remont tokarki - dwa pytania

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3706
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#11

Post napisał: MlKl » 12 gru 2012, 11:23

Ta nakrętka jest większa, jest z czego ujmować. W razie czego Stefan będzie dorabial jeszcze jedną nakrętkę, ino to może potrwać, bo na swoją czekałem kilka miesięcy...



Tagi:

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#12

Post napisał: panzmiasta » 12 gru 2012, 20:24

Tak dla ścisłości to suportem najlepiej "wyjechać " w 2 osoby na ziemię na stary koc , rozpłaszczony karton czy kurtkę a dopiero potem próbować go rozpoławiać ewentualnie postawić 2 skrzynki po piwie [ nie koniecznie puste - będzie większa dramaturgia :twisted: ] bo jak ci skrzynka spadnie na beton i na pół pęknie to se możesz tokarkę zezłomować . Samo mierzenie gwintu też nic nie daje bo zakotwiczeń połówek nakrętek może być setki dobrze jest jak będzie z czego zbierać gorzej jeśli trzeba dołożyć . I jak pisał twórca tematu - poszukaj zamalowanych śrub a potem martw się nad rozpoławianiem - to tak dla potomnych utrwalam ;]
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#13

Post napisał: Andrzej 40 » 13 gru 2012, 01:30

Spróbuj wkręcić z powrotem śruby i tylko poluzuj o milimetr a potem pukaj w nie kolejno (z czuciem) przez alu lub mosiądz, kołki powinny puścić, klej też.


Autor tematu
Inzynier
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 12
Posty: 46
Rejestracja: 18 kwie 2009, 11:16
Lokalizacja: Wawa

#14

Post napisał: Inzynier » 13 gru 2012, 12:50

Co do wyjechania całym suportem, to jest problem. Wspornik śruby pociągowej blokuje wyjście z prawego końca łoża, a z drugiej strony musiałbym wymontować wrzeciono... to już chyba wolałbym robić kapitalkę w ruskim motocyklu.
Spróbuję delikatnie rozłączyć elementy po oczyszczeniu. Skoro udało mi się samodzielnie postawić łoże tej półtonowej tokarki na nogi, korzystając jedynie z małpich wynalazków, to może jakoś sobie poradzę. Bardzo, bardzo dziękuję za wszystkie rady.

A przy okazji ma jeszcze jedno pytanie: popatrzyłem sobie na koła zębate i brakuje tu opcji do robienia gwintów (ale już sobie wyliczyłem koła, które w gitarze dałyby mi skoki 0,8-1,0-1,25mm). Pytanie brzmi: czy w czymś mogły być stosowane koła 60z 127z 48z o module 1,75 mm? Na wejściu do gitary mam 20z właśnie o takim module, a jak widzę w katalogach, to raczej obecnie w wolnej sprzedaży są koła m=1,5 lub m=2,0 mm.

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3706
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#15

Post napisał: MlKl » 13 gru 2012, 13:20

Jak śruba była calowa, to i modułu kół trzeba szukać calowego.


gaski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 315
Rejestracja: 30 paź 2007, 16:25
Lokalizacja: łódzkie

#16

Post napisał: gaski » 13 gru 2012, 13:33

Inzynier pisze: Pytanie brzmi: czy w czymś mogły być stosowane koła 60z 127z 48z o module 1,75 mm?

koło z127 potrzebne jest przy wykonywaniu gwintów metrycznych mając calową śrubę pociągową.


modół kół zmianowych nie jest istotny, ale wszystkie koła muszą mieć taki sam moduł


Autor tematu
Inzynier
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 12
Posty: 46
Rejestracja: 18 kwie 2009, 11:16
Lokalizacja: Wawa

#17

Post napisał: Inzynier » 13 gru 2012, 14:22

Śruba jest calowa (SP=1/4'=6,35 mm) ale koło 127 zębów daje przejście. U mnie łańcuch kinematyczny jest bardzo prosty i wygląda tak: wrzeciono*40/22*22/40*20/100*30/110*6,35 mm. Poczynając od koła 20z jest to gitara. Wykminiłem sobie, że gdybym na wystające z korpusu koło 20z dał w gitarze 127z a potem 60/60 to miałbym skok gwintu 1 mm (20/127*6,35=1 mm). Koła 60/60 wymyśliłem dlatego, że dodając zmianowe 48z mam gwinty: 48/60=0,8mm; 60/60=1 mm; 60/48=1,25mm. To w zasadzie mi wystarczy na początek. A ponieważ na wyjściu z tokarki (poczatek gitary) mam 20z o module 1,75 to przynajmniej to koło 127z musze mieć o module 1,75mm. Załączam ekspresowy rysunek
Obrazek

[ Dodano: 2012-12-13, 14:31 ]
Dwa lata chodziłem z myślą o budowie własnej tokareczki, to se miałem czas o kółkach zębatych porozmyślać...


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#18

Post napisał: Andrzej 40 » 13 gru 2012, 14:41

Zmień 20z na koło o module 1,5 lub 2 i dokup resztę z którymś z tych modułów w CNC - najprostszy sposób. Musisz tylko sprawdzić zakres regulacji odległości osi dla wybranego modułu.


Autor tematu
Inzynier
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 12
Posty: 46
Rejestracja: 18 kwie 2009, 11:16
Lokalizacja: Wawa

#19

Post napisał: Inzynier » 13 gru 2012, 15:14

No jest taka opcja w ostateczności. Mocno się zastanawiam, czy koła o twardości jedynie 20 HRC dadzą radę bez ulepszania.

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#20

Post napisał: panzmiasta » 13 gru 2012, 15:41

Inzynier pisze:Co do wyjechania całym suportem, to jest problem. Wspornik śruby pociągowej blokuje wyjście z prawego końca łoża, a z drugiej strony musiałbym wymontować wrzeciono... to już chyba wolałbym robić kapitalkę w ruskim motocyklu.
No to dałeś teraz przykład , prawie ze smiechu z fotela spadłem ... nie dalej jak 2 tygodnie temu kończyłem remont motocylka IŻ 350 w pierwszej generacji powojennej :mrgreen:

Z tego co pamiętam w mojej tokarce też jest koło 127 i śruba calowa ale muszę pomierzyć , gwoli ścisłości dodam że posiadam w idealnym stanie kilkanaście kół zębatych z epoki , mogę też wysłać schemat mojej gitary z oryginalnymi zdjęciami tabliczek gwintów calowych jak i metrycznych 27 i 32 różne rodzaje gwintów . Wystarczy się pytać na PW :oops:
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”