co to za tokarka

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#21

Post napisał: pioterek » 24 lip 2014, 14:08

To dobrze, a wałki od tych kół jak wyglądają, jakie mają wymiary? Ewentualnie otwory w kołach zębatych? Te koła ze zdjęć są do robienia gwintów calowych, ale to nie jest największy problem, bo koła mogły być jak cała tokarka też z modułem calowym. Na szczęście mają moduł 2,25 metryczny jednak dość spory. Za takim się nie rozglądałem, to nie wiem czy trzeba się będzie za nimi nabiegać. Bywa, że na aukcjach, są na sprzedaż okazałe kolekcje

Obrazek

czasem mniejsze

Obrazek

a nieraz sytuację ratują zakupy w sklepie

http://ar-tec.rakuten-shop.de/sp/wechse ... 1297_39666

Gdy będą znane wymiary wałka to możliwe, że podpowiem za czym się można rozglądać.



Tagi:


Autor tematu
tom102
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 06 lip 2014, 15:25
Lokalizacja: wąsosz

#22

Post napisał: tom102 » 24 lip 2014, 14:40

średnica osadzenia kół to 32mm

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#23

Post napisał: pioterek » 24 lip 2014, 17:02

Cieńko z takimi kołami
http://www.ebay.ca/itm/MACHINIST-TOOLS- ... 2c87cee3a2
Bywa, że pojawiają się takie komplety

Obrazek

są od czeskich podzielnic do frezarek. Występują w modułach 1,25 oraz 1,75 i te drugie mają otwór 28 więc po przetoczeniu się może nadadzą trzeba to przemyśleć. Piszę o nich bo mają w sobie koło w ilości 127 zębów a posiadanie jego jest warunkiem przydatności do tej maszyny. Zestawy kół od polskich tokarek tej wielkości mają zwykle otwory na wieloklin sześciokrotny, ale o wymiarach 32 x 28 więc po obróbce mogły by być. Posiadają moduły 1,75 lub 2,0 jednak nie mają w zestawie koła 127 zębów. W takim przypadku pozostaje jak w innym wątku
oferta sponsora lub inny sklep np. jak podałem.

Obrazek

Ostatnio takie dość solidne koła widziałem 2 lata temu
http://archiwumallegro.pl/komplet_kol_z ... 44732.html


Autor tematu
tom102
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 06 lip 2014, 15:25
Lokalizacja: wąsosz

#24

Post napisał: tom102 » 26 lip 2014, 21:50

Mam jeszcze jedno pytanie jak dobrać silnik do tej tokarki.
Próbowałem to jakoś policzyć ale nic z tego nie wychodzi. Narysowałem schemat liczbowy skrzynki prędkości, jest tam podana liczba zębów na każdym kole, z boku są podane prędkości danego przełożenia( z tabliczki znamionowej ), znam średnicę koła pasowego na wrzecienniku 31cm.
Jak na podstawie tych danych można wyliczyć prędkość silnika.Obrazek

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#25

Post napisał: pioterek » 27 lip 2014, 05:06

To jaka jest średnica koła pasowego na silniku policzyć i jego moc i obroty? A mam takie pytanie pomocnicze, co się ze silnikiem stało, bo najprościej to zobaczyć silnik i stwierdzić co to za typ, nawet gdy jest przepalony to na podstawie wyglądu uzwojeń będzie łatwiej. Mi wyszło coś tak około 4kW koło pasowe na silniku 23cm obroty silnika 940obr/min.

Awatar użytkownika

Czesio
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 320
Rejestracja: 22 lut 2011, 19:47
Lokalizacja: Ustroń

#26

Post napisał: Czesio » 27 lip 2014, 09:00

U sponsora nie ma kół zębatych o module 2,25.
Dorobienie takiego koła to koszt ok. 10 razy w porównaniu do koła o module 2 lub 2,5.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#27

Post napisał: pioterek » 27 lip 2014, 10:06

Wiemy o tym i dlatego trzeba coś wykombinować. Z tym kosztem to już liczyłem i wyszło mi sześć razy.


