Strona 1 z 1

Sprzęgło kłowe TUM35

: 18 lut 2016, 08:10
autor: kajpa
Witam,

W tokarce, którą posiadam (TUM35) wał silnika z resztą reduktora połączony jest sprzęgłem kłowym. Od strony silnika wystają trzpienie na których założone są pierścionki z twardej gumy/plastiku. W czasie przeglądu okazało się, że są one sparciałe popękane. Chciałbym je dorobić, ale nie wiem z jakiego materiału, więc tu pytanie do kolegów co to może być, albo co się nadaje to wyżej wymienionych zastosowań. Najlepiej jak by to było łatwo dostępne w wałkach i w małych ilościach. Parę fotek pokazujących jak to wygląda:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 20 lut 2016, 22:39
autor: GABE
Też zastanawiałem się z czego to może być zrobione w mojej tokarce, ale raczej nie z gumy tylko z jakiegoś poli-cośtam, ale czy w tamtych czasach w PRL-u znali już takie tworzywa?

: 20 lut 2016, 23:03
autor: ONATOS
A może by tak dopasować, tymczasowo, oringi ??? :???:

: 20 lut 2016, 23:10
autor: robertwrr
Można zrobić z gumy olejoodpornej albo z krążków skórzanych stosowaliśmy takie rozwiązanie na wentylatorach a silniki miały po 50kw więc siły były potężne i wytrzymywało .

: 20 lut 2016, 23:30
autor: kubaspec
Ja robiłem z przewodu ciśnieniowego i chodzi juz długo bez awarii nie ma tez jakichkolwiek drgań ani hałasów wiec sprawdza się :) są tez przewody zbrojone silikonowe bardziej elastyczna niż zwykłe :wink:

: 22 lut 2016, 10:58
autor: kajpa
ONATOS
A może by tak dopasować, tymczasowo, oringi ?
Wydaje mi się, że oringi będą, stanowczo zbyt miękkie do tego celu.

robertwrr
Można zrobić z gumy olejoodpornej albo z krążków skórzanych stosowaliśmy takie rozwiązanie na wentylatorach a silniki miały po 50kw więc siły były potężne i wytrzymywało .
Można to wykonać z odpowiedniej gumy. Jednak najlepiej jak by materiałem wyjściowym był wałek, a nie arkusze, bo można by to było szybko obrobić na tokarce.

kubaspec
Ja robiłem z przewodu ciśnieniowego i chodzi juz długo bez awarii nie ma tez jakichkolwiek drgań ani hałasów wiec sprawdza się
No to już jakiś trop zamiennika. Muszę przeszukać swoje zasoby i zobaczyć czy coś się nada.

Pytanie tylko jaka powinna być twardość tego materiału. U mnie te elementy, są bardzo twarde, praktycznie jak tworzywo sztuczne. Nie wiem tylko, czy były takie od nowości, czy czas zrobił swoje. Druga sprawa, fabryka wykoanała te elementy w formie pierścionków, a nie jednolitej tulejki - pytanie dlaczego?

: 22 lut 2016, 17:55
autor: kubaspec
u mnie tez były jakieś pierścionki ale pojedyncze a wężyk założyłem po całości

: 23 lut 2016, 09:06
autor: kajpa
Trochę poszperałem, i dowiedziałem się, że fabryczne sprzęgła kłowe np. takie jak to (bardzo podobne do mojego, pewnie wykonane wg jakiejś normy):

LINK

, wyposażone są w elementy elastyczne wykonane z poliuretanu. Można go kupić, bez problemu w wałkach np. tutaj:

LINK

także na chwilę obecną problem rozwiązany. Dzięki wszystkim za pomoc.
Dodam jeszcze, że prawidłowa nazwa tego sprzęgła wg literatury to sprzęgło palcowe. Zamiast poliuretanu można, też użyć gumy NBR, o twardości powyżej 70 Sh A.