Remont tokarki TSB 16 - Problemy

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
szkodnik1997
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 26
Posty: 28
Rejestracja: 07 mar 2015, 18:37
Lokalizacja: Katowice

Remont tokarki TSB 16 - Problemy

#1

Post napisał: szkodnik1997 » 07 mar 2015, 19:24

Witam wszystkich bardzo serdecznie, jestem ty nowy więc wypada się przedstawić. Jestem uczniem szkoły technicznej na śląsku i mam 17 lat, dopiero zaczynam przygodę z prawdziwą mechaniką ale mam ok. 8 lat doświadczenia w modelarstwie lotniczym. Więc dorzeczy, stałem się posiadaczem tokarynki TSB 16 i muszę ja poskładać do kupy (maszyna była przez ok. 15 lat nie używana, a support leżał obok w 2 skrzynkach, brakuje jej konika,kół zmianowych... ale takich luksusów się po niej nie spodziewałem jakoś zdobędę i na razie zauważyłem brak pośredniego koła w przekładni do ręcznego przesuwania supportu).No i właśnie support, pierwsze pytanie koło(napędzające to nacięte na walku) pomierzyłem i wyszło mi że m=1, Da koła które zamierzam dorobić ze stali c45 wyszło 22mm, czy dobrze to policzyłem i czy c45 to dobry pomysł(hartowanie nie wchodzi w grę ,bo nie mam dostępu ani kasy)? Teraz drugie pytanie chyba trochę ważniejsze... chodzi o zamek, jak zauważyłem brak koła to postanowiłem się przyjrzeć bliżej, włożyłem do niego śrubę(na kolanach wszystko trzymałem),zamknąłem no i zacząłem organoleptycznie badać luzy...jakieś 1,5mm w lewo i 1,5mm w prawo, nacisnąłem palcem na zderzak i zapadka się podniosła na palcu czułem opór ale zamek(blok z naciętym gwintem) nie chce spadać, puszczam palec i pociągam wajchę w dół i rozłączyło się bez problemu. Próba druga zapiąłem zamek i zacząłem obracać śruba i przycisnąłem zderzak i zacząłem trochę "naginać" z wyczuciem oczywiście,tą śrubą i po kilku ruchach niechętnie się rozłączyło. Gadałem z kolegą który ma taką samą tokarkę i powiedział mi że kiedyś to rozkręca