Autor tematu
tom102
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 13
Posty: 23
Rejestracja: 06 lip 2014, 15:25
Lokalizacja: wąsosz

#28

Post napisał: tom102 » 27 lip 2014, 10:09

Czesio i właśnie ta wiadomość przeraza mnie najbardziej, strasznie drogo kosztuje dorobienie tych kół do istniejącego zestawu.
Wracając do tego silnika.
Przywiozłem tą tokarkę bez silnika, nie mam żadnych danych na jego temat, ani na temat przekładni pasowej jaka była na nim zamontowana.Silnik porostu zaginą a były właściciel nie pamięta jaki tam był,nie mam DTR do tej maszyny i pewnie nigdy jej nie dostane, jedyne co mi pozostaje to policzyć samemu na podstawie danych jakie mogę zebrać z maszyny. Problem jest tylko taki że, nie za bardzo mi to idzie.

próbowałem to zrobić tak:
wiem ze najszybsze obroty mam przez przełożenie ;
378obr/min=ns*is*iz1*iz2*iz3
gdzie:
ns-prędkość znamionowa silnika której nie znam
is-przełożenie stałe na przekładni pasowej też nie znane
iz1-przełozenie na przekładni iz1=36/36 czyli 1:1
iz2-przełozenie na kolejnej przekładni iz2=42/34 iz2=1,23
iz3- przekładnia stała iz3=38/62 iz3=0.61

i tu zaczyna się zgadywanie:
mogę przyjąć znamionowa prędkość silnika powiedzmy ( 720obr/min albo 960ob/min)i wyliczyć przekładnie pasową, albo przyjąć jakaś przekładnie pasowa i wprowadzając korekty dobrać silnik.
tylko całe moje obliczenia idą w piach bo albo silnik musi być naprawdę wolny albo przekładnia bardzo dużą .
Gdzie popełniam błąd proszę o pomoc , może wogóle złe się do tego zabieram
Pomijam na razie moc silnika chodzi tylko o obroty,chciałem dokupić do tej tokarki silnik dwubiegowy ze względu na to ze jest strasznie wolna, ale muszę najpierw wiedzieć co tam było.

[ Dodano: 2014-07-27, 11:09 ]
podsumowując :

przyjmując przełożenie przekładni is=23/31 is=0,74
obroty silnika wychodzą ns=680 obr/min przyjmę znamionowe ns=720obr/min w tym momencie trzeba zmienić przełożenie na przekładni pasowej.

Ale czy to jest możliwe ze był zamontowany tak wolny silnik?

[ Dodano: 2014-07-27, 11:24 ]
przełożenie stałe is=0,69 jadano koło znam to drugie się obliczy

378=720*0.62*1*1.23*0,61=372 w przybliżeniu się zgadza
dla innego przełożenia np:
270=720*0,69*0,714*1,23*0.61=266

Awatar użytkownika

Czesio
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 320
Rejestracja: 22 lut 2011, 19:47
Lokalizacja: Ustroń

#29

Post napisał: Czesio » 27 lip 2014, 11:41

Możesz zmierzyć szerokość rowków na kole pasowym?
Dokładnie, na jakie paski jest to koło ?

Mi wyszło tak:
Koło pasowe na wałku wychodzącym z wrzeciennika ma średnicę 310, czyli średnicę skuteczną=300. Wałek ten musi mieć 500 obr/min.

1. Pas rozmiar C
n1=n2 x d2/d1 = 500x300/200=750 obr/min

2. Pas rozmiar B
n1=n2 x d2/d1 = 500x300/125=1200 obr/min

3. Pas rozmiar A
n1=n2 x d2/d1 = 500x300/90=1667 obr/min

To co obliczyłem, to są maksymalne obroty silnika dla danego rozmiaru pasa.

PS. średnice d1 to są minimalne średnice koła pasowego na silniku.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#30

Post napisał: pioterek » 27 lip 2014, 12:31

To co ja podałem to jest źle policzone? Jak ma silnik być dwubiegowy to były takie 1440/720 obr/min czy jakoś tak. A jak sprawa z tymi kołami zębatymi?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”