Strona 1 z 6
Tokarka TUG-48 i jej podobne.
: 21 lut 2013, 15:50
autor: pioterek
Serdecznie witam osoby obeznane z tokarką pociągową typu TUG-48. Ponieważ mało jest w sieci informacji na temat tokarki tego typu postanowiłem założyć temat na forum w którym można wypowiadać się na temat tej maszyny, a co ważniejsze będzie to zamieszczone w tym miejscu bez potrzeby wyszukiwania przepastnych zasobów internetu które mogą robić wrażenie wprowadzania w błąd. Na wstępie dla zagajenia dyskusji zamieszczę 3 fotografie i proszę o zidentyfikowanie na którym ze zdjęć jest jaki typ tokarki.
1

2

3
Dodam, że każda z nich zaistniała pod nazwą TUG-48. Osobiście zwróciłem uwagę, że te same typy maszyn albo podobnie wyglądające spotkać można pod nazwą TUJ-48. Proszę o rozwiązanie problemu jak to jest naprawdę, czym różnią się modele ze zdjęć poza tym co widać, a może ma to związek z jakąś ciekawą historią. Dodaję ogólnie dostępny plik z sieci opisujący ten model maszyny i pomimo, że jak dla mnie jest zbyt akademicki, to daje ogólne pojęcie. Oczekiwał bym wypowiedzi zdecydowanie bardziej praktycznych czy nawet związanych z codzieną pracą na tej maszynie. Zapraszam do pisania.
: 21 lut 2013, 18:25
autor: mrozanski
Tuj 48 ma silnik dwu biegowy 6,7/4kw, max śr. toczenia nad suportem 300mm, i wieksze obr max.
: 22 lut 2013, 18:43
autor: pioterek
Dziękuję za tą informację z niej wynika, że na zdjeciu 2 mamy TUJ-48 co się potwierdza tu
https://www.cnc.info.pl/topics56/tokark ... t40234.htm
: 22 lut 2013, 18:56
autor: dawca87
na pierwszym zdjeciu jest tug i zdecydowanie ma silnik jednobiegowy. Na drugim jak kolega wyzej a na 3 nie mam pojecia.
: 23 lut 2013, 12:42
autor: pioterek
Tak, to już wiadomo, zastanawiam się co steruje się dźwignią po prawej stronie suportu. Do kierunku obrotów wrzeciona jest dźwignia na prawo od przekładni nortona, a tamta do czego? Pokrętło F to nawrotnica. Zastanawiam się nad przełożeniem pokrętła D 1:1, 1:1.6, 1:4, myślę, że decyduje ono o tym czy napęd posuwu jest przekazywany z odboczki, sterowanej dźwignią C, czy z osi wrzeciona, ale do czego jest położenie 1:1.6? Dźwignie A, B,E ustawiać zgodnie z tabelą, jak i pozostałe. To tyle co wywnioskowałem z dodanego pliku. Są przykłady obliczania gwintów, lecz szkoda, że nie podano przykładu na 27, 11.5 i 19zw/", nie mówię, że już potrzebny, ale nigdy nie wiadomo. Pewnie trzeba koła do gitary liczyć, a w komplecie fabrycznym są te koła co w tabeli, czy jeszcze dodatkowe? Tak generalnie fajna maszyna, zna ktoś jej wymiary i wagę przy długości toczenia 1m?
A moźe ma ktoś lepszą instrukcję od tego czegoś co ja? Mogła by być od Tuj-48.
: 23 lut 2013, 17:34
autor: gaski
pioterek pisze: Do kierunku obrotów wrzeciona jest dźwignia na prawo od przekładni nortona, a tamta do czego?
do tego samego (żebyś nie musiał latać wzdłuż tokarki przy toczeniu długich przedmiotów)
: 24 lut 2013, 05:25
autor: pioterek
Ach to lepiej jak w Tud-50, gdzie jest tylko do wyłączania. Może wie ktoś do czego jest położenie 1:1.6 znajdujące się na pokrętle D - dźwigni C? JednakTuj-48 bardziej mi się podoba. Jakie ma
wymiary i wagę przy długości toczenia 1m? Przydała by się DTR-ka od Tuj-48 to darował bym sobie te pytania, ale z tym ciężko pewnie.
: 24 lut 2013, 20:57
autor: tomo1985
Na pierwszym zdjeciu TUG (tą mamy), na drugim TUJ (tą ma znajomy). Główne różnice to silnik jednobiegowy w TUG i dwubiegowy w TUJ + dodatkowy wyłącznik i stycznik (szersza zatoka, 3 wyłączniki w TUG a 4 w TUJ) + podwójna tabliczka doboru prędkości w TUJ. Więcej znaczących różnic nie ma.
Dźwignia przy suporcie służy do zmiany kierunku wirowania wrzeciona, działa równolegle z tą przy nortonie (ta przez przekładnię kątową obraca wałek idący wzdłuż łoża). Zmiana obrotów odbywa się przez pominięcie jednej dwójki przesuwnej i zastąpienie jej przekładnią o jednym niezmiennym przełożeniu, zmieniającą kierunek obrotów. Zmieniającą położenie dźwigni przełączamy dwa sprzęgła i hamulec.
W TUG-48 mając ustawioną prędkość wrzeciona do przodu:
28 lub 45rpm, po przełączeniu obrotów do tyłu zmienia się prędkość i mamy około 36rpm.
71 lub 112rpm, do tyłu ~89rpm
180 lub 280 rpm, do tyłu ~228rpm
450 lub 710 rpm, do tyłu ~567rpm
Suport jeździ na łożu na chyba tekstolitowych podkładkach, zaszła potrzeba wymiany i założyliśmy poliamidowe.
Zarówno TUG jak i TUJ ma wyciągany mostek. W razie potrzeby mogę pomierzyć konkretne średnice czy coś jeszcze.
: 25 lut 2013, 06:44
autor: pioterek
W razie potrzeby mogę pomierzyć konkretne średnice czy coś jeszcze.
Tak, dla TUG-48 wymiary i wagę przy długości toczenia 1m? Przyda się wszystko co warto wiedzieć przed zakupem i w początkowym okresie używania. Właściwie to posiadając DTR-kę od Tuj-48 to darował bym sobie te pytania. Mam na oku takiego i podobno elektryka jest tylko nawalona.
: 25 lut 2013, 14:14
autor: tomo1985
W moim TUG-u elektryka też była w stanie rozpadu. Zostawiłem tylko transformator do lampki, wymieniłem wyłącznik głóny założyłem nowe styczniki, wyłączniki silnikowe, włożyłem nowe przyciski do uruchamiania itd. Ale takie rzeczy mam na codzień pod ręką więc kosztów nie musiałem liczyć tylko poświęcić trochę czasu. Brakuje tlko jeszcze porządnej lampki.
Mam też pod ręką falowik, miałem zamiar założyć ale chyba odpuszczę.
Ogólnie nic tam skomplikowanego nie ma w elektryce. Jak mechanicznie jest w porządku to śmiało możesz brać.