Strona 1 z 2

TUB 32 obsługa

: 07 lut 2014, 13:06
autor: mariusz_ko
Witam, nabyłem ostatnio tokarkę TUB 32. Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie . Będę ją używał raczej hobbystycznie. :) . Mam dtr z netu i przestudiowałem ją , forum też i nie mogę znaleźć do czego służy pokrętło ze zdjęcia , obok wlewu oleju do suportu. pokrętło jest alu i można je obrócić ok 90 st tak jak pokazuje strzałka.
Czy ktoś wie do czego ono służy ?
Zamierzam w maszynie wymienić olej . Do reduktora i suportu wlać olej przekładniowy AN 46, a do wrzeciona olej Orlenu: Velol 19.
czy to dobry wybór ?
Obrazek

: 07 lut 2014, 13:30
autor: pioterek
To pod sankami narzędziowymi pokazuje ta fotka, tam to może być wlew do skrzynki suportowej. Gdzie w necię jest D-T-R-ka? Podaj linka.

: 07 lut 2014, 13:52
autor: mariusz_ko
Dtr pobrałem stąd : http://chomikuj.pl/tytus8791/DTR+TUB+32
Co prawda moja jest ciut nowsza i nie ma skrzynki elektrycznej w prawej nodze tylko obok wrzeciona i przyciski nad wrzecionem, ale mechanika pewnie ta sama.
Pokrętło jest na górze suportu , obok wlewu oleju do suportu. Obrazek

: 07 lut 2014, 14:11
autor: pioterek
No to tak jak myślałem, i jak to się w lewo kręci to nie wychodzi?

: 07 lut 2014, 21:56
autor: mariusz_ko
Obraca się w lewo o ok 90 st , jak pisałem. Wyjąć się nie da i jakaś sprężyna powoduje powrót pokrętła w ruchu obrotowym.

: 07 lut 2014, 22:18
autor: IMPULS3
To pokrętło to służy do smarowania prowadnic. W czasie gdy wałek pociągowy tokarki się obraca należy właśnie przekręcić i przycisnąć to pokrętło i po jakimś czasie olej powinien się pojawić na jaskółce. Olej będzie podawany dopóki to pokrętło będzie dociskane. Najlepiej będzie to widać jak jaskółka będzie w skrajnej pozycji odsunięta od operatora. ilość oleju uzależniona jest od prędkości wałka pociągowego który porusza tłoczkiem pompki tłoczkowej. :)

: 09 lut 2014, 10:44
autor: mariusz_ko
Dziękuję za odpowiedź, może być tak jak piszesz. Mam tylko jedną wątpliwość, piszesz, że przycisk należy przekręcić i wcisnąć. przekręcić się da , ale wcisnąć , ani wyciągnąć nie. Może wystarczy przekręcić by podawało olej ? Na razie nie mogę sprawdzić, pospuszczałem oleje i czekam na Velol 19. Poza tym rozebrałem filtr oleju i jest strasznie "zabity", na razie się moczy w ropie. Może wiecie jaki jest symbol i gdzie można kupić wkład do takiego filtra. W dtr tej , której mam jest inny filtr , wyżej i czyści się go obracając gałką. U mnie jest tam szafa elektryczna, a filtr rozbieralny na dole. jest to drobna siateczka i magnes. będę próbował go wyczyścić i polutować dziurki, bo takie znalazłem. Przydał by się nowy, może są teraz papierowe ? Gdzie można coś takiego kupić ?
Obrazek

: 09 lut 2014, 16:50
autor: IMPULS3
mariusz_ko pisze:przekręcić się da , ale wcisnąć , ani wyciągnąć nie.
Może tak być, ale prawidłowo powinno się i dać wcisnąć.

: 12 lut 2014, 13:13
autor: mariusz_ko
Może , będzie ktoś potrzebował:
dobrałem filtr papierowy HF112
http://www.hiflofiltro.com/catalogue/filter/HF112 lub krajowy : http://www.wf-sedziszow.pl/katalog_onli ... filtr=1674
jest to filtr od motocykli, wystarczy przewiercić zawór wewnątrz tego filtra . Można by jeszcze użyć filtra od samochodu Smart : http://www.wf-sedziszow.pl/katalog_onli ... ?typ=33976 , ale to wymaga toczenia podładek , a maszyna stoi bez oleju ;). jak uruchomię ją na filtrze motocyklowym do dotoczę do Smart-owego i przy następnej wymianie taki zamontuję :smile: .

: 17 lut 2014, 14:45
autor: mariusz_ko
Maszyna uruchomiona :) filtr zamontowany HF112 (po dokładniejszych pomiarach filtr od Smarta nie wejdzie, jest za długi) . Oleje w skrzyniach AN 46, a wrzeciono Velol 19. Pokrętło działa podobnie jak pisał IMPULS3 , ale wystarczy tylko pokręcić. I tu obserwuję dziwne zjawisko:
1. posuwy ustawione na szybko, wałek obraca się szybko
2. jak przekręcę pokrętło to olej jest podawany na górę i smaruje prowadnice, stąd wnioskuję,że pompka działa.
3. W oczku kontrolnym nie widać przepływu oleju !!! odkręciłem samo oczko i nic tam nie wydaję się zapchane, przepychałem drucikami !?
Pytanie do kogoś kto rozbierał taki suport i wie jak tam jest zrobione smarowanie.
Czy jest możliwe aby układ smarowania działał omijając oczko kontrolne, na rysunku wydaje się ,że tak ?
Obrazek