TUD 50 - problem z włączeniem obrotów reduktora

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
rolin
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 79
Rejestracja: 23 sty 2015, 22:50
Lokalizacja: Śląsk

TUD 50 - problem z włączeniem obrotów reduktora

#1

Post napisał: rolin » 22 gru 2016, 22:26

Koledzy, mam mały problem i na razie nie mam pomysłu jak go rozwiązać. Składam maszynę po kapitalnym remoncie i spinałem dzisiaj układ włączający reduktor. Sprawdziłem na sucho działanie dźwigni włączającej lewe i prawe obroty, w obu pozycjach oraz na środkowej pozycji neutralnej ładnie zaskakuje blokada przy skrzynce posuwów. Następnie połączyłem ramię dźwigni ze sterowaniem reduktora (zębata listwa, która zwiera styki i przesuwa wnętrzności sprzęgła). Tutaj właśnie zaczynają się problemy. Jeśli przesunę dźwignię w dół w pozycję pracy w prawo, tak żeby "cyknęła" blokada i na reduktorze listwę zębatą ustawię w pozycję pracy to przy podniesieniu dźwigni w górę w pozycję neutralną brakuje jej ok 5mm żeby wskoczyła w blokadę(tą przy suporcie). Kiedy podkręcę śrubę regulacyjną na listwie zębatej, tak żeby po wyłączeniu obrotów wróciła w pozycję neutralną to znowu po uruchomieniu obrotów nie do końca załączane jest sprzęgło (wiem stąd, że jak docisnę ręką listwę zębatą to dopiero dobrze "łąpią" obroty. Ma ktoś jakieś pomysły, a może ktoś na Śląsku ma Tuda żebym mógł podpatrzeć o co chodzi?

Pozdrawiam
R



Tagi:


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#2

Post napisał: piotrfire » 22 gru 2016, 23:19

Sprzęgło i hamulec dobrze wyregulowane? To dociśnięcie dźwigni powodujące wejście na właściwe obroty świadczy że nie , masz DTR ?


Autor tematu
rolin
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 79
Rejestracja: 23 sty 2015, 22:50
Lokalizacja: Śląsk

#3

Post napisał: rolin » 23 gru 2016, 07:48

DTR mam, sprzęgło i hamulec wydają się ok, ale jak tylko uporam się z pompą oleju to zdejmę dekiel z reduktora i posprawdzam wszystko zgodnie z instrukcją.


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#4

Post napisał: piotrfire » 23 gru 2016, 09:34

Regulację sprzęgła i hamulca rozpoczyna się od prawidłowego wyregulowania właśnie dźwigni załączającej ta zależność ma ogromne znaczenie.


Autor tematu
rolin
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 79
Rejestracja: 23 sty 2015, 22:50
Lokalizacja: Śląsk

#5

Post napisał: rolin » 23 gru 2016, 20:37

No dobra, tylko jak najpierw prawidłowo wyregulowac dźwignię? Jedyna regulacja jaka jest to gwint przy listwie zębatej i w taki sposób możemy regulować jej długość. Pytanie czy ta właśnie długość jest gdzieś określona? Z tego co kojarzę to w DTR nic o tym nie wspominają.


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#6

Post napisał: piotrfire » 23 gru 2016, 22:50

W mojej DTR jest wszystko dokładnie opisane nawet to jak ma być położona krzywka tej dźwigni nad reduktorem. Postaram się wrzucić jakiś skan


Autor tematu
rolin
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 79
Rejestracja: 23 sty 2015, 22:50
Lokalizacja: Śląsk

#7

Post napisał: rolin » 24 gru 2016, 09:53

Byłbym bardzo wdzięczny, swoją drogą po swietach i tak zajrzę do sprzęgła i hamulca, może rzeczywiście wymaga regulacji.


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#8

Post napisał: piotrfire » 24 gru 2016, 12:51

Obrazek[img]

Trzeba szczelinomierzem zmierzyć luz pomiędzy tuleją a nakrętką (150 i 157) powinien on wynosić od 0,5 do 2 mm i do tego jest właśnie gwint na listwie zębatej. Dźwignia załączająca w chwili pomiaru i regulacji ma być w pozycji 0.
Ostatnio zmieniony 24 gru 2016, 13:13 przez piotrfire, łącznie zmieniany 2 razy.


Autor tematu
rolin
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 79
Rejestracja: 23 sty 2015, 22:50
Lokalizacja: Śląsk

#9

Post napisał: rolin » 24 gru 2016, 13:11

Problem wstępnie rozwiązany, dzisiaj na szybko otworzyłem reduktor i okazało się, że pozycji 0 element przesuwny nie dochodzi do lewej strony, zostaje tam jakiś 1cm luzu. Wrzucę potem zdjęcia jak to wygląda. Mam nadzieję że to tylko kwestia regulacji i nie będę musiał wyciągać całego sprzęgła.


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#10

Post napisał: piotrfire » 24 gru 2016, 13:15

Przyszła mi jeszcze do głowy jedna rzecz. Na końcu wałka z dźwignią która steruje obrotami po prawej stronie jest krzywka sterująca przełącznikiem może to właśnie ona jest źle wyregulowana?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”