Tokarka Hobbymat MD65

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

mnap89
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 20
Rejestracja: 24 cze 2010, 15:23
Lokalizacja: Stargard szczeciński

#41

Post napisał: mnap89 » 28 sie 2016, 14:11

Dzieki za info zacharius.

Temat łożysk w korbkach, imaków, DRO czy falownika na razie odpuszcze.

Dzisiaj sie chwile grzebalem regulowalem jeszcze te korbki pozniej cos tam przetoczylem kawalek aluminiowego preta no i wychodzi, ze trzeba bedzie jeszcze cos wyregulowac.

Mianowicie pret ok 8mm srednicy mial poczatkowo. dlugi moze na 15cm. Wystawilem ok 5cm z uchwytu i powoli go zbieralem. Wyszlo, przy uchwycie 7,5mm na konciu 7,8mm.
No wiec mysle, zawierce od czola i dam kieł obrotowy jako podpórkę.
Wiec preta schowalem praktycznie calego w uchwyt, na koni zamocowalem futerko i centre drill(jak to po polsku?). Nawiercilem. zamocowalem znowu kiel obrotowy, preta wystawilem 5-6cm, podparlem, wszystko poblokowane oprocz posuwu wzdłużnego i zbieramy.
Zebralem troche wiecej i ku mojemu zdziwieniu tym razem stozek jest w druga strone :P Przy uchwycie 6,88mm na koncu 6,72mm.

CO jest do du**. Futerko jakies polskie i widac ze bardzo zmeczone
Szczeki w uchwycie tokarskim wewnatrz troche podziabane pewnie trzeba bedzie przeszlifowac.
Przydaloby sie zajrzec do lozysk wrzeciona gdyz jest minimalny luz podczas obracania uchwytu CW-CCW.
Nie mam czujnika zegarowego jeszcze wiec ciezko mi sprawdzic ewentualne bicie.
Noze sa do tępe i poszczerbione tazke tym tez trzeba bedzie sie zajac.

Nie mniej jednak wracajac do tematu. Nie zauwazylem aby byly jakies mozliwosci regulacji w koniku, wrzecionie, sankach itp. W instrukcji tez nie ma o tym ani slowa.

Jakies pomysly?



Tagi:


rdarek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2135
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

#42

Post napisał: rdarek » 28 sie 2016, 14:40

mnap89 pisze:CO jest do du**.
Cały test.
Nie rób tego na pręcie 8mm tylko na jak najgrubszym wałku.
Tak cienki pręt bez podparcia będzie odpychany podczas skrawania i wyjdzie ci stożek cieńszy przy uchwycie
Po podparciu jak konik jest przesunięty w kierunku noża wyjdzie stożek odwrotnie (cieńszy przy koniu) :mrgreen: i w takim wypadku wystarczy przesunąć/ustawić konik i będzie git :wink: .


mnap89
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 20
Rejestracja: 24 cze 2010, 15:23
Lokalizacja: Stargard szczeciński

#43

Post napisał: mnap89 » 28 sie 2016, 15:06

rdarek pisze: Po podparciu jak konik jest przesunięty w kierunku noża wyjdzie stożek odwrotnie (cieńszy przy koniu) :mrgreen: i w takim wypadku wystarczy przesunąć/ustawić konik i będzie git :wink: .
Ok, a w jakis posob mozna dokonac tej regulacji? Nie zauwazylem zadnych mozliwosci ustawienia polozenia konika. Ani na tokarce ani w instrukcji.
Sam konik jest jednym elementem. Posiada 3 śruby. Jedna do blokowania tulei, oraz dwie w podstawie - jedna rozporowa druga zaciskowa.

Jeszcze jedna informacja taka, ze tokarna na razie nie jest przymocowana do stolu ale nie wiem czy ma to znaczenie.

Jedno co mi przychodzi do glowy to mozebyc nie równo złożony element ktorym "spina" element prowadzacy, srube pociagowa oraz podstawe.

Ok sprobuje na wiekszym elemencie i moze stalowym.

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#44

Post napisał: zacharius » 28 sie 2016, 15:43

kon w hobbicie nieregulowalny.
test lepiej zrob na czyms miekkim typu alu - mosiadz. oczywiscie ostrym nozem ustawionym w osi.

montowali na to bizony i jakies chyba czeskie uchwyty. mój byl tez nie bardzo, zamieniłem na fuerde 4szczekowy.
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


mnap89
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 20
Rejestracja: 24 cze 2010, 15:23
Lokalizacja: Stargard szczeciński

#45

Post napisał: mnap89 » 28 sie 2016, 17:51

Udalo mi sie to naprostowac.

Wystarczylo poluzowac srube trzymajaca łoże(?) z prawej strony. samo łoże delikatnie odepchnąć od siebie(od noża) i dokręcic srube.

Efekt. Przetoczylem 10 cm pręt fi22mm wykonany z magnezu - dlugosc toczenia nie wiem moze z 7-8cm. Srednica przy uchwycie 21,08mm przy koniuk 21,08.

Wiadomo mierzone suwmiarką wiec same pomiary tez pozostawiaja do zyczenia, aczkolwiek jest lepiej niz bylo.

Trzeba bedzie zaopatrzyc sie w czujnik zegarowy.
Mozecie jakis polecic? Czytałem ze chinski LINKS jest dosc dobry. z tym ze na allegro sa chyba 3 sztuki i wszystkie uzywane :P

Głowne zalozenie tokarki to obrączki złoto, srebro. Glownie kablibrowanie, jakies rowki czy cos. No ale trzeba bedzie dorobic uchwyt i tulejki rozporowe. Do tego moze jakies inne drobne narzedzia złotnicze. Takze nic kosmicznie precyzyjnego.


mnap89
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 20
Rejestracja: 24 cze 2010, 15:23
Lokalizacja: Stargard szczeciński

#46

Post napisał: mnap89 » 30 sie 2016, 23:00

Zacharius, A jaki dokladnie kupiles ten uchwyt?
Ja jeszcze czekam na czujnik zegarowy zanim dokonam jakich konkretniejszych pomiarow.
Jedno co zauwazylem to mam uchwyt 85mm z "kluczem" 63mm. Przegladalem z ciekawosci oferty uchwytow 85 mm jak na lekarstwo. Fakt jest bison ale cena kosmiczna.
Pewnie zamontowanie 80mm wiaze sie z dorobieniem nowej tarczy zabierakowej?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#47

Post napisał: RomanJ4 » 30 sie 2016, 23:50

mnap89 pisze:Efekt. Przetoczylem 10 cm pręt fi22mm wykonany z magnezu - dlugosc toczenia nie wiem moze z 7-8cm. Srednica przy uchwycie 21,08mm przy konik 21,08.
Wiadomo mierzone suwmiarką wiec same pomiary tez pozostawiają do życzenia, aczkolwiek jest lepiej niż było.
Trzeba będzie zaopatrzyć się w czujnik zegarowy.
Tego i tak czujnik Ci nie pokaże - potrzebny mikrometr. ale czujnik i tak jest wręcz niezbędny i do ustawiania geometrii maszyny, i detalu w uchwycie, i pomiaru przesunięć sanek przy bardzo dokładnych robotach(zamiast skali) itd..
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#48

Post napisał: zacharius » 31 sie 2016, 08:51

mnap89 pisze:Zacharius, A jaki dokladnie kupiles ten uchwyt?
Pewnie zamontowanie 80mm wiaze sie z dorobieniem nowej tarczy zabierakowej?
jesli sie nie myle to mam taki zgodny z DIN6350
http://allegro.pl/uchwyt-tokarski-4-szc ... 40365.html

aczkolwiek trochę drożej (+60zl) można kupić już bizona 80ke - 3204-80

zabierak raczej trzeba będzie dorobić inny, ale zawsze można najpierw wypróbować szlifowanie szczęk zanim się zacznie rozwałkę.
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


mnap89
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 20
Rejestracja: 24 cze 2010, 15:23
Lokalizacja: Stargard szczeciński

#49

Post napisał: mnap89 » 01 wrz 2016, 23:42

Ok. Przyszedl diatest. Straszny zlom jesli ktos mnie pyta o zdanie. Znaczy dziala ale chodzi dosc topornie. Na razie musi byc aletrzeba bedzie poszukac lepszy miernik.
Tak czy siak. Sprawdzalem odchylki na zewnatrz 0,025mm, od czola 0,015, stozek 0,01. Chyba nie jest najgorzej? Czy cos z tym robic?
Uchwytu jeszcze nie sprawdzalem. Uszkam jakiegos preta szlifowanego. Gdzie takie cos znalezc? Allegro swieci pustkami ale zle haslo wyszukuje :(
Zastanawiam sie poniewaz jest taki luz przy zmianie kierunku obrotu wrzeciona. Niewielki ale wyczuwalny reka. Wydaje mi sie ze nie ma to znaczenia przy toczenia, no ale nie wiem? Jakies rady?
Jeszcze co ciekawe w tokarce byly zalozone paski 8x400 i zeby pasowaly to kolo pasowe na wrzecionie bylo odwrocone wiec obroty sie nie zgadzaly z rospiska. Zamowilem paski wg instukcji 375 i 425. Ktorszy na wrzeciono i kolo posrednie a dluzszy na silnik i kolo posrednie. Nie wiem czemu ale krotki jest ok ale dlugi jest za dlugi. Kola wygladaja na orinalne. Pasek dlugosc tez sie zgadza... chyba ze tak ma byc? Na te chwile wstawilem 400 na silnik i kolo posrednie tak wydaje sie ze oba paski sa dobrze naciagniete. A jak to wyglada u was?

Awatar użytkownika

rc36
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2264
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bliskie okolice Bydgoszczy

#50

Post napisał: rc36 » 01 wrz 2016, 23:47

mnap89 pisze:Uszkam jakiegos preta szlifowanego. Gdzie takie cos znalezc? Allegro swieci pustkami ale zle haslo wyszukuje :(
http://allegro.pl/pret-chromowany-stalo ... 06996.html

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”