konserwacja, odnowienie TUE 35
: 06 kwie 2014, 22:27
Posiadam TUE 35 w dobrym stanie, jednakże ze względu na łuszczącą się farbę oraz nalot rdzy postanowiłem ją odnowić.
- zeszlifowałem i oskrobałem farbę oraz część szpachli.
- zdemontowałem suport poprzeczny, górny, dźwignie, kółka, pokrywy.
1. Mam problem z demontażem śruby pociągowej oraz wałka posuwu.
Moje pytania brzmią:
- czy śruba pociągowa i wałek posuwu łączą się ze skrzynką posuwów w miejscu gdzie są klinki (po 2 klinki), czy biegną przez skrzynkę posuwów?
- posiadam DTR, ale ta kwestia nie jest opisana
- przejrzałem forum i też jasnej odpowiedzi nie napotkałem
Skrzynka posuwów jest przykręcona (3 śruby i 2 kołki ustalające z góry i 2 śruby z dołu)
Podejrzewam, że jak bym odkręcił skrzynkę posuwów to razem ze śrubą i wałkiem bym wszystko wyjął (wsporniki, panewki są odkręcone)
Myślę, że jak są tam kołki ustalające to żadnej geometrii tokarki (poziomu śruby i wałka) nie naruszę, ale trzeba będzie pewnie zastosować jakąś masę uszczelniającą pomiędzy skrzynką posuwów a korpusem tokarki.
2. demontaż silnika, czy po odkręceniu kołnierza silnika od korpusu tokarki silnik wyciągnę?, czy w związku z zazębianiem się w skrzyni biegów będzie problem (chcę go zdemontować i przesmarować)?
3. Nie wiem jaki olej jest w skrzyni, czy jakiś stary maszynowy, czy "hipol", ale może mieć już około 15 lat (tokarka jest cały czas u mnie, ale praktycznie nie używana).
Chciałbym wymienić olej na maszynowy (DTR mówi o "Olmasz 5", myślę że takiego typu już nie ma, ale niedawno do WS-15 kupiłem LA-N 46) Moim zdaniem się nadaje, a Waszym?
4. Co do wyszpachlowania korpusu, czy szpachla nakładana ręcznie ze szpachelki, czy lepiej natryskowa?
5. Elementy typu kółka, dźwignie, tuleja konika, uchwyt wrzeciona, imak trochę straciły na połysku, między innymi przez rdzę i odrdzewianie, czy można im przywrócić estetyczny połysk? np. pochromować, czy też są jakieś domowe sposoby?
- zeszlifowałem i oskrobałem farbę oraz część szpachli.
- zdemontowałem suport poprzeczny, górny, dźwignie, kółka, pokrywy.
1. Mam problem z demontażem śruby pociągowej oraz wałka posuwu.
Moje pytania brzmią:
- czy śruba pociągowa i wałek posuwu łączą się ze skrzynką posuwów w miejscu gdzie są klinki (po 2 klinki), czy biegną przez skrzynkę posuwów?
- posiadam DTR, ale ta kwestia nie jest opisana
- przejrzałem forum i też jasnej odpowiedzi nie napotkałem
Skrzynka posuwów jest przykręcona (3 śruby i 2 kołki ustalające z góry i 2 śruby z dołu)
Podejrzewam, że jak bym odkręcił skrzynkę posuwów to razem ze śrubą i wałkiem bym wszystko wyjął (wsporniki, panewki są odkręcone)
Myślę, że jak są tam kołki ustalające to żadnej geometrii tokarki (poziomu śruby i wałka) nie naruszę, ale trzeba będzie pewnie zastosować jakąś masę uszczelniającą pomiędzy skrzynką posuwów a korpusem tokarki.
2. demontaż silnika, czy po odkręceniu kołnierza silnika od korpusu tokarki silnik wyciągnę?, czy w związku z zazębianiem się w skrzyni biegów będzie problem (chcę go zdemontować i przesmarować)?
3. Nie wiem jaki olej jest w skrzyni, czy jakiś stary maszynowy, czy "hipol", ale może mieć już około 15 lat (tokarka jest cały czas u mnie, ale praktycznie nie używana).
Chciałbym wymienić olej na maszynowy (DTR mówi o "Olmasz 5", myślę że takiego typu już nie ma, ale niedawno do WS-15 kupiłem LA-N 46) Moim zdaniem się nadaje, a Waszym?
4. Co do wyszpachlowania korpusu, czy szpachla nakładana ręcznie ze szpachelki, czy lepiej natryskowa?
5. Elementy typu kółka, dźwignie, tuleja konika, uchwyt wrzeciona, imak trochę straciły na połysku, między innymi przez rdzę i odrdzewianie, czy można im przywrócić estetyczny połysk? np. pochromować, czy też są jakieś domowe sposoby?