Strona 1 z 1

TUD 50

: 26 maja 2016, 10:30
autor: kapman
Witam,
*chciałbym w tej maszynie zastosować napęd suportu (z przystawkami do wiercenia) ze śruby kulowej i silnika serwo- pytanie jakiego: śruba ok 40 mm?, skok jaki? - , wiercenie otworów do 35 mm średnicy, silnik jaki? koło 7 A? 220 V AC?
*mam tutaj jakiś dwubiegowy silnik napędu głównego 7 kW- czy nie za duży do takiego wiercenia? - zamierzam wymontować skrzynie biegów i napęd przenieść bezpośrednio z silnika na wrzeciono falownikiem. Czy to dobry pomysł?
ps. jak tu się wstawia zdjęcia...?
ps.1. robią w Pruszkowie szlify łoża jeszcze?

: 26 maja 2016, 12:36
autor: piotrfire
Miałem swojego tuda napędzanego przez falownik świetna sprawa ale wywalenie skrzyni biegów to zły pomysł układ hamulcowo-sprzęgłowy znajdujący się w skrzyni bardzo pomaga w wyhamowaniu wrzeciona.

Hamowanie falownikiem

: 26 maja 2016, 13:09
autor: kapman
A hamowanie falownikiem? Przejście mocy przez skrzynie też pochłonie energii.

: 27 maja 2016, 09:17
autor: piotrfire
Ja nie miałem rezystora hamującego i nie dało się gwintować , jak by było z rezystorem nie wiem. Pamiętaj jeszcze o jednym im niższe obroty tym moc spada , wtedy przydaje się skrzynia.

: 27 maja 2016, 11:08
autor: IMPULS3
kapman pisze:jak tu się wstawia zdjęcia...?
Pod okienkiem w którym piszesz posta masz niebieskimi literami napis:Kliknij tutaj aby wgrać zdjęcia i wstawić w treść posta. Wystarczy zastosować się do tego polecenia. :)

Co do tematu, to w maszynie robionej tu na forum mam silnik główny 5.5KW z przełożeniem na wrzeciono 2.5 raza i wiercę tak otwory do fi30 ale szału z zapasem mocy nie ma. Choć jak pamiętam to TUD ma odboczkę na górze chyba więc skrzynia na dole nie jest obowiazkowa.

napęd głowny

: 27 maja 2016, 18:29
autor: kapman
W sumie to nie wiem jak się mają wrzeciona w tokarkach TUD, tzn. do jakich obrotów pracuje się optymalnie. Dla mnie najbardziej pożądanym zakresem pracy będą obroty od 350 o/min(wiercenie fi 30 mm) do 650 o/min (wierc. od fi 18 mm w dół). Do głowy przychodzi mi taki pomysł, żeby zastosować silnik 5.5 kW, 960 o/min lub 1360, z falownikiem który to wyhamuje..;) z kołem pasowym które zmniejszy obroty 2 razy. Wtedy teoretycznie przy 480 o/min wrzeciona silnik będzie miał pełny moment. Tylko czy szerszy silnik 960 o/min mi wejdzie do tej dziury po skrzyni żeby paski nie kolidowały z obudową. I czy małe koło pasowe przeniesie cały moment- z tego co wiem to i na to trzeba zwrócić uwagę.
IMPULS3 jak 2.5 raza? Zmniejszone obroty tak?;) Ile o/min ma silnik? Na jakim posuwie i obrotach wiercisz fi 30 mm? Teraz wiercę na rewolwerówce RVM63, tylko że silnik 3 kW, obr 315, posuw 0.15 mm/obr. Pod koniec 10 cm otworu, jak źle naostrzone wiertło! i wióry nie wychodzą to czuć spadek mocy, a tak to jest ok.
Czy ktoś się orientuje jak przedstawia się wartość momentu silnika pracującego na 70 % obrotów (zredukowanych falownikiem)? ObrazekObrazek

: 27 maja 2016, 21:59
autor: IMPULS3
kapman pisze:Zmniejszone obroty tak?;
Tak, wrzecino kręci się wolniej od silnika o mniej wiecej 2.5 raza. Silnik ma obroty około 1400. Przy wierceniu fi 30 mam obroty poniżej 280 a nawet 250 bez chłodzenia. Posuw to okolice 60mm/min.

Re: napęd głowny

: 27 maja 2016, 22:52
autor: Grzegorz53
Czy ktoś się orientuje jak przedstawia się wartość momentu silnika pracującego na 70 % obrotów (zredukowanych falownikiem)?
Moment może być stały. (czyli taki sam jak przy prędkości nominalnej silnika)

: 28 maja 2016, 06:11
autor: kapman
70% wartości momentu nominalnego

: 28 maja 2016, 21:37
autor: Grzegorz53