Strona 1 z 6

Tokarka TSB 16

: 04 lut 2017, 16:31
autor: guru79
Witam wszystkich serdecznie...
Dostałem ostatnio tokarkę tsb16, ponieważ nigdy z tokarkami nie miałem doczynienia mam do kolegów kilka pytań bardzo proszę o doradę i odpowiedzi.

- przełącznik obrotów silnika LEWO-PRAWO - tokarka nie ma rozłączanego wrzeciona działa od razu po podaniu napięcia. Chciałem zdemontować całą instalację elektryczną i zamiast tego przełącznika dać zwykły przełącznik L-0-P 3-f. W między czasie zauważyłem, że przełącznik ma linkę która hamuje silnik w pozycji 0. Pytanie oczywiście do znawców czy można ten przełącznik wyrzucić i i zamienić na zwykły L-0-P - 3f? Czy brak hamulca uniemożliwi mi jakieś operacje na tokarce...

- zamiast instalacji elektrycznej z tyłu tokarki, chcę wstawić puszkę pod tynkową z przodu tokarki i tam wstawić stycznik 3-f, zabezpieczenie 6A 3-f, i kontrolki faz. Na górze tokarki zainstaluje odłącznik grzybkowy E-Stop. Wszystkie płyty pilśniowe zdemontowane konstrukcja do wyczyszczenia i pomalowania. Zamiast płyt będą zamontowane blachy OC 1,5mm... W środku konstrukcja szuflad też będzie zmieniona....

- no dobra teraz olej, przyszło by go wymienić...Jeden korek spustowy jest pod dźwigniami a drugi w komorze silnika....Do czego jest ten w komorze?

- skrzynka z dźwigniami - mam wrażenie że one się jakoś troszkę przycinają...Czy tą skrzynkę można rozkręcić i jeśli tak to jak? Które śrubki odkręcić? Czy nie rozpadnie się to cholerstwo jak rozkręcę? Tam chyba jest też pompka oleju która pompuje olej do drugiej komory...

W lewym górnym rogu tokarki mam jakąś dźwignię - która nie wiem w zasadzie do czego służy...Na części zdjęć w internecie nie ma tej dźwigni... Do czego ona jest?

Z góry dziękuję za pomoc i sugestie...

: 04 lut 2017, 21:52
autor: Andrzej 40
Podaj adres mailowy na [email protected] to wyślę Ci DTRkę w pdfie. Nie jest nadzwyczajnej jakości, ale czytelna. Nic więcej nie pomogę, bo nie znam tej tokarki. W DTRce jest schemat i opis części elektrycznej.

: 04 lut 2017, 22:07
autor: guru79
Mam dtr-kę, niestety nic on nie wnosi do moich pytań...:(

: 04 lut 2017, 22:45
autor: Grzegorz53
Witam
1. Hamulec jeśli jest właściwie wyregulowany przydaje się, szczególnie przy gwintowaniu.. Skraca czas obracania się wrzeciona po wyłączeniu silnika, a to trochę trwa gdyż wirują koła pasowe, silnik, przekładnia pośrednia i wrzeciono. Hamulec włącza się krzywką na dźwigni załączania silnika, w pozycji 0 jest nieaktywny i można obracać wrzecionem ręką. Takie rozwiązanie jest lepsze niż wyłącznik LOP krzywkowy, lekko operuje się dźwignią, jedynie może przeszkadzać komuś strzelanie styczników. Nie rozumiem dlaczego chcesz wyrzucić hamulec.
2. Spust oleju z wrzeciennika w zasadzie nie jest potrzebny. We wrzecienniku pozostaje po pracy bardzo mało oleju, gdyż jest odpływ do skrzynki posuwów. Można ten pozostały olej wykorzystać do wymycia pędzlem dna wrzeciennika i wybrać go szmatką lub strzykawką po odkręceniu porywy wrzeciennika. Skoro jednak jest ten odpływ, to trzeba go używać aby nie mieszać różnych olejów ze sobą.
3. Jeżeli dźwignie skrzynki posuwów zacinają się to trzeba to poprawić po "fabryce" lub poprzednich "tokarzach". Powody zacinania się dźwigni to:
a. zacinanie się kół zębatych przesuwanych na wałkach, w tym zacinanie się kamieni widełek w rowkach prowadzących koła oraz zbyt ciasne pasowania wpustów w rowkach piast kół.
b. zacinanie się dźwigni zewnętrznych w ich mocowaniach w płycie czołowej skrzynki, źle wykonane zatrzaski utrudniają obracanie dźwigni - kulki wchodzą za głęboko w wywiercone gniazda i czasem potrzeba sporo siły aby zmusić kulkę do wyjścia z wgłębienia. Kulka nie może zagłębiać się więcej niż około 1/3 średnicy (dla kulki 4,5 mm jest to 1,5-1,7 mm). Jeżeli otwory są za głębokie, to można próbować obrócić tarcze mocujące dźwignie i nawiercić nowe otwory. Niestety czasem wypadają w łebkach śrub (nawet w wykonaniu fabrycznym). Najlepiej wytoczyć nowe obsady dźwigni i wykonać prawidłowe otwory w które wchodzą kulki, przy okazji sprawdzić prawidłowe ustawienie kół zębatych przesuwnych.
c. wyszczerbione koła zębate lub wodziki przesuwające koła przez przekładanie dźwigni na siłę przy włączonym napędzie wrzeciona
4. Aby zdiagnozować wszystkie przyczyny złego przekładania dźwigni odkręcasz 8 śrub mocujących płytę czołową skrzynki posuwów (przedtem spuszczasz olej i zdejmujesz górną dźwignię przełączającą posuwy - gwinty) i odejmujesz płytę razem z pompą oleju.
5. Dźwignia z lewej strony na górze (przy kołach pasowych) służy do zaciskania tulejek, jeżeli oczywiście mechanizm jest kompletny.
Przed demontażem dźwigni sterujących posuwami zabezpiecz się przed ucieczką kulki !

