Podłaczenie falownika 3f do silnika

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

Podłaczenie falownika 3f do silnika

#1

Post napisał: kris79 » 15 kwie 2014, 07:40

Witam
Mam Falownik LG/LS - 4,0 KW 3F, SV040IG5A-4 - Prąd 9 A.
Chciałem go podłaczyć do silnika tokarki.
Czytałem, że najlepiej silnik spiąć w trójkąt jeśli ma 6 wyprowadzeń.
Mój silnik jest 3,5kw i ma 6 wyprowadzeń, ale sa inaczej wyprowadzone niż w typowych silnikach (screen). Dodatkowo jak widać na załaczonym obrazku na jednej fazie jest 2 razy większy opór niż na pozostałych dwóch. Czy taki silnik możmna podłączyć pod falownik?
W tokarce cały czas chodził bez problemu spięty w gwiazdę.Obrazek
Załączniki
sil.jpg
s
sil.jpg (6.59 KiB) Przejrzano 3567 razy



Tagi:


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#2

Post napisał: ak47 » 15 kwie 2014, 13:34

sprawdź na tabliczce pierw czy ten silnik może chodzić w trójkącie na napięciu 3-fazowym. Zdarzają się silniki które w gwieździe chodzą na 380 a w trójkącie na 230.

Silnik w trójkącie pobiera bardzo duży prąd rozruchowy, natomiast w gwieździe nie (ale trochę dłużej schodzi mu z dojściem do obrotów znamionowych). Innych różnic chyba nie ma.


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: kris79 » 15 kwie 2014, 14:11

Tabliczki niestety nie ma.
A czy to jest ok że jedna faza ma większy opór?, bo chyba tak nie powinno być (chociaż silnik chodzi).
Czy to nie zepsuje falownika?


hecza
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 403
Rejestracja: 06 mar 2012, 13:25
Lokalizacja: Częstochowa

#4

Post napisał: hecza » 15 kwie 2014, 14:46

Kolego nie wiem jak mierzyłeś – nie jestem elektrykiem, ale do pomiaru zdejmij blaszki blokujące, bo mam podejrzenie, że silnik był już „grzebany” i może ktoś pomieszał wyjścia.

Silnik powinien być połączony w gwiazdę – tak, jakie jest wyjście z falownika – przynajmniej ja tak robię – może są inne możliwości, ale to niech Ci fachowcy doradzą.

Pozdrawiam


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: kris79 » 15 kwie 2014, 19:05

Do pomiaru zdjąłem blaszki. Silnik był połączony blaszkami w gwiazdę.
Silnik pracował cały czas tylko zastanawiam się czy ta różnica oporów nie zepsuje falownika, bo przecież w tej cewce popłynie mniejszy prąd niż w dwóch pozostałych. Muszę dzisiaj jeszcze raz zmierzyć (wczoraj mierzyłem 3 razy bo mnie to dziwiło)


gregor1975
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 420
Rejestracja: 25 kwie 2012, 17:30
Lokalizacja: K-K

#6

Post napisał: gregor1975 » 15 kwie 2014, 20:07

Pomiary tak małych rezystancji nie wiadomo czym, to odważne posunięcie.

Lepiej zacząć od pomiaru rezystancji izolacji silnika (międzyzwojowe i do masy). Też trzeba jednak mieć czym i umieć

A próba podłączenia falownika, którego wartość przekracza trzykrotnie wartość nowego silnika do starego silnika bez tabliczki znamionowej, o wątpliwym stanie technicznym i nieznanej historii, to już absolutne kozactwo.

Wezwij sobie kumatego elektryka z odpowiednim sprzętem, który powie Ci zapewne dwie rzeczy: albo coś z tego będzie, albo nic z tego nie będzie lub kup sobie nowy silnik.


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#7

Post napisał: ak47 » 15 kwie 2014, 20:21

jeśli był w gwiazdę i połączyłeś go w trójkąt uruchomiłeś i chodzi to daj mu parę minut coś porobić, jak się nie zagrzeje to znaczy że może chodzić w trójkącie.


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#8

Post napisał: upanie » 15 kwie 2014, 20:30

A próba podłączenia falownika, którego wartość przekracza trzykrotnie wartość nowego silnika do starego silnika bez tabliczki znamionowej, o wątpliwym stanie technicznym i nieznanej historii, to już absolutne kozactwo.
Eeetam bez przesady. Falownik nie da sobie zrobić kuku tak łatwo.
czilałt...


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: Andrzej 40 » 16 kwie 2014, 02:21

ak47 pisze: sprawdź na tabliczce pierw czy ten silnik może chodzić w trójkącie na napięciu 3-fazowym. Zdarzają się silniki które w gwieździe chodzą na 380 a w trójkącie na 230.
Silnik w trójkącie pobiera bardzo duży prąd rozruchowy, natomiast w gwieździe nie (ale trochę dłużej schodzi mu z dojściem do obrotów znamionowych). Innych różnic chyba nie ma.
Nieprecyzyjnie i nieprawda.
1. Co oznacza napięcie 3-fazowe w którym może chodzić ten silnik w trójkącie? Silniki opisane w drugim zdaniu gwiazda/trójkąt 230V/400V nie zdarzają się, są raczej typowe.
2. Silnik tak połączony w trójkąt jak i w gwiazdę zasilany napięciem nominalnym dla danej konfiguracji pobiera prąd rozruchowy dużo wiekszy niż nominalny. Pracujący w układzie gwiazdy nie dochodzi dłużej do obrotów nominalnych. Moc i moment są takie same. Silnik przewidziany do konfiguracji trójkąt/gwiazda połączony w trójkąt i zasilany 230V ma większy prąd nominalny niż przy połączeniu w gwiazdę i zasilaniu 400V. To są różnice.


gregor1975
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 420
Rejestracja: 25 kwie 2012, 17:30
Lokalizacja: K-K

#10

Post napisał: gregor1975 » 16 kwie 2014, 07:46

Może się przyda:

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 16 kwie 2014, 08:29 przez gregor1975, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”