Tokarka TOS S 32 Zebrak CZ

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 936
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#11

Post napisał: ak47 » 16 sie 2014, 16:38

Ja tam przy zakupie maszyny ze szkoły na której robili ludzie z doświadczeniem takim jak moje albo mniejsze to bym sprawdził chyba wszystkie śrubki, przetoczył wałek w kłach, posprawdzał czujnikiem suporty, konik, wrzeciono. Chyba wszystko o czym bym tylko pomyślał. Ale jak za 2 tysie... to prawie po cenie złomu więc na pewno warto zwłaszcza że masz już trochę do tego sprzętu



Tagi:


Autor tematu
sagan
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 7
Posty: 97
Rejestracja: 08 lut 2011, 17:32
Lokalizacja: mars

#12

Post napisał: sagan » 18 sie 2014, 12:14

Znalazłem film z widokiem tabliczek i opisem dźwigni.



Manual w języku angielskim i czeskim
www.c-n-c.cz/download/file.php?id=4829

https://docs.google.com/file/d/0B4Mz2p8 ... edit?pli=1


Autor tematu
sagan
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 7
Posty: 97
Rejestracja: 08 lut 2011, 17:32
Lokalizacja: mars

#13

Post napisał: sagan » 28 sie 2014, 10:09

Witam
Poszukuję kół zębatych do skrzyni napędowej. Może ma ktoś namiary na możliwość kupienia oryginalnych?
Tokarze mówią że tak było by najlepiej, a jak już robić to całe od podstaw.
Myślałem o kombinacji polegającej na dorobieniu samego wieńca zębatego i wprasowaniu na zebrane stare koło. Potem jakieś kołkowanie i powinno być.
Doradźcie co robić.
Może ktoś wyceni takie dorobienie ± ?

Teraz koła zębate:

1 koło
Obrazek
56 zębów
oznaczenia na kole:
S 32
3575
12050

2 koło
Obrazek
32 zęby
oznaczenia na kole:
S 32
2050
3581

3 koło
Obrazek
52 zęby
oznaczenia na kole:
S 32
3595
12050

Pierwsze koło to zazębianie sprzęgłem - zużycie niby normalne ale naprawiane przez napawanie, a i tak słabo to wyszło.
Dwa kolejne koła poleciały jak to wydedukowałem w wyniku zastania śruby pociągowej. Po prostu nie obracała się bo nie była używana. I w tym momencie ktoś ją chciał "rozruszać" chyba z rozpędu. A wystarczyło odkręcić dławik przy wyjściu ze skrzyni i przelać olejem...
Przynajmniej śrubę mam niezużytą :mrgreen: ale za to poszukuję kół. :evil:
Więcej uszkodzeń nie stwierdzam.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#14

Post napisał: pioterek » 28 sie 2014, 17:56

Dla sprawdzenia namiarów trzeba znać moduły tych kół zębatych albo średnicę zewnętrzną przy znanej ilości zębów poszczególnego koła i wtedy można obliczyć ten moduł, więc uzupełnij informacje. Dopasowanie wieńców to najtańsza metoda gdyż trudna, dla amatora i kosztowna, jest obróbka wewnętrznych otworów kół zębatych. Jednak mimo tego trzeba to wykonać z głową mając na uwadze, że często materiał na koła zębate nie daje się spawać i pozostaje dokładne połączenie mechaniczne na wcisk plus zaklepane jak nit kołki.


Autor tematu
sagan
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 7
Posty: 97
Rejestracja: 08 lut 2011, 17:32
Lokalizacja: mars

#15

Post napisał: sagan » 22 paź 2014, 08:58

Witam ponownie
Jako, że remont cały czas trwa i nadal trwają czynności dochodzeniowo-śledcze kto tu i co poprzestawiał mam kilka pytań.
Czy ktoś wie czy aby na pewno wałek sprzęgłowy zasilany jest olejem bezpośrednio z rozdzielacza magistrali olejowej - sądzę, że tak jest? Czy może z powrotu oleju np z przelewu z panewki gł? U mnie brak było przewodu smarującego stąd to śledztwo.
Obrazek
Kolejne pytanie:
Co zasilał zaślepiony przewód olejowy z boku tokarki.
Obrazek
Może ktoś podeśle zdjęci jak to wygląda u niego?

Na marginesie dodam, że źle nie trafiłem bo pomimo uszkodzeń kilku kół i skrzywieniu jednego wałka zużycie ogólne nie jest duże. Pociesza fakt, że po domyciu śruby pociągowej o nakrętki zaciskowej okazało się nieprawdopodobne ale prawdziwe, że są w stanie jak by byłe używane w max 2 przebiegach - czyli nowe!
Myślę że to dość ważne z uwagi na koszt dorobienia tych elementów.
Koła zakupiłem nowe i "sztukuję" ze starymi osiami z wielowypustem. Inne dorabiam całe. Koszt nie jest duży.
Ogólnie maszynę mam rozebraną co do śrubki więc jak ktoś ma pytania to chętnie odpowiem jak to jest zrobione :mrgreen:


manfix
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 151
Rejestracja: 27 lut 2015, 22:20
Lokalizacja: xxxxx
Kontakt:

Re: Tokarka TOS S 32 Zebrak CZ

#16

Post napisał: manfix » 03 wrz 2019, 13:31

Witam
Dlaczego nie mogę zobaczyć obrazków z pierwszego postu w tym temacie
Mam do czynie nia z tą tokarką od 1980 roku
Wiele razy robierałem i naprawiałem, teraz mam taką w swoim warsztacie i jestem bardzo zadowolony
Pozdrawiam
https://www.youtube.com/user/manfiks/videos?disable_polymer=true
nie ważne czy ma 20 lat czy 63 lat niech mówi na TY , ale niech drugiego szanuje :)


strunga
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 08 sty 2020, 07:04

Re:

#17

Post napisał: strunga » 08 sty 2020, 07:21

[image]
12.2019 009 (1).jpg
12.2019 008 (1).jpg
[/image]

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”