Strona 1 z 2

Przyciski sterownicze w tokarce SNB400

: 14 gru 2012, 14:53
autor: Olenek
Witam,

mam problem z przyciskami tokarki SNB 400. Styki były lekko obluzowane więc polutowałem, te które były luźne lub przewód był złamany. Wszystkie ze styków trafiły dokładnie na to samo miejsce. Po tej "naprawie" przyciski odmówiły posłuszeństwa i tokarka za nic nie chce sie włączyć za ich pomocą. Naciskając stycznik w rozdzielni uchwyt zaczyna się obracać więc ewidentnie jest wina przycisków. Chciałbym je również wymienić na nowe, ale ni jak nie wiem jak sie do tego zabrać. Może ktoś z Was jest w stanie mi pomóc?
Poniżej zdjęcia tych przycisków oraz schemat elektryczny.


Pozdrawiam Olenek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 14 gru 2012, 17:09
autor: Czesio
A przed naprawą działało ?

Niestety nie znam się na elektryce :(

Najlepiej weź jakiegoś dobrego elektryka, który to naprawi. Jak będzie chciał przerabiać instalację, to nie jest dobry :mrgreen:

Nie wymieniaj w tej tokarce wszystkiego na siłę.

: 14 gru 2012, 17:35
autor: Olenek
No ja też się nie znam na elektryce. Przed naprawą działały, ale dopiero po otrzymaniu dtrki wnioskuje, że te dwa przyciski są od przełączania obrotów w silniku 1500/3000 obr/min. Wcześniej nie zwracałem uwagi czy oba działają czy tylko jeden.

Z kolei kolejnym problemem są przyciski od szybkiego posuwu. Po odkręceniu dekielka okazało się, że wszystkie są porozłączane i tutaj już kompletnie nie wiem jak je połączyć.

Może ktoś jest z Wrocławia kto potrafi ogarnąć temat ?

Pozdrawiam

: 14 gru 2012, 19:49
autor: Czesio
Z tego co wiem, to silnik ma 750/1500 obr.
Używam akurat tej drugiej wersji na sprzęgłach elektromagnetycznych, więc jest trochę różnic.
W Twojej wersji są 3 przyciski:
1. Włączenie silnika -750 obr/min
2. Przełączenie silnika z 750 na 1500 obr/min
3. Wyłączenie silnika

Nie wiem czy jest jakieś zabezpieczenie przed włączeniem silnika z załączonym sprzągłem od obrotów wrzeciona, w DTR nie jest to dokładnie opisane dla wersji na sprzęgłach mechanicznych. Jest za to, że wajcha od sprzęgła ma być w pozycji neutralnej.

Odnośnie przycisków na suporcie:
Jeśli ten czerwony grzybek działa, to nie zawracaj sobie tym głowy.
Pisałeś, że nie działają u Ciebie posuwy przyspieszone - przyczyną jest sprzęgło za skrzynką posuwów.
Przewody są odłączone, bo jakiś "mądry" tak wymyślił, zamiast po prostu zdjąć pasek ze silnika.


Na tym zdjęciu na wajchą widać osłonę sprzęgła, które jest prawdopodobnie zepsute.

: 16 gru 2012, 15:20
autor: Olenek
A to sprzęgło da się jakoś naprawić czy zostaje tylko wymiana? na allegro kosztuje ok 800zl więc nie jest to tania rzecz.
Czesio czy możesz mi zrobić zdjęcia przycisków od przyśpieszonych posuwów, tak abym mógł zobaczyć jak one są popodłączane? Dzisiaj zagądając do tej skrzynki znalazłem krótki kabel zarobiony z dwóch stron służący prawdopodobnie do zmostkowania. Ale nie wiem co jak i gdzie:)


Pozdrawiam

: 16 gru 2012, 21:37
autor: Czesio
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jak widać u mnie sterowanie jest zupełnie inne. Innych zdjęć nie mam a dostęp do tokarki będę miał dopiero w styczniu.

Te dwa przyciski na zdjęciach włączają prawe/ lewe obroty silnika od posuwu przyspieszonego i rozłączają wspomniane sprzęgło. Więcej nie wiem.

Przy okazji może ktoś wie: jakie są pozostałe funkcje tego dżojstika oprócz dwóch oczywistych ?

Odnośnie naprawy sprzęgła:
Niekoniecznie trzeba go naprawiać ale trzeba się wtedy pogodzić z brakiem posuwów przyspieszonych.

Jesteś pewny, że sprzęgło jest zepsute ?

: 16 gru 2012, 22:28
autor: Olenek
Nie jestem, na razie nie wiem jak te przyciski podłączyć i nie wiem jak sprawdzić sprzęgło.
A jeśli jest zepsute to się wymienia czy naprawia?
No ciekawe pytanie co robi joystick :)

Pozdrawiam

: 17 gru 2012, 13:20
autor: Czesio
Ten dżojstik to nie żart :) ma 5 pozycji:

1.góra - włączenie lewych obrotów
2.dół - włączenie prawych obrotów
3. środek - wyłączenie obrotów, hamowanie wrzeciona
4. lewo - ???
5. prawo - nie wykorzystywane

Włączając obroty jednocześnie włącza się sprzęgło od wałka pociągowego.
Naciskając jeden z tych dwóch przycisków rozłącza się sprzęgło od wałka pociągowego.

Tak działa a raczej powinno działać u mnie :)

Nie wiem czy da się naprawić, ja mam skasowany luz w sprzęgle do zera, skręcone na ile się tylko dało.

: 18 gru 2012, 22:27
autor: Olenek
Poradziłem sobie z tym, że tokarka nie chciała się uruchomić. Powodem był obluzowany kabel od grzybka na suporcie.

Teraz przymierzam się do wymiany oleju. Jakiego oleju użyć ? W dtrce nic nie jest napisane o lepkości i rodzaju oleju.


Pozdrawiam

: 21 gru 2012, 16:29
autor: Czesio
W DTR jest napisane: Shell Vitrea i Shell Tellus. Może być jakiś odpowiednik :) Na 100% Hipol się nie nadaje, chyba że do smarowania łoża :)