: 05 lut 2017, 18:06
autor: guru79
Naświetliłeś mi trochę temat, dziękuję.
Pod spodem zdjęcia mechanizmu od strony kół do zaciskania tulejek.
Do czego one służą?
Obrazek
Obrazek

: 05 lut 2017, 20:29
autor: Grzegorz53
Witam
Ten mechanizm służy do zaciskania prętów do 12 mm średnicy w specjalnym zabieraku przy pomocy tulejek zaciskowych, bez zatrzymywania wrzeciona. W DTR-ce masz to wyjaśnione na rysunku z przekrojem wrzeciennika. Kulki wciskane w kierunku osi wrzeciona powodują przesunięcie pierścienia zewnętrznego tego mechanizmu a ten z kolei ciągnie rurkę połączoną poprzez gwint z tulejką zaciskającą pręt.

: 12 lut 2017, 20:25
autor: guru79
Piękne dzięki za odpowiedź.
Czy posiadasz może zdjęcie takiego mechanizmu kompletnego/zabieraka?
Ewentualnie jesteś w stanie powiedzieć czego mi brakuje?

Mam dość spore luzy na korbach suportu z sankami i koniku, dobre pół obrotu korbką zanim załapie, czy da się to w jakiś prosty sposób regulować?

: 12 lut 2017, 23:52
autor: Grzegorz53
Mechanizm zaciskania widoczny na zdjęciach jest kompletny. Do tego jeszcze potrzebny zabierak, rurka łącząca i tulejki. Wszystko to jest pokazane w DTR-ce. Jutro mogę zrobić zdjęcie.
Co do luzów na korbkach suportów, to w suporcie poprzecznym jest regulacja umożliwiająca kasowanie luzu i jest to opisane w DTR-ce, ale przy skoku śruby 2 mm pół obrotu daje 1 mm, czyli albo nakrętki nie są trwale zamocowane (trzy śruby z wierzchu suportu) i luz wykasowany, albo są zużyte. W suporcie narzędziowym nie ma regulacji luzu. W obu suportach mogą być też wytarte podkładki przy korbkach i trzeba je dorobić odpowiedniej grubości a w suporcie poprzecznym odkręcone nakrętki M8 na końcu śruby pociągowej suportu.
Tak czy inaczej wszystko należy rozebrać, zweryfikować i zrobić jak nowe. Najgorsza opcja to zużyte śruby pociągowe, ale może nie jest tak źle.

[ Dodano: 2017-02-13, 11:28 ]
TSB 16 - zabierak do tulejek zaciskowych i rurka łącząca tulejkę z mechanizmem zaciskowym.

: 07 lip 2017, 11:05
autor: guru79
Dobra to mam jeszcze jedno pytanie...
Udało mi się po dość długim czasie zrobić kompleksową renowacje mojej maszyny.

Ale wczoraj po zalaniu oleju (uff... pompka już działa) okazało się że zaczęło mi kapać...
Na zdjęciu czerwonym kolorem zaznaczyłem gdzie kapie...
Co o tym sadzicie? ewentualnie jak to uszczelnić / zlikwidować przeciek.

Obrazek

: 07 lip 2017, 17:32
autor: Grzegorz53
Chyba się uczeń pospieszył i tam ulokował pierwotnie robaczka ustalającego panewkę wałka a potem zrobił we właściwym miejscu. Teraz jak jest wszystko zaolejone to pozostaje tylko zakołkować kołeczkiem z zapałki. W razie demontażu nie będzie problemu.