Podłaczenie falownika 3f do silnika
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 208
- Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
- Lokalizacja: Poznań
Podłaczenie falownika 3f do silnika
Witam
Mam Falownik LG/LS - 4,0 KW 3F, SV040IG5A-4 - Prąd 9 A.
Chciałem go podłaczyć do silnika tokarki.
Czytałem, że najlepiej silnik spiąć w trójkąt jeśli ma 6 wyprowadzeń.
Mój silnik jest 3,5kw i ma 6 wyprowadzeń, ale sa inaczej wyprowadzone niż w typowych silnikach (screen). Dodatkowo jak widać na załaczonym obrazku na jednej fazie jest 2 razy większy opór niż na pozostałych dwóch. Czy taki silnik możmna podłączyć pod falownik?
W tokarce cały czas chodził bez problemu spięty w gwiazdę.
Mam Falownik LG/LS - 4,0 KW 3F, SV040IG5A-4 - Prąd 9 A.
Chciałem go podłaczyć do silnika tokarki.
Czytałem, że najlepiej silnik spiąć w trójkąt jeśli ma 6 wyprowadzeń.
Mój silnik jest 3,5kw i ma 6 wyprowadzeń, ale sa inaczej wyprowadzone niż w typowych silnikach (screen). Dodatkowo jak widać na załaczonym obrazku na jednej fazie jest 2 razy większy opór niż na pozostałych dwóch. Czy taki silnik możmna podłączyć pod falownik?
W tokarce cały czas chodził bez problemu spięty w gwiazdę.
- Załączniki
-
- s
- sil.jpg (6.59 KiB) Przejrzano 3567 razy
Tagi:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 937
- Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
- Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
sprawdź na tabliczce pierw czy ten silnik może chodzić w trójkącie na napięciu 3-fazowym. Zdarzają się silniki które w gwieździe chodzą na 380 a w trójkącie na 230.
Silnik w trójkącie pobiera bardzo duży prąd rozruchowy, natomiast w gwieździe nie (ale trochę dłużej schodzi mu z dojściem do obrotów znamionowych). Innych różnic chyba nie ma.
Silnik w trójkącie pobiera bardzo duży prąd rozruchowy, natomiast w gwieździe nie (ale trochę dłużej schodzi mu z dojściem do obrotów znamionowych). Innych różnic chyba nie ma.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 403
- Rejestracja: 06 mar 2012, 13:25
- Lokalizacja: Częstochowa
Kolego nie wiem jak mierzyłeś – nie jestem elektrykiem, ale do pomiaru zdejmij blaszki blokujące, bo mam podejrzenie, że silnik był już „grzebany” i może ktoś pomieszał wyjścia.
Silnik powinien być połączony w gwiazdę – tak, jakie jest wyjście z falownika – przynajmniej ja tak robię – może są inne możliwości, ale to niech Ci fachowcy doradzą.
Pozdrawiam
Silnik powinien być połączony w gwiazdę – tak, jakie jest wyjście z falownika – przynajmniej ja tak robię – może są inne możliwości, ale to niech Ci fachowcy doradzą.
Pozdrawiam
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 208
- Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
- Lokalizacja: Poznań
Do pomiaru zdjąłem blaszki. Silnik był połączony blaszkami w gwiazdę.
Silnik pracował cały czas tylko zastanawiam się czy ta różnica oporów nie zepsuje falownika, bo przecież w tej cewce popłynie mniejszy prąd niż w dwóch pozostałych. Muszę dzisiaj jeszcze raz zmierzyć (wczoraj mierzyłem 3 razy bo mnie to dziwiło)
Silnik pracował cały czas tylko zastanawiam się czy ta różnica oporów nie zepsuje falownika, bo przecież w tej cewce popłynie mniejszy prąd niż w dwóch pozostałych. Muszę dzisiaj jeszcze raz zmierzyć (wczoraj mierzyłem 3 razy bo mnie to dziwiło)
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 420
- Rejestracja: 25 kwie 2012, 17:30
- Lokalizacja: K-K
Pomiary tak małych rezystancji nie wiadomo czym, to odważne posunięcie.
Lepiej zacząć od pomiaru rezystancji izolacji silnika (międzyzwojowe i do masy). Też trzeba jednak mieć czym i umieć
A próba podłączenia falownika, którego wartość przekracza trzykrotnie wartość nowego silnika do starego silnika bez tabliczki znamionowej, o wątpliwym stanie technicznym i nieznanej historii, to już absolutne kozactwo.
Wezwij sobie kumatego elektryka z odpowiednim sprzętem, który powie Ci zapewne dwie rzeczy: albo coś z tego będzie, albo nic z tego nie będzie lub kup sobie nowy silnik.
Lepiej zacząć od pomiaru rezystancji izolacji silnika (międzyzwojowe i do masy). Też trzeba jednak mieć czym i umieć
A próba podłączenia falownika, którego wartość przekracza trzykrotnie wartość nowego silnika do starego silnika bez tabliczki znamionowej, o wątpliwym stanie technicznym i nieznanej historii, to już absolutne kozactwo.
Wezwij sobie kumatego elektryka z odpowiednim sprzętem, który powie Ci zapewne dwie rzeczy: albo coś z tego będzie, albo nic z tego nie będzie lub kup sobie nowy silnik.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2059
- Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
- Lokalizacja: Poznań
Nieprecyzyjnie i nieprawda.ak47 pisze: sprawdź na tabliczce pierw czy ten silnik może chodzić w trójkącie na napięciu 3-fazowym. Zdarzają się silniki które w gwieździe chodzą na 380 a w trójkącie na 230.
Silnik w trójkącie pobiera bardzo duży prąd rozruchowy, natomiast w gwieździe nie (ale trochę dłużej schodzi mu z dojściem do obrotów znamionowych). Innych różnic chyba nie ma.
1. Co oznacza napięcie 3-fazowe w którym może chodzić ten silnik w trójkącie? Silniki opisane w drugim zdaniu gwiazda/trójkąt 230V/400V nie zdarzają się, są raczej typowe.
2. Silnik tak połączony w trójkąt jak i w gwiazdę zasilany napięciem nominalnym dla danej konfiguracji pobiera prąd rozruchowy dużo wiekszy niż nominalny. Pracujący w układzie gwiazdy nie dochodzi dłużej do obrotów nominalnych. Moc i moment są takie same. Silnik przewidziany do konfiguracji trójkąt/gwiazda połączony w trójkąt i zasilany 230V ma większy prąd nominalny niż przy połączeniu w gwiazdę i zasilaniu 400V. To są różnice.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 420
- Rejestracja: 25 kwie 2012, 17:30
- Lokalizacja: K-K
Ostatnio zmieniony 16 kwie 2014, 08:29 przez gregor1975, łącznie zmieniany 1 raz.