remont tokarki - dwa pytania

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#21

Post napisał: Andrzej 40 » 13 gru 2012, 16:11

Inzynier pisze:No jest taka opcja w ostateczności. Mocno się zastanawiam, czy koła o twardości jedynie 20 HRC dadzą radę bez ulepszania.
Na życzenie możesz kupić ulepszane, oczywiście będą droższe.



Tagi:


Autor tematu
Inzynier
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 12
Posty: 46
Rejestracja: 18 kwie 2009, 11:16
Lokalizacja: Wawa

#22

Post napisał: Inzynier » 13 gru 2012, 16:21

Pozdrawiam miłośnika alternatywnej wersji motoryzacji. W sumie poza tym łączy nas jeszcze krzyżactwo: pochodzę z Olsztyna :-)
Jeszcze raz bardzo wszystkim dziękuję za wszystkie podpowiedzi. Po tym, co widzę na ogólnych portalach typu onet, wydaje mi się, jakby cnc.info.pl było oazą ludzi dobrej woli.

Po tym, jak udało mi się (z kilkoma cennymi podpowiedziami) zbudować własną frezarkę jestem dobrej myśli co do reanimacji świeżo kupionej tokareczki.

Awatar użytkownika

Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#23

Post napisał: Yogi_ » 14 gru 2012, 09:21

Inzynier pisze: krzyżactwo: pochodzę z Olsztyna :-)
..... mać!!!!
Obrazek
Aż do zaborów!!!!
Pozdrawiam
Krzysiek

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#24

Post napisał: panzmiasta » 14 gru 2012, 13:21

gaski pisze:
Inzynier pisze: Pytanie brzmi: czy w czymś mogły być stosowane koła 60z 127z 48z o module 1,75 mm?
koło z127 potrzebne jest przy wykonywaniu gwintów metrycznych mając calową śrubę pociągową.
moduł kół zmianowych nie jest istotny, ale wszystkie koła muszą mieć taki sam moduł


Do pytania kol inżynier - takie koła stosowane są niestety głównie w tokarkach , do ous 1 można znależć we współczesnych maszynach japońskich , [ w ruskach moduł wielki jak kciuk , heh ] ; . Co do drugiego cytatu , moduł w gitarze ma bardzo istotne znaczenie ponieważ ma to wpływ na wielkość zębatki , zmiana może wpłynąć na to że będzie za mało miejsca by zmieścić zębatki na gitarze , zamieszczam zdjęcie zębatek 75z i 78z różnica 3 ząbków ... Koła zębate nie muszą być wszędzie o tym samym module . Zębatka na wrzeciono i nawrotnica choć są
'częścią z zestawu " moduł mogą mieć inny co nie wpływa pracą na resztę . Jak widać na zdjęciu po lewej koło na wrzecionie może być w dość specyficznym wykonaniu - nie chciałbym nawet śnić o tym ile może kosztować dorobienie takowej :twisted:

PS: u mnie też jest śruba 6,35 - służę pomocą jak coś , wstawię zdjęcia tabliczek na forum dla potomnych .
Załączniki
koła.jpg
koła zębate - różnica modułu
koła.jpg (94.46 KiB) Przejrzano 508 razy
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam


Autor tematu
Inzynier
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 12
Posty: 46
Rejestracja: 18 kwie 2009, 11:16
Lokalizacja: Wawa

#25

Post napisał: Inzynier » 14 gru 2012, 15:43

Moduł 1,75 wyliczyłem garażowo w ten sposób, że zmierzyłem średnice wszystkich kół po wrębach i po wierzchołkach zębów, i wartość średnią dzieliłem przez liczbę zębów. Wyszło z grubsza 1,75 mm (1,748 1,742 174,85). Mam nadzieję, że nie istnieje nic takiego jak moduły wyrażone w calach. Jednak chyba przy gitarze niewielki błąd i tak nie miałby znaczenia, skoro centralne koło ma przesuwną oś, a obroty są niewielkie.

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3706
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#26

Post napisał: MlKl » 14 gru 2012, 15:50

Jak najbardziej są moduły calowe - tam, gdzie używają calowych śrub, używają również calowych kół zębatych.


Autor tematu
Inzynier
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 12
Posty: 46
Rejestracja: 18 kwie 2009, 11:16
Lokalizacja: Wawa

#27

Post napisał: Inzynier » 14 gru 2012, 16:47

No to śrubę pociągową mam calową i śruby do mocowania nóg również calowe. Znaczy wszystkie wymiary wyjdą z ogonami.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#28

Post napisał: BYDGOST » 14 gru 2012, 20:41

Inzynier pisze:wartość średnią dzieliłem przez liczbę zębów
Lepiej korzystać ze wzoru na średnicę zewnętrzną:dz=z*(m+2) poprawione na dz=m*(z+2). Jeśli wstawiasz wartość średnią z różnicy średnic to muszą wyjść ogony w wynikach bo wysokość głowy zęba to 1m (jeden moduł) a stopa ma 1,2m.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 23:14 przez BYDGOST, łącznie zmieniany 1 raz.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#29

Post napisał: Andrzej 40 » 16 gru 2012, 21:18

BYDGOST pisze:
Inzynier pisze:wartość średnią dzieliłem przez liczbę zębów
Lepiej korzystać ze wzoru na średnicę zewnętrzną: dz=z*(m+2). Jeśli wstawiasz wartość średnią z różnicy średnic to muszą wyjść ogony w wynikach bo wysokość głowy zęba to 1m (jeden moduł) a stopa ma 1,2m.
A nie dz = (z+2)xm ?
Największe koło - 127z - przy modułach 1,5 ; 1,75 i 2 miałoby odpowiednio średnicę zewnętrzną 193,5; 225,75 i 258 mm.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#30

Post napisał: BYDGOST » 16 gru 2012, 23:10

No jasne! Nie popatrzyłem co piszę. dz=m*(z+2). Dziękuję za zwrócenie uwagi.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”