Skręcenie listwy kasowanie luzu suportu - ous-1

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 523
Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
Lokalizacja: Poznań

Skręcenie listwy kasowanie luzu suportu - ous-1

#1

Post napisał: bubels » 12 lut 2013, 00:02

Witam,

Chciałbym aby mnie koledzy utwierdzili w pewnej teorii.

Otóż rozebrałem suport w Ous-1 i w posuwie poprzecznym mam problem z klinem do kasowania luzu. Otóż gołym okiem widać że skręca się w odniesieniu do płaszczyzn "jaskółki".
Dodatkowo dziwi mnie fakt iż ma 4,5mm grubości a luz kasowany śrubami to około 2..3mm.

Czy skręcenie wynika ze złej geometrii klina?

Obrazek

Jeśli muszę zrobić nowy to jaki jest patent na dorobienie tego klina? I z jakiego materiału?
Załączniki
klin.JPG
klin.JPG (26.83 KiB) Przejrzano 3405 razy
Ostatnio zmieniony 12 lut 2013, 14:03 przez bubels, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


gaski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 315
Rejestracja: 30 paź 2007, 16:25
Lokalizacja: łódzkie

#2

Post napisał: gaski » 12 lut 2013, 05:05

bubels pisze:problem z klinem do kasowania luzu

to nie jest klin, tylko listwa dociskowa
prowizorycznie można spiłować powierznie górną i dolną do właściwego kąta jaskółki, powstanie niewielki luz, ale te powierzchnie nie prracują


Autor tematu
bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 523
Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: bubels » 12 lut 2013, 14:02

Czyli jeśli podejmę próbę dorobienia tego elementu np z płaskownik z brązu to teoretycznie da się ten kąt zrobić na szlifierce? Czy bez względnie trzeba zachować geometrie całego elementu?

Czy na tą listwę mogę użyć alternatywnie mosiądzu? Oryginalny to jak sądzę żeliwo.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: clipper7 » 12 lut 2013, 14:40

Spotyka się listwy ślizgowe wykonane z różnych materiałów. W przypadku małej maszynki, gdzie działające siły są niewielkie, sugerowałbym brąz, któryś z gatunków stosowany do wyrobu tulei ślizgowych, często zawierają grafit. Moim zdaniem, mosiądz się nie nadaje.
W tym przypadku wystarczy odp. kąt wyfrezować, np. na OUS-1 :lol:
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#5

Post napisał: mrozanski » 12 lut 2013, 16:57

czy jest dokłądnie tak jak kolega narysował? miedzy listwą i dwoma powierzchniami poziomymi (listwa sanki, listwa dolna prowadnica) nie ma luzu? jesli tak to moze wystarczy troche przyszlifowac obecna listwe i bedzie ok. te powierzchnie nie pracuja jak napisano wczesniej wiec nie muszą byc jakoś super wykonane. listwa prawdopodobnie jest stalowa.


Autor tematu
bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 523
Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
Lokalizacja: Poznań

#6

Post napisał: bubels » 12 lut 2013, 18:34

Nie jest idealnie tak jak na tym rysunku - te górne "kąty" trzeba traktować z przymrużeniem.

W takim razie zacznę od poprawienia tego elementu który w mojej opinii nie jest oryginalny. Sprzęt dopiero nabyłem.

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#7

Post napisał: panzmiasta » 13 lut 2013, 09:18

Też popełniłeś ten grzech kupując osiołka :mrgreen: , witaj w klubie "walczących z wiatrakami " , Pozwoliłem skopiować sobie zdjęcie i zaznaczyć wymiar dość istotny dla Ciebie.
Powinno być ok 57mm - w dwóch maszynkach mam różne wymiary ,grubość u mnie listwy kasującej w jednej 4,4mm w drugiej 3,3 mm :evil: . Jaka maszyna taka dokładność . Jeśli piszesz o listwie 4,5 i ma luz 2-3 mm to coś jest nie tak , listwy w tokarkach które widziałem miały góra 1mm [ w tej gorzej wykonanej mam ok 0,8 a z listwą 4,5mm luz ok 0,2mm - chodzi oczywiście o wolną przestrzeń dla śruby dociskowej ] . Zobacz jak jest u ciebie - albo ktoś tam grzebał ale pewniejsza jest opcja z " dokładnie wykonanymi maszynkami " w skrócie OUS1 ! :lol:
Załączniki
t_klin_2.jpg
t_klin_2.jpg (37.93 KiB) Przejrzano 3289 razy
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11577
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#8

Post napisał: RomanJ4 » 13 lut 2013, 11:05

Skręcenie listwy (jak rozumiem linią śrubową) może być też specjalnie zrobione aby w ten sposób listwa wstępnie "napinała" luz miedzy szufladka a jaskółką. W dociskaniu śrubami to nie przeszkadza. Co innego gdyby to były listwy klinowe.
Skręcenie może być też skutkiem działania śrub dociskowych.
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 523
Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: bubels » 13 lut 2013, 12:20

Zmiana geometrii listwy dała znikome efekty. Za to zmiany "wyobleń" pod śruby już tak. Ich przestawienie względem osi śruby to 1mm. Dodatkowo są niechlujnie zrobione. Muszę przy tym trochę podłubać i metodą prób i błędów dojdę rozwiązania. Próbuje też nabyć płaskownik z brązu na nową listwę.

Po każdej próbie maluje jaskółkę i sprawdzam jaka jest powierzchnia styku listwy - prowadnica.

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#10

Post napisał: panzmiasta » 13 lut 2013, 14:23

Też zauważyłem u siebie że nawierty w listwie pod śrubę nie są w osi otworu śruby , naprawić to można szukając jak najlepszego położenia listwy względem otworów [ by 2 lub 3 były w osi ] a pozostałe nieosiowe pogłębiamy diamentową kulką na dremelu ... na trzpieniu kulki zakładamy termokurczke lub izolacje z przewodu elektrycznego - mamy wtedy dokładne wyosiowanie ... to tak jak by kolega nie zdobył na razie listwy
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”