Tokarka TR 45 - kasowanie luzów
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 10
- Rejestracja: 07 gru 2014, 14:18
- Lokalizacja: Ostrzeszów
Tokarka TR 45 - kasowanie luzów
Witajcie koledzy i życzę wam wesołych świąt.
Prośbe mam dla zaawansowanych czy ktoś mógł by mi wytłumaczyć jak mogę wykasować luz na suporcie poprzecznym? Mam DTR ale tam nic opisane nie jest tylko że jeśli się pojawi owy luz należy wkręcić wkręty które powodują zaciskanie nakrętek na śrubie pociągowej ale gdzie te wkręty się znajdują bo na dtrce to nie jest pokazane.
Prośbe mam dla zaawansowanych czy ktoś mógł by mi wytłumaczyć jak mogę wykasować luz na suporcie poprzecznym? Mam DTR ale tam nic opisane nie jest tylko że jeśli się pojawi owy luz należy wkręcić wkręty które powodują zaciskanie nakrętek na śrubie pociągowej ale gdzie te wkręty się znajdują bo na dtrce to nie jest pokazane.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2380
- Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
- Lokalizacja: Sulmierzyce
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2380
- Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
- Lokalizacja: Sulmierzyce
Teraz to już naprawdę nie wiadomo.
Wcześniej wskazówkę dałeś na luz na śrubie . Na śrubie jest nakrętka albo zwykła bez możłiwości kasowania luzu, albo dwudzielna, albo dwie nakrętki .
Luz ten nawet duży nie przeszkadza wcale - jak staczasz z wymiaru to staczasz raz za rasme i tyle, natomiast jak masz cofnąć do wymiaru większego to cofasz dużo więcej i spowrotem. Nazywa się to wybieranie luzu chyba .
Wcześniej wskazówkę dałeś na luz na śrubie . Na śrubie jest nakrętka albo zwykła bez możłiwości kasowania luzu, albo dwudzielna, albo dwie nakrętki .
Luz ten nawet duży nie przeszkadza wcale - jak staczasz z wymiaru to staczasz raz za rasme i tyle, natomiast jak masz cofnąć do wymiaru większego to cofasz dużo więcej i spowrotem. Nazywa się to wybieranie luzu chyba .
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 15
- Rejestracja: 19 gru 2010, 12:51
- Lokalizacja: terespol
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 10
- Rejestracja: 07 gru 2014, 14:18
- Lokalizacja: Ostrzeszów
No chodzi mi na śrubie bo niby tam są 2 nakrętki które się jakoś skręca i w ten sposób kasuje luz a na prowadnicach to chyba coś innego. A skąd można ściągnąć rysunki złożeniowe tej tokarki bo w DTRce nie ma nic.
[ Dodano: 2014-12-27, 19:19 ]
A ty kolego Mariuszczs znasz się na tej tokarce tr45? bo ty chyba jesteś z tych Sulmierzyc między Odolanowem a Krotoszynem? A potrzebuje kogoś kto by mi podpowiedział jak te luzy w miarę możliwości pokasować
[ Dodano: 2014-12-27, 19:19 ]
A ty kolego Mariuszczs znasz się na tej tokarce tr45? bo ty chyba jesteś z tych Sulmierzyc między Odolanowem a Krotoszynem? A potrzebuje kogoś kto by mi podpowiedział jak te luzy w miarę możliwości pokasować
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 999
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
W przypadku tokarki manualnej tak jak napisał już Mariuszczs ten luz śuba pociągowa -nakrętka nie jest taki istotny i uciążliwy. Układ sił występujący przy większości robót tokarskich powoduje że suport jest odpychany od obrabianego detalu i w.w luz po wcześniejszym wybraniu go korbką nie pojawia się w trakcie toczenia. Oczywiście jeżeli jest taka możliwość to nie zaszkodzi go skasować. Śruby do regulacji powinny być w okolicy gdzie przykręcona jest nakrętka do suportu.
Tylko że tu pojawia się jedno ALE. Chodzi o to że gwint śruby pociągowej raczej nigdy nie będzie wytarty równomiernie na całej długości. I jeśli wykasujemy ten luz w miejscu największego wytarcia, to w miejscach gdzie śruba mało pracowała będzie już ciasno na nakrętce. A będzie to tym bardziej odczuwalne im bardziej zużyta jest śruba. W takim przypadku pasowałoby wymienić śrubę, albo chociaż wyrównać jej gwint (przezwojować).
Już większe znaczenie ma ten luz na prowadnicach, o którego regulacji pisze krzysiek3120.
Tylko że tu pojawia się jedno ALE. Chodzi o to że gwint śruby pociągowej raczej nigdy nie będzie wytarty równomiernie na całej długości. I jeśli wykasujemy ten luz w miejscu największego wytarcia, to w miejscach gdzie śruba mało pracowała będzie już ciasno na nakrętce. A będzie to tym bardziej odczuwalne im bardziej zużyta jest śruba. W takim przypadku pasowałoby wymienić śrubę, albo chociaż wyrównać jej gwint (przezwojować).
Już większe znaczenie ma ten luz na prowadnicach, o którego regulacji pisze krzysiek3120.