z korpusem. Niestety mimo że wałek jest już swobodny nie mogę go wyjąć ze względu na niewystarczającą ilość miejsca między wodzikiem sprzęgła a korpusem. Żeby wyjąć wodzik trzeba go rozkołkować. Wydaje mi się że bez zdjęcia całej skrzynki z wrzeciennika jest to niemożliwe. Miejsce kołkowania jest wciśnięte między skrzynkę a wrzeciennik. Może ktoś zdejmował skrzynkę posuwów i mógłby się podzielić uwagami w tej sprawie?

[ Dodano: 2017-05-05, 20:52 ]
Załączam linka do zdjęć.
https://goo.gl/photos/CqSCwm7rTqyD2a837
Na zdjęciu z lewej strony zaznaczyłem miejsce kolizji z kołem na wałku napędzającym śrubę pociągową. Na zdjęciu z prawej - zaznaczony wodzik sprzęgła i panewka koła z zębami skośnymi po wybiciu panewek.

: 06 maja 2017, 00:42
autor: Grzegorz53
Skoro prawa panewka wyszła to wałek przesunął się centymetr w prawo i powinien wyjść z lewej panewki i dać się opuścić na dół z lewej strony.
Zdejmowanie skrzynki to ostateczność ale nie jest skomplikowane. W środku są dwie śruby i dwa przelewy oleju do odkręcenia. Skrzynka jest pozycjonowana dwoma kołkami na dole do których jest też dostęp od środka lewej "nogi" tokarki. Przed zdjęciem skrzynki warto sprawdzić czy obecna uszczelka jest właściwej grubości, bo od niej zależy czy śruba pociągowa będzie w osi tulei z półnakrętką śruby i nie będzie ocierała kiedy suport jest przy uchwycie.[/code]