Przeróbka napędu z pasa transmisyjnego na paski klinowe

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

Autor tematu
pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 30
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#41

Post napisał: pioterek » 17 lut 2015, 12:07

Silnik był do pomiaru łączony w gwiazdę . Posiada 6 drutów wyprowadzonych na zewnątrz i 3 z nich są zwinięte "do kupy"

manfix
Jeśli można liczyć na szkolenie z klejenia pasków ze skóry to bardzo proszę o takie. Nąpewno się przyda, zawsze jest to opcja do wyboru i to pewnie najbardziej realna. Materiał załatwiony, można kleić
Obrazek
Jakiż to przyżąd trzeba mieć? Mam nadzieję, że do wykonania własnymi sposobami.

Niestety później to znikło, ale puki co to
manfix pisze:Trzeba mieć ostry nóż do szarfowania skóry , dwie deseczki szersze od pasa , ważne żeby były równe , 4 śruby długości 100 mm M 10 i 4 płaskowniki szerokości 60 mm długości 150 mm i grubości 8 mm i klej perłka Jak coś jutro zrobię filmik taki pokazowy Pozdrawiam
U mnie będą paski szerokości 24mm, to te elementy opisane w znikniętej odpowiedzi powinny być mniejsze? Co się stało, że Pan miał 51 Postów, a teraz 49?



Tagi:

Awatar użytkownika

Autor tematu
pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 30
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#42

Post napisał: pioterek » 18 lut 2015, 12:54

Do obliczeń mam następujące dane w milimetrach: obwody zewnętrzne kół pasowych płaskich na wrzecionie:-267, -336, -421 , obwody takiego samego typu kół na wałku pośrednim: -544, -476, -393, obwód dość dużego koła umocowanego na wałku pośrednim ( napędzany paskiem klinowym, szer. 16, wys. 11,5, z silnika ): -851, obroty silnika 1420 obr/min. Wymiary dostosowane wcześniej do obliczeń, a więc skorygowane po uwzględnieniu grubości paska oraz wpływu jego osi czynnej w przekroju na wymiar ostateczny i wygląd koła w zależności od jego rodzaju. I teraz obliczenie obrotów wałka pośredniego 1420 obr/min ma być na wrzecionie przy najszybszej prędkości więc mnożąc ją razy obw. wałka wrzeciona oraz dzieląc ją przez obw. wałka pośr. mamy obroty na wałku pośrednim dla wyższej dla niego prędkośći. 1420x267/544=697 obr/min. Dla wyliczenia drugiej prędkości potrzeba obliczyć postęp geometryczny jaki jest na przekładni wrzeciona i po powiększeniu go do trzeciego stopnia użyc go do podzielenia powyższej prędkości. Pierwsze przełożenie- 267/ 544 =0,490808824, drugie 336/ 476 =0,705882353, trzecie 421 /393=1,071246819. Postęp geometryczny między nimi. Pierwiastek ułamka 1,071246819/0,490808824 wynosi średnio 1,444367673. Dzieląc teraz trzy razy przez tą liczbę uzyskaną wcześniej prędkość wałka pośr. otrzymamy jego drugą prędkość 216 obr/min. Ponieważ dla tej prędkości już mam koło pasowe na wałek pośr. to teraz trzeba wyliczyć koło na silnik. Uzyskamy to za sprawą wyliczonego przełożenia prędkości silnika 1420/prędkość wałka pośr. 216=6,574074074. I teraz jest oczywiste, że obwód tego koła na silniku ma mieć tyle razy mniejszy obwód od obwodu koła na wałku pośr. Więc 851/6,574074074=129,4478873. Obwody kół dodane do siebie dla drugiego przełożenia powinny być dla wygody takie same, więc 851+129,447...=980,4478873 i trzeba o to zadbać. Stosunek znanych już prędkości daje przełożenie, 1420 obr/697 obr =2,037302726 do tej liczby trzeba dodać 1 i sumę obwodów kół podzielić przez wynik co daje obwód drugiego koła na silniku =322,8021622. Brakujący obwód koła na osi pośredniej dla wolniejszych jej biegów to wynik odejmowania 980,4478873-322,8021622.=657,6457251. Wymiary brakujących kół są realne do wykonania więc teraz pora się rozglądać za materiałem. Efekt będzie odmienny od idealnego jaki został wyliczony prędzej, a po ustawieniu odboczki zakresy prędkości na siebie będą "nachodzić" co wynika z wyższej od wyliczonej wartości postępu geometrycznego w jaki tą maszynę wyposażyła fabryka. Poprostu postanowiłem nie przerabiać kół pasowych wrzeciona i wałka pośredniego na pas płaski.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#43

