wyciąganie wrzeciona TUC 40

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
lukasz.radomski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 440
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:32
Lokalizacja: Częstochowa

wyciąganie wrzeciona TUC 40

#1

Post napisał: lukasz.radomski » 14 gru 2015, 12:14

Potrzebuję wymienić to duże środkowe łożysko kulkowe na wrzecionie, ale mam problem z wyciągnięciem wrzeciona,
dekiel z przodu od uchwytu wyszedł, tylne łożysko z obudową wyciągnąłem, zdjąłem seger spod kola pasowego i ono się przesuwa luźno, tę nakrętkę z podkładką łożyskową przy dużym kole zębatym poluzowałem, ale nadal wrzeciono stoi
czy ta nakrętka przy łożysku oporowym powinna dać się poluzować? bo u mnie ona się kręci razem z gwintem na który jest nakręcona i nie wiem jak to przytrzymać
tokarka to TNS-400 ale wrzeciono jest chyba identyczne jak w tucu



Obrazek
Obrazek



Tagi:


roger18sx
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 71
Rejestracja: 19 lip 2008, 00:55
Lokalizacja: sanok

#2

Post napisał: roger18sx » 14 gru 2015, 21:23

Tak patrzę na zdjęcie i widzę że w Twojej maszynie powinno być 6 pasów klinowych bo w mojej mieści się tylko 5.

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#3

Post napisał: ONATOS » 15 gru 2015, 20:21

Witam, o ile się nie mylę to jest to nakrętka do kasowania luzów na wrzecionie i nie trzeba jej odkręcać, wrzeciono powinno dać się wyjąć po zluzowaniu całego tyłu, i wysuwając go do przodu maszyny. Trzeba zwrócić uwagę po wyjęciu wrzeciona co jest powodem że ta nakrętka się obraca wraz z panewką stożkową . Być może ścięte jest zabezpieczenie uniemożliwiające ruch panwi .


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1676
Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: wyciąganie wrzeciona TUC 40

#4

Post napisał: CFA » 15 gru 2015, 21:03

lukasz.radomski pisze:ale nadal wrzeciono stoi
Nie wymieniałem wrzeciona sam, ale fachman, który to robił u mnie, to po zdjęciu kół i poluzowaniu wszelkich nakrętek i wyciągnięciu wszystkich blokad (za to płaci się fachowcom)
dobre piętnaście minut napier... drewnianym klockiem a wrzeciono wychodziło po milimetrze.
Więc nie licz na to, że wypchniesz je palcem :-).


jedrysekjarek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 99
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:52
Lokalizacja: Slaskie

#5

Post napisał: jedrysekjarek » 15 paź 2017, 21:13

Odświeżę trochę temat żeby nie zakładać nowego.
Orientuje się ktoś jakie łożyska są na samym wrzecionie w Tuc -40 pomijajac lozyska koła pasowego??

Na pewno :
51120
NU 3020
I chyba jeszcze jedno oznaczone pytajnikiem tylko jakie???Obrazek
Załączniki
tuc-40_41934_69608.jpg


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#6

Post napisał: Grzegorz53 » 15 paź 2017, 23:51

Ze znakiem ? NU 213
A czy te jak piszesz "na pewno" to mierzyłeś ?


jedrysekjarek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 99
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:52
Lokalizacja: Slaskie

#7

Post napisał: jedrysekjarek » 17 paź 2017, 21:40

Niestety nie mierzyłem. Ale w dtr jest odreczny zapis o tych łożyskach i data 1992r.

Czy lozysko NU213E bedzie odpowiednie ??? bo nie mogę znalesc samego NU213 ??


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#8

Post napisał: Grzegorz53 » 17 paź 2017, 22:48

Mam dwie DTR-ki z różnych lat i trzy łożyska przednie różnią się średnicą zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną o 10 mm. Dlatego lepiej sprawdzić przed zakupem co siedzi w środku.
W latach 60-tych ubiegłego wieku wybór łożysk nie był tak bogaty jak dziś i często były podawane tylko oznaczenia podstawowe. Dziś jest duży wybór i stąd sporo dodatkowych oznaczeń. Możesz też kupić łożyska w wyższej klasie dokładności (np. P41) niż były montowane wtedy standardowo. E - zwykle oznacza wersję wzmocnioną.
Przy zakupie spytaj o producenta i będziesz mógł wtedy rozszyfrować dodatkowe oznaczenia. Często stosowany jest system oznaczeń SKF :
http://www.skf.com/pl/products/bearings ... index.html
Jak dobrze poszukasz w googlach to znajdziesz jeszcze leżaki z PRL w dobrej cenie.
I jeszcze ważna sprawa. Z przodu jest łożysko dwurzędowe NN 3020 K lub NN 3018 K, takie jak na rysunku, a nie jednorzędowe NU jak napisałeś.


jedrysekjarek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 99
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:52
Lokalizacja: Slaskie

#9

Post napisał: jedrysekjarek » 18 paź 2017, 22:49

Przepraszam moja pomyłka. Miało być dwurzędowe nn3020k. Wrzeciono mam na gorze. Niestety albo było coś źle złożone albo jakoś obróciło tuleje ponieważ kanały olejowe były poziomo zamiast pionowo i blokowały przepływ oleju 😣 niestety nie wyłapałem wcześniej problemu. Może mogłem zapobiec.




ObrazekObrazek


Nawet po zakupie nowych lozysk nie bedzie łatwo. Nie wiem dlaczego ale lozyska oporowe miały niewielkie nacięcia wykonane jakby tarczą oraz otwory z pinami . Jutro dodam zdjęcia i chyba założe nowy temat o nazwie SOS TUC 40 :(

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”