Tokarka TUM 25B, problem z elektryką .

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
Szymon77
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 4
Rejestracja: 06 gru 2013, 09:03
Lokalizacja: Grudziądz

Tokarka TUM 25B, problem z elektryką .

#1

Post napisał: Szymon77 » 06 gru 2013, 09:11

Witam serdecznie jestem tutaj nowy więc z góry przepraszam za ewentualne błędy w opisie i wypowiedzi. Jakiś czas temu zakupiłem TUM 25B do swojego warsztatu ( dorabiam części do starych motocykli na własny użytek) , Jakoś udało mi sie tę tokarkę doprowadzić do stanu używalności, jednakże mam problem z elektryką , co jakiś czas przy przełączaniu kierunku obrotów lub załączaniu wywala mi korki. Instalacja w warsztacie jest ok nie jest przeciążona maszyna ma swoją osobną linię, przekaźnik jest nowy, nie mam pomysłu już, ktoś może pomoże?



Tagi:


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#2

Post napisał: 251mz » 06 gru 2013, 09:16

Szymon77 pisze:co jakiś czas przy przełączaniu kierunku obrotów lub załączaniu wywala mi korki.
Załóż bezpieczniki z inną charakterystyką.
Pewnie teraz masz B czyli typowe do domu.
Załóż sobie C - będą odporne na chwilowe przeciążenia ( włączanie maszyny , zmiana obrotów)

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#3

Post napisał: pioterek » 06 gru 2013, 09:45

Jak się tak prędko przekłada obroty to tak bywa, trzeba zaczekać aż się zatrzyma silnik i wtedy włączać lewe obroty. Mogą też być złe zabezpieczenia, albo awaria stycznika który się zacina i zanim zdąży puścić zasilanie to włącza się drugi dla lewych obrotów i robi zwarcie. Trzeba wtedy rozebrać te styczniki i wyczyścić. Nawet nazbierany przez lata kurz może to powodować, bo styczniki nie są hermetyczne, tak mi mówił elektryk.


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#4

Post napisał: 251mz » 06 gru 2013, 09:54

Jak się tak prędko przekłada obroty to tak bywa, trzeba zaczekać aż się zatrzyma silnik i wtedy włączać lewe obroty. Mogą też być złe zabezpieczenia, albo awaria stycznika który się zacina i zanim zdąży puścić zasilanie to włącza się drugi dla lewych obrotów i robi zwarcie. Trzeba wtedy rozebrać te styczniki i wyczyścić. Nawet nazbierany przez lata kurz może to powodować, bo styczniki nie są hermetyczne, tak mi mówił elektryk.
A czy zauważyłeś ,że wybija mu też przy starcie...
To nie stycznik...


Autor tematu
Szymon77
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 4
Rejestracja: 06 gru 2013, 09:03
Lokalizacja: Grudziądz

#5

Post napisał: Szymon77 » 06 gru 2013, 10:02

Dziękuję szybką odpowiedź , za chwilkę podjadę po bezpieczniki i wymienię , styki też trzeba przejrzeć. Generalnie tokarka swoje widać przeszła ale konsekwentnie aczkolwiek powoli i po kawałku doprowadzą ją do stanu używalności, tym bardziej że produkcja jednostkowa nie bedzie tak obciążać. Korki również wywala mi w momencie załaczenia tokarki do napięcia ( na jałowym biegu) ale to jednostkowe przypadki. Jako że nie jestem w tym temacie biegły ( ostatni raz na tokarkach pracowałem jakies 20 lat temu ) mam wrażenie że pracuje ona odwrotnie ( czyli tak jakby silnik miał zamienione fazy) możliwe to jest ?


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1031
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#6

Post napisał: pabloid » 06 gru 2013, 11:36

Bezpieczniki o tym samym natężęniu które miałeś, ale zwłoczne - załatwią sprawę. Normalnym jest, że startujący silnik daje wysoki i względnie długo trwający impuls prądowy nawet większy, niż nateżęnie prądu przy jego znamionowym obciążeniu (jest to tzw. prąd rozruchowy). Silnik indukcyjny klatkowy w chwili startu zachowuje się bowiem jak transformator w stanie zwarcia, stan ten ustępuje stopniowo wraz z wchodzeniem silnika na obroty. Dodatkowo bezpośrednio po włączeniu dochodzi krótkotrwały strzał prądowy na przemagnesowanie rdzenia- też analogicznie jak w transformatorze- to zjawisko znane jest użytkownikom spawarek transformatorowych. Oba te zjawiska bardzo częśto są powodem wywalania szybkich bezpieczników, które w stanie ustalonym pracy silnika nawet mają duży zapas w stosunku do prądów pobieranych przez uzwojenia silnika w poszczególnych fazach w stanie normalnej pracy.


Agent0700
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 602
Rejestracja: 28 cze 2007, 14:39
Lokalizacja: Siedlce

#7

Post napisał: Agent0700 » 06 gru 2013, 12:50

U mnie w TR45 jest silnik 4,5 kW i włączam czasem silnik z włączonym biegiem i nie wywala bezpieczników 16A B więc ja bym nie szukał przyczyny w uruchamianiu mniejszego silnika.

Chociaż kto wie?

J
Kto się nie bawi, ten nie żyje :-)
Zakres działalności: gwałty, wymuszenia, haracze.


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#8

Post napisał: 251mz » 06 gru 2013, 13:01

Chociaż kto wie?
Ja włączam plazmę gdzie pobór max to 20A a mimo to bezpieczniki B32 potrafią wyskoczyć ;)


Autor tematu
Szymon77
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 4
Rejestracja: 06 gru 2013, 09:03
Lokalizacja: Grudziądz

#9

Post napisał: Szymon77 » 06 gru 2013, 13:03

Generalnie wszystko wychodzi na to że to wina bezpieczników, ale jak to już jeden kolega powiedział " kto wie ?" wyjdzie podczas pracy, jak nie pomoże będę dalej szukał rady. Finalnie jutro z rana robię elektrykę do warsztatu na nowo pozmieniam i porozdzielam fazy tak by na tokarkę było najmniejsze obciążenie. Czeka mnie jeszcze posprawdzanie i ustawienie osiowości , bo konik z regeneracji mi wrócił, łoża niestety nie dałem rady finansowo zrobić. Jak najprościej tę osiowość ustawić?


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: Andrzej 40 » 07 gru 2013, 00:05

Przyczyną zadziałania bezpieczników może być (i często jest) iskrzenie styków w czasie załączania. Proponuję zobaczyć jak wyglądają styki stycznika. Jeżeli mają wypalone wżery to trzeba to usunąć ale jeśli to nowy stycznik to może któryś przewód ma zły styk i na nim iskrzy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”