Modernizacja TUD40

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
antczakm
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 13
Rejestracja: 20 lis 2014, 20:34
Lokalizacja: Częstochowa

Modernizacja TUD40

#1

Post napisał: antczakm » 04 kwie 2015, 15:07

Witam szanownych forumowiczów,

potrzebuję porady odnośnie tokarki TUD 40. Otóż chciałem zmodernizować napędu posuwu podłączając się pod śrubę pociągową od strony panewki. I tu pojawia się moje pytanie. Czy stosując przekładnie pasową zębatą z odpowiednim napięciem wstępnym nie wpłynę nadmiernie na zużycie tej panewki? Czy można w ten sposób postąpić? Nie chce wymieniać jej na łożysko toczne bo będzie to zabieg problematyczny i dla mnie kosztowny.

Proszę o pomoc
Pozdrawiam



Tagi:

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#2

Post napisał: pioterek » 04 kwie 2015, 15:28

Lepiej wyjąć koła z gitary i tam się podłączyć.


Autor tematu
antczakm
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 13
Rejestracja: 20 lis 2014, 20:34
Lokalizacja: Częstochowa

#3

Post napisał: antczakm » 04 kwie 2015, 15:48

A jeżeli połączyłbym bezpośrednio silnik ze śrubą? Bo obawiam się że od strony gitary i przez skrzynkę posuwów sporo stracę na sprawności.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

#4

Post napisał: Areo84 » 04 kwie 2015, 17:58

Skoro pasek zębaty to nie wymaga jakiegoś dużego naprężenia, więc panewce nie powinno to zbytnio zaszkodzić.


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#5

Post napisał: ak47 » 04 kwie 2015, 18:58

nie wiem czy tud 40 ma silnik szybkiego posuwu. Ale w TUD 50 silnik szybkiego posuwu jest w tej prawej stopie pod konikiem i jest on połączony paskiem z chyba właśnie wałkiem. Nic tylko wyjmować silnik i wstawić swój jeśli tud 40 też ma taką budowę.


Autor tematu
antczakm
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 8
Posty: 13
Rejestracja: 20 lis 2014, 20:34
Lokalizacja: Częstochowa

#6

Post napisał: antczakm » 04 kwie 2015, 19:32

To prawda TUD 40 posiada silnik posuwu szybkiego ale nie jest on połączony z śruba pociągową tylko posiada osobny wałek pociągowy. A to rozwiązanie mnie nie zadowala (to jest tylko do posuwu szybkiego a wiec bez oporów skrawania i zapewne tak to jest właśnie policzone pod kątem wytrzymałościowym). Ale rozumiem że jesli bede regularnie smarował panewke przez kalamitke nawet przy tym dodatkowym naprężeniu od przekładni pasowej nie powinno to wpłynąć na ryzyko jej zatarcia.

Awatar użytkownika

tomek_skocz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 198
Rejestracja: 07 lut 2012, 08:51
Lokalizacja: okolice Rzeszowa

#7

Post napisał: tomek_skocz » 04 kwie 2015, 22:29

Ja jestem z kolei ciekawy, czym motywowana jest taka zmiana w napędzie posuwu w mimo wszystko dość wygodnej tokarce jaką jest TUD. A przynajmniej ustalanie posuwu nie jest jej najgorszą wadą.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 16241
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#8

Post napisał: kamar » 04 kwie 2015, 22:41

tomek_skocz pisze:Ja jestem z kolei ciekawy, .
A ja jestem ciekawy czy faktycznie posuwy są realizowane przez śrubę pociągową a nie wałek :)
Były takie rozwiązania z kanałem naciętym na śrubie ale dawno zarzucone.

Awatar użytkownika

tomek_skocz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 198
Rejestracja: 07 lut 2012, 08:51
Lokalizacja: okolice Rzeszowa

#9

Post napisał: tomek_skocz » 04 kwie 2015, 23:16

TUD ma zdecydowanie wałek, śrubę pociągową do gwintów no i drugi wałek pociągowy do szybkiego posuwu.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#10

Post napisał: pioterek » 05 kwie 2015, 06:44

antczakm pisze:A jeżeli połączyłbym bezpośrednio silnik ze śrubą? Bo obawiam się że od strony gitary i przez skrzynkę posuwów sporo stracę na sprawności.
No tak, ale gdy się obraca śrubą od zewnątrz, to do pewnego momentu obracają się koła zębate w przekładni posuwu. Może jest kilka ustawień w których śruba pociągowa się nie obraca, ale wtedy wraz z nią nie obracają się te koła zębate. Dodatkowo jest możliwość ustawienia przekładni tak aby nie zmieniała przełożenia to znaczy, że jeden obrót pędzonego koła gitary daje jeden obrót śruby pociągnmwej i wtedy opory są najmniejsze. Można to wszystko sprawdzić obracając te koło ręką i obserwując śrubę. W jakim celu ma być zrobiona taka kombinacja? Może są inne - lepsze sposoby na osiągnięcie tego celu?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”