pomoc w identyfikacji maszyny

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
Egon
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 06 gru 2012, 23:35
Lokalizacja: lubelskie

pomoc w identyfikacji maszyny

#1

Post napisał: Egon » 07 gru 2012, 00:12

Witam,jestem nowym użytkownikiem forum,więc na początek chciałbym sie przywitać,mam pewien problem kupiłem tokarke produkcji polskiej,z tym że nie wiem co to jest za model,przeglądałem forum,było kilka pytań o tą maszyne,lecz nie znalazłem nazwy modelu, na odlewie łoża jest napis Wiepofama-Poznań,potrzebuję do tej maszyny śrubę pociągową do nacinania gwintów wraz z nakrętką, ponieważ jest przeciągnięta na pewnej długości oraz tabliczki do gwintów,może Państwu uda sie określić typ maszyny,lub ktoś posiada dtr? byłbym wdzięczny,czekam na odp.Pozdrawiam Egon
Załączniki
Kopia Obraz 107.jpg
Kopia Obraz 107.jpg (55.04 KiB) Przejrzano 3536 razy
Kopia Obraz 108.jpg
Kopia Obraz 108.jpg (48.16 KiB) Przejrzano 3526 razy
Kopia Obraz 109.jpg
Kopia Obraz 109.jpg (49.14 KiB) Przejrzano 3680 razy



Tagi:


mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#2

Post napisał: mrozanski » 12 gru 2012, 08:36

tokarka TU 210 wiepofama
http://www.simp.poznan.pl/files/biuletyn_nr16s.pdf strona 9 :mrgreen:


Autor tematu
Egon
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 06 gru 2012, 23:35
Lokalizacja: lubelskie

#3

Post napisał: Egon » 12 gru 2012, 21:24

Super,wielkie dzięki mrozanski :grin: ,za każde info na jen temat bede baaardzo wdzięczny.pozdr


maglo18
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 210
Rejestracja: 03 mar 2016, 13:54
Lokalizacja: Lesznowola

#4

Post napisał: maglo18 » 05 sty 2017, 21:54

Mój brat stal się posiadaczem tokarki TU 210 widocznej na zdjęciach powyzej, Szukamy jakichkolwiek informacji na temat obsługi oraz funkcjonalności maszyny. Idealna byłaby DTR-ka , będę wdzięczny za jakiekolwiek informacje.

Przez długi weekend nie udało mi się doszukać żadnych informacji na temat tokarki. Wstawiam zdjęcia i proszę o pomoc w identyfikacji dźwigni i ich funkcji. najbardziej zagadkowe jest koło przy lewej nodze tokarki oraz duża nakrętka przy supporcie. Czy są metody aby bez DTR i tabliczek poznać jakie są wartości posuwów oraz gwintów?



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#5

Post napisał: pioterek » 09 sty 2017, 14:42

No to zgaduję:
Duża nakrętka (pokrętło) przy suporcie podobna do tych od zakręcania wody na cmentarzu, służyła być może do tego samego celu jak podobna (jednak nie tak ładna) nakrętka od tokarki TUE-35

Obrazek

W DTR-ce TUE-35 jest to opisane dokładnie, jak mnie pamięć nie myli to służy ona do zasprzęglenia posuwu mechanicznego, a odktęcenie jej wyłącza posuw.
Na pierwszym zdjęciu wrzeciennik, dźwignia prawa może być odboczką, a podwójna po lewej (też zresztą tak jak poprzednia jednak w innym zakresie) do zmiany prędkości wrzeciona.
Na ostatnim zdjęciu od dołu przekładnia Nortona, a powyżej zapewne dwie dźwignie do wzielokrotniania posuwu razy 1,2,4,8 itd.
A koło przy lewej nodze to można by doświadczalnie przetestować, może widać na co ma wpływ podczas pracy tokarki? Jeżeli miałbym zgadywać to może być do naprężania paska klinowego, albo może to być cierna przekładnia bezstopniowa posuwu, albo j/w prędkości wrzeciona. Ciężko powiedzieć, gdy nie można "pomacać".


maglo18
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 210
Rejestracja: 03 mar 2016, 13:54
Lokalizacja: Lesznowola

#6

Post napisał: maglo18 » 10 sty 2017, 14:45

Udało się rozgryźć większość gałek. To koło koło nogi to przełożenie obrotów wrzeciona. Przez przypadek zostały załączone dwa biegi na raz i ślizgało się sprzęgło. Do regulacji obrotów jest jeszcze duża dźwignia koło wrzeciona zwana chyba "odboczką" czyli zmniejsza obroty. Pozostała obliczenie przełożeń dla posuwów. Czym rożni się "śruba pociągowa" od "wałka pociągowego"? Na jednej z tabliczek widnieje taki napis. Dziwne jest to że posuw podłużny można załączyć zarówno śrubie pociągowej (gwintowana) jak i wałku pociągowym (gładki).


tokarzmaly
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 134
Rejestracja: 22 gru 2014, 22:19
Lokalizacja: Radomsko

#7

Post napisał: tokarzmaly » 10 sty 2017, 16:37

Śruba pociągowa służy do nacinania gwintów!
Wałek pociągowy do toczenia z wykorzystaniem posuwu mechanicznego.
Niby to samo, ale....
Posuw z wykorzystaniem śruby zapewnia dokładność posuwu (skoku nacinanej śruby), posuw z wykorzystaniem wałka jest dostatecznie mały i umożliwia toczenie z wykorzystaniem mechanicznego posuwu.


Lazbutek
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 8
Rejestracja: 31 sie 2016, 10:04
Lokalizacja: Polska

#8

Post napisał: Lazbutek » 16 sty 2017, 11:46

Może to coś takiego jak tu: http://blog.dzwignice.info/2017/01/05/w ... rzejezdny/
Mogło by tak być.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#9

Post napisał: pioterek » 16 sty 2017, 13:45

Zasadniczo różnica polega na tym, że na śrubie pociągowej są inne zakresy - adekwatne do gwintowania (0,35 - 12 mm) i w pewnym stosunku odniesione do śruby pociągowej. Na wałku pociągowym natomiast posuw nie musi być tak dokładnie odwzorowany względem śruby pociągowej i często jest tak, że są to wartości niewymierne - orientacyjne, a zakres możliwości ustawienia posuwu jest dużo niższy (0,12 - 0,65 mm) od stosowanych w gwintach.:
Obrazek
Posuwy:
Obrazek


maglo18
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 210
Rejestracja: 03 mar 2016, 13:54
Lokalizacja: Lesznowola

#10

Post napisał: maglo18 » 16 sty 2017, 13:59

Szkoda że to nie są tabliczki od TU-210 :(. Poprzedni wykład zrozumiałem przynajmniej ja.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”