Strona 1 z 2

Napęd wrzeciona: paski klinowe a płaskie/zębate

: 05 sty 2014, 15:46
autor: koala.g
Witam.

Mam takie w sumie pytanie z ciekawości.

Czy w tokarkach powinno się stosować pasy zębate, płaskie a nie klinowe ?
Słyszałem że stosowanie klinowych w tokarce to takie inżynierskie faux pas.

: 05 sty 2014, 19:28
autor: pukury
witam.
dlaczego klinowe by miały nie teges ? :shock:
przenoszą bez problemu spory moment .
wada - źle składają się na małych średnicach - chyba że mają takie wycięcia .
wyglądają trochę jak zębate - a nie są .
można dać kilka węższych razem i jest lepiej .
piszę - oczywiście - o paskach dobrej jakości - bez buł jakiś i tp.
płaskie są do dużych obrotów i mniejszego momentu.
no chyba że to jakieś wielce starożytne tokarki z pasem rzemiennym :shock:
pozdrawiam.

: 05 sty 2014, 19:36
autor: kamar
pukury pisze: no chyba że to jakieś wielce starożytne tokarki z pasem rzemiennym :shock:
pozdrawiam.
Chodzilo chyba raczej o płaskie zębate :) wymagane przy napedzie wrzeciennika serwem.

: 05 sty 2014, 19:41
autor: koala.g
Chodzi o napędowe płaskie.
Obrazek
Obrazek

: 05 sty 2014, 19:44
autor: pukury
witam.
no - mam taką nadzieję.
jak się chce mieć kontrolę nad położeniem kątowym wrzeciona ( gwintowanie ) to przecież nie mogą być klinowe ( ani rzemienne :lol: ) .
nie piszę tego - oczywiście - do Kamara - tylko tak dla innych
a nóż nie wiedzą he he.
pozdrawiam.

: 05 sty 2014, 19:50
autor: kamar
Decodrew pisze:Chodzi o napędowe płaskie.
To raczej faux pas byłoby zastosować takowe w tokarce :)

[ Dodano: 2014-01-05, 19:52 ]
pukury pisze: ( gwintowanie ) to przecież nie mogą być klinowe .
Gwintowanie to pryszcz, pojdzie i na klinowych. Gorzej z napędzanymi narzedziami.

: 05 sty 2014, 21:33
autor: koala.g
kamar pisze:
Decodrew pisze:Chodzi o napędowe płaskie.
To raczej faux pas byłoby zastosować takowe w tokarce :)
Zagranica ma w praktycznie wszystkich tokarkach pasy płaskie tych do drewna, metalu w tych starych i w tych prosto z fabryki.
Obrazek Obrazek Obrazek

I u mnie w tokarce jest pas płaski...
Własności

cienkie / elastyczne
stały współczynnik tarcia,
duża odporność na tarcie
wysoki moduł elastyczności
sztywność poprzeczna
sprawdzone metody łączeń
dobre własności

Zalety pasów napędowych

znikomy pobór energii własnej
małe średnice zwrotne
pewne utrzymanie obrotów
długoterminowa praca
krótkie odcinki naprężania
znikomy poślizg przy nakładaniu
duża stabilność krawędzi
prosta i pewna obsługa
znikome czasy postoju
ochrona łożysk
bieg pozbawiony wahań

Cechy charakterystyczne

Możliwość przeniesienia dużych mocy (do 1 MW) przy optymalnie małych wymiarach, mała rozciągliwość i krótkie drogi naprężania, odporność na oleje, smary ,wilgoć oraz mała wrażliwość na zmiany temperatury, antystatyczne, wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne (np. nacięcia krawędziowe w pasach z folią PA lub załamania w przypadku pasów z cięgnem aramidowym).

Metody łączenia tych pasów zależą od ich budowy. Pasy z cięgnem PA można połączyć tylko metodą klejenia na gorąco (metoda Thermofix), pozostałe poprzez zgrzewanie palcowe (metoda Flexproof).

: 05 sty 2014, 22:14
autor: kamar
Decodrew pisze:

I u mnie w tokarce jest pas płaski...
Z kalafonią na stanie ? :)
A poważnie to nie porównuj wysokoobrotowej tokarki do drewna z tokarką do ciężkiej skóruwy stali.

: 05 sty 2014, 23:52
autor: RomanJ4
Każdy spełniający swoje zadanie jest dobry. Jak widzisz po wynalezieniu zębatych (do mechanizmów rozrządu, gdzie ważne jest wzajemne ustawienie kół) świat się jedynie na nie nie przerzucił..

: 06 sty 2014, 00:29
autor: ALZ
Trzeba jeszcze wspomnieć że to najczęściej pasy wielorowkowe. Pasy płaskie stosuje sie do duzych prędkości obrotowych, ale dość ograniczonym obciązeniem.
Pasy wielorowkowe można bardziej obciążyć i są znacznie cichsze od klinowych nie wspominając o zębatych. Jest to droższe rozwiązanie bo trzeba do nich stosować naprężacze. Pasy klinowe doskonale radzą sobie bez naprężaczy, ale ograniczeniem są małe średnice kół pasowych i duże prędkości.