Strona 1 z 1

Konik tokarki CAZENCEUVE- demontaż i elementy

: 13 kwie 2016, 11:51
autor: pastele
Drodzy Panowie! Z racji z tego, że jestem studentką Politechniki to w ramach zajęć mam za zadanie opracować demontaż elementów konika tokarki. Z tego co się udało mi się dowiedzieć jest to CAZENEUVE B575. Poprawcie mnie jeżeli się mylę. :wink: Niestety nie potrafię rozpoznać wszystkich elementów konika, dlatego prosiłabym o waszą pomoc w ich identyfikacji. Do regeneracji prowadzący wyznaczył element nr 137 czyli trzpień. Konika załączam.
Z góry dziękuję za pomoc :lol:

: 14 kwie 2016, 11:42
autor: marcpol
Z czym konkretnie masz problem? To zwykły konik, jak w większości tokarek manualnych. Poszukaj schematu konika od polskiej tokarki z DTR, wtedy z łatwością sobie poradzisz, jeśli nie to zadaj konkretne pytania - chętnie pomogę.

Element 137 to kieł. Demontuje się go kręcąc śrubą pociągową - jej koniec wypycha kieł ze stożka.

: 14 kwie 2016, 12:09
autor: RomanJ4
pastele pisze:Z racji z tego, że jestem studentką Politechniki
A jakiego kierunku?

: 14 kwie 2016, 15:29
autor: ak47
Marcpol - problem z demontażem żaden. Dla ludzi którzy konika widzieli co dzień a rozkręcali go 100 razy w życiu. Studenci tak dobrze nie mają. "To jest tokarka, to jest konik a to je suport. tu je uchwyt i tu się mocuje materiał, ok to teraz opiszcie jak się rozbiera konik".

Jego rozbiórkę prowadzisz od strony korby.
Najpierw będzie jakaś nakrętka i jej zabezpieczenie, musisz ją odkręcić, korba powinna zejść,uważaj bo może wypaść klin który tam będzie. Dalej będzie element 104,, odkręcisz go od korpusu konika i się zsunie, uważaj bo może zejść razem z łożyskami, jeśli łożyska zostaną to je zdejmij teraz.
Teraz Wykręcasz śrubę, albo wyciągasz pinolę konika razem ze śrubą.

Z boku konika jest jeszcze zacisk pinoli aby ta się nei mogła ruszyć w czasie pracy, po prostu ją wykręć do końca.

Dolna część konika posiada blokowanie mimośrodowe, odkręcasz najpierw to blokowanie a potem po kolei co zostanie.
To tak w skrócie.

: 14 kwie 2016, 16:04
autor: tokarzmaly
Z pewną dozą nieśmiałości zastanawiam się czyżby "element nr 137 czyli trzpień" był po prostu kłem stałym....

: 14 kwie 2016, 19:22
autor: RomanJ4
ak47 pisze:Studenci tak dobrze nie mają.
Chyba po technikum cukierniczym. W innym przypadku zastanawiałbym czego uczyli się dotąd i co tam robią... :razz:

: 14 kwie 2016, 19:37
autor: rc36
tokarzmaly pisze:Z pewną dozą nieśmiałości zastanawiam się czyżby "element nr 137 czyli trzpień" był po prostu kłem stałym....
Nie ma się co zastanawiać, element 137 to z pewnością kieł stały.
Swoją drogą to zacny ten konik, szczególnie blokada konika na dwie krzywki.

: 14 kwie 2016, 22:55
autor: pastele
No element nr 37 to jednak kieł. :smile: Panowie, możecie sprawdzić czy poprawnie udało mi się nazwać elementy konika?
137- kieł, 128- kołek zabezpieczający, 130-śruba trapezowa, 101- korpus, 113-tuleja konika, 104-oprawa łożyskowa, 112- wpust, 103-kółko ręczne, 132- trzpień gałki, 131- gałka, 124-podkładka? 117-nakrętka, 147-nakrętka zabezpieczająca, 114-łożysko kulkowe, 127- dźwignia obrotu i zacisku imaka narzędziowego, 102-korpus podstawy konika, 106- tuleja, 115-śruba, 142- wałek, 134-dźwignia blokująca, 123- dźwignia konika, 107- tuleja, 122- mimośród?, 144- tuleja mimośrodowa, 125- pierścień osadczy, 120- korpus, 111, 110- mechanizm śrubowy ( śruba do przestawienia konika).

Niestety na Politechnice nie wykonujemy bezpośrednio badań na tokarkach, bo tym zajmują się operatorzy. My jesteśmy tylko obserwatorami. Konika widziałam tylko pobieżnie i nie mogłam rozszyfrować na jakie częsci się składa. Dziękuję bardzo za pomoc.
Mam jeszcze pytanie: w jaki sposób można zregenerować kieł? Bo jak rozumiem ściera się podczas pracy?

: 14 kwie 2016, 23:10
autor: RomanJ4
Stały zazwyczaj przez wymianę na nowy, kto by się męczył ze szlifowaniem stożka kiedy kosztuje parę groszy.
W obrotowym można wymienić sam trzpień stożkowy, lub przeszlifować.
Obrazek