Strona 1 z 1
wyciąganie wrzeciona TUC 40
: 14 gru 2015, 12:14
autor: lukasz.radomski
Potrzebuję wymienić to duże środkowe łożysko kulkowe na wrzecionie, ale mam problem z wyciągnięciem wrzeciona,
dekiel z przodu od uchwytu wyszedł, tylne łożysko z obudową wyciągnąłem, zdjąłem seger spod kola pasowego i ono się przesuwa luźno, tę nakrętkę z podkładką łożyskową przy dużym kole zębatym poluzowałem, ale nadal wrzeciono stoi
czy ta nakrętka przy łożysku oporowym powinna dać się poluzować? bo u mnie ona się kręci razem z gwintem na który jest nakręcona i nie wiem jak to przytrzymać
tokarka to TNS-400 ale wrzeciono jest chyba identyczne jak w tucu

: 14 gru 2015, 21:23
autor: roger18sx
Tak patrzę na zdjęcie i widzę że w Twojej maszynie powinno być 6 pasów klinowych bo w mojej mieści się tylko 5.
: 15 gru 2015, 20:21
autor: ONATOS
Witam, o ile się nie mylę to jest to nakrętka do kasowania luzów na wrzecionie i nie trzeba jej odkręcać, wrzeciono powinno dać się wyjąć po zluzowaniu całego tyłu, i wysuwając go do przodu maszyny. Trzeba zwrócić uwagę po wyjęciu wrzeciona co jest powodem że ta nakrętka się obraca wraz z panewką stożkową . Być może ścięte jest zabezpieczenie uniemożliwiające ruch panwi .
Re: wyciąganie wrzeciona TUC 40
: 15 gru 2015, 21:03
autor: CFA
lukasz.radomski pisze:ale nadal wrzeciono stoi
Nie wymieniałem wrzeciona sam, ale fachman, który to robił u mnie, to po zdjęciu kół i poluzowaniu wszelkich nakrętek i wyciągnięciu wszystkich blokad (za to płaci się fachowcom)
dobre piętnaście minut napier... drewnianym klockiem a wrzeciono wychodziło po milimetrze.
Więc nie licz na to, że wypchniesz je palcem

.
: 15 paź 2017, 21:13
autor: jedrysekjarek
Odświeżę trochę temat żeby nie zakładać nowego.
Orientuje się ktoś jakie łożyska są na samym wrzecionie w Tuc -40 pomijajac lozyska koła pasowego??
Na pewno :
51120
NU 3020
I chyba jeszcze jedno oznaczone pytajnikiem tylko jakie???

: 15 paź 2017, 23:51
autor: Grzegorz53
Ze znakiem ? NU 213
A czy te jak piszesz "na pewno" to mierzyłeś ?
: 17 paź 2017, 21:40
autor: jedrysekjarek
Niestety nie mierzyłem. Ale w dtr jest odreczny zapis o tych łożyskach i data 1992r.
Czy lozysko NU213E bedzie odpowiednie ??? bo nie mogę znalesc samego NU213 ??
: 17 paź 2017, 22:48
autor: Grzegorz53
Mam dwie DTR-ki z różnych lat i trzy łożyska przednie różnią się średnicą zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną o 10 mm. Dlatego lepiej sprawdzić przed zakupem co siedzi w środku.
W latach 60-tych ubiegłego wieku wybór łożysk nie był tak bogaty jak dziś i często były podawane tylko oznaczenia podstawowe. Dziś jest duży wybór i stąd sporo dodatkowych oznaczeń. Możesz też kupić łożyska w wyższej klasie dokładności (np. P41) niż były montowane wtedy standardowo. E - zwykle oznacza wersję wzmocnioną.
Przy zakupie spytaj o producenta i będziesz mógł wtedy rozszyfrować dodatkowe oznaczenia. Często stosowany jest system oznaczeń SKF :
http://www.skf.com/pl/products/bearings ... index.html
Jak dobrze poszukasz w googlach to znajdziesz jeszcze leżaki z PRL w dobrej cenie.
I jeszcze ważna sprawa. Z przodu jest łożysko dwurzędowe NN 3020 K lub NN 3018 K, takie jak na rysunku, a nie jednorzędowe NU jak napisałeś.
: 18 paź 2017, 22:49
autor: jedrysekjarek
Przepraszam moja pomyłka. Miało być dwurzędowe nn3020k. Wrzeciono mam na gorze. Niestety albo było coś źle złożone albo jakoś obróciło tuleje ponieważ kanały olejowe były poziomo zamiast pionowo i blokowały przepływ oleju 😣 niestety nie wyłapałem wcześniej problemu. Może mogłem zapobiec.

Nawet po zakupie nowych lozysk nie bedzie łatwo. Nie wiem dlaczego ale lozyska oporowe miały niewielkie nacięcia wykonane jakby tarczą oraz otwory z pinami . Jutro dodam zdjęcia i chyba założe nowy temat o nazwie SOS TUC 40