Post napisał: pukury » 18 lut 2015, 13:11

witam.
jak wiadomo do obliczenia obwodu koła potrzebna jest liczba Π
skoro już tak dokładnie wszystko obliczasz to może idź na całość - http://www.math.edu.pl/pobierz/pi.txt
bo trochę nie rozumiem dlaczego aż tak dokładnie .
no i czy bierzesz pod uwagę poślizgi pasków , poślizg silnika i spadek obrotów pod obciążeniem .
ale w sumie im dokładniej - tym lepiej.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

Autor tematu
pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 30
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#44

Post napisał: pioterek » 18 lut 2015, 13:47

Tyle kalkulator wywalił, to wstawiałem, a co tam żałować. Obwód po podzieleniu przez pi daje średnicę = oczywiście. Poślizg olałem, zaniżyłem obroty silnika o 20.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#45

Post napisał: pukury » 18 lut 2015, 14:10

witam.
żarty żartami - ale akurat poślizg w paskach występuje .
i potrafi być spory - słaby nacią , zużycie .
osobiście bym się nie przejmował specjalnie - byle jako tako się " zazębiało ".
czy będzie 20 obrotów w prawo czy lewo to nie ma najmniejszego znaczenia .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#46

Post napisał: panzmiasta » 18 lut 2015, 23:40

pioterek pisze: Poprostu postanowiłem nie przerabiać kół pasowych wrzeciona i wałka pośredniego na pas płaski.
Kurcze pomimo że się staram to i mi już ciężko zrozumieć zagmatwanie tematu , czyli jednak wydasz 1000zł na nieoryginalne wrzeciono by móc założyć "nowoczesne" paski klinowe ?
Pomimo że nie mam takiego stażu jak kol Pukry to też miałem zamiar napisać o tych plus , minus obrotach , permutacjach , zazębianiu się , krzywych odśrodkowych , napięciu sieci zasilającej o 9.00 czy po 23.00 , obrotach silnika z zimnymi czy rozgrzanymi łożyskami , lekkim czy ciężkim detalu w uchwycie , uchwyt 160 czy może planszajba 200 . Fajnie wiedzieć to i owo teoretycznie , ale jak się za dużo wie to się słabo śpi :shock:
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam

Awatar użytkownika

Autor tematu
pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 30
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#47

Post napisał: pioterek » 19 lut 2015, 01:32

Jest, było i puki co będzie wrzeciono na pas płaski, a klinowy będzie na silniku dlatego bo tak było, dodam w to miejsce tylko 3 nowe koła dla uzyskania większej ilości obrotów z dolnego zakresu. Mimo tego możliwości zmian są kuszące, prawda? Uchwyt mam 125.

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#48

Post napisał: panzmiasta » 19 lut 2015, 09:47

Prawda , prawda , w sumie idziesz identyczną drogą jaką ja szedłem przez 3 lata z małym wyjątkiem u mnie silnik był 3x za słaby i jeszcze zamiast łożysk posiadał brązowe tuleje , nie był z wypustu fabrycznego - wtedy jeszcze napęd mojej sztuki był pasami z jakiegoś głównego silnika , młynu lub innego ustrojstwa , miałem do dyspozycji obroty wrzeciona ok 420/250/175 :sad: ,po pewnym czasie dołożyłem podwójne koło pasowe na osi przekładni pośredniej i na silniku a od kilku miesięcy mam dołożone dodatkowe 3-cie koło na silniku i na przekładni pośredniej - przy ekstremalnym ostatnim toczeniu 320mm blach 10mm grubości przełożenie sprawdziło się wyśmienicie. Oczywiście wszystko wspomagane falownikiem , na silniku zmiana przełożeń zajmuje ok 2sek , na wrzecionie z powodu lenistwa nieco dłużej ok 10sek . Obecne przełożenia z wykorzystaniem na małych obrotach odboczki [ przy 50hz ]
to rozpiętość ok 1000-20obr . Aaaa w oryginale silnik miał 1400 obr a teraz mam 960 . Jak byś szukał fajnego Simensa , [też sobie zakupiłem] , ultralekki , 1,1kw , 960obr , nowy za 190zł to tu jest aukcja. http://allegro.pl/silnik-elektryczny-1- ... 27130.html
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam

Awatar użytkownika

Autor tematu
pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 30
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#49

Post napisał: pioterek » 19 lut 2015, 17:14


Awatar użytkownika

Autor tematu
pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 30
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#50

Post napisał: pioterek » 22 lut 2015, 18:19

O klejeniu paska narazie nic nie ma
http://m.youtube.com/user/manfiks/searc ... anie+paska

